• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21417
+
-

بازار نخود کرمانشاه در انحصار روس ها

ضربه‌های سنگین واردات بی ‌رویه بر پیکر تولید نخود استان احساس می‌شود

اقتصاد
بازار نخود کرمانشاه در انحصار روس ها




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور است ومحصول نخود کرمانشاه جزو مرغوب‌ترین نخودها کشور محسوب می‌شود، اما این روزها به دلیل واردات بی رویه نخود از کشور روسیه و سایر کشورها کشاورزان نخود‌کار استان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. واردات زیاد آن هم در شرایط مازاد تولید نخود موضوعی نگران‌کننده برای کشاورزان نخودکار است. حال و روز کشاورزان نخودکار کرمانشاه نیز همچون سایر نقاط ایران چندان رو به راه نیست. امروز با واردات بی‌رویه نخود از روسیه حال و روز خوشی ندارند. 


نخود ایران؛ مرغوب‌تر از روسیه

یکی از کشاورزان نخود‌کار در این زمینه به همشهری می‌گوید: اکنون در بازارهای جهانی نخود کرمانشاه با سایز8 به همان قیمتی فروخته می‌شود که نخود روسیه با سایز6. نبود سورتینگ و بسته‌بندی مناسب باعث شده،2درصد ناخالصی را برای نخود کشورمان در نظر بگیرند. «محمود امجدیان» می‌افزاید: کاشت و برداشت نخود در کشور ما و در این استان که بهترین نخود جهان را دارد هنوز به ‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و صادرات آن نیز در کیسه‌های 40یا50کیلویی با سورتینگ معمولی انجام می‌شود که همین بر روند میزان صادرات و استقبال خریداران تأثیر می‌‌گذارد، در حالی که نخود کرمانشاه از لحاظ طعم و مزه، برند است و باید به بهترین نحو، عرضه شود.


مشکلات کاشت

«منصور چغامیرزایی» از کشاورزان منطقه ماهیدشت در مورد مشکلات کاشت نخود می‌‌گوید: هزینه‌های کاشت نخود زیاد است و هر سال هم با نوسان قیمت مواجه می‌‌شویم. بارها پیش آمده که نخودها را به امید افزایش قیمت خرید در انبار نگهداری کرده‌ایم اما بعد از چند ماه مجبور شده‌ایم به قیمت بسیار پایینی بفروشیم. وی ادامه می‌دهد: اگر مجبور نبودیم، هیچ‌وقت نخود نمی‌کاشتیم ولی اگر دولت قیمت مناسبی را اعلام کند آن‌وقت کشاورز تکلیف خودش را می‌داند. واردات ارزان قیمت نخود نیز مزید بر علت شده است.


هزینه‌های جانبی کاشت و برداشت زیاد است

«گلمراد قنبری» از کشاورزان نمونه که کمباین نیز دارد، با اشاره به مشکلات واردات اظهار می‌کند: زمانی که نرخ نخود وارداتی ارزان‌تر است ما هم مجبوریم برای کشاورز ارزان‌تر کار کنیم؛ از طرفی هم هزینه‌های جانبی کاشت و برداشت بالا بوده و خود قیمت نخود هم بسیار پایین است. این کمباین‌دار کرمانشاهی با بیان این‌که هزینه‌های نگهداری کمباین خیلی گران است، اضافه می‌کند: برای مثال تسمه‌هایی که پارسال 200 هزار می‌خریدیم، امسال با قیمت 400 هزار تومان باید بخریم.
وی می‌افزاید: مشکل اصلی ما پایین بودن نرخ نخود است که با بالا بودن هزینه‌های جانبی برای کشاورز به‌صرفه نیست. هزینه‌های سمپاشی، کشت، کمباین و... زیاد است و با این همه دردسری که دارد برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد. 


نیاز به واردات زیاد نخود نداریم

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه واردات بی رویه نخود و حل مشکلات نخودکاران به همشهری می‌گوید: در زمینه واردات بی رویه 2 سال است که این مشکلات را داریم به‌ویژه وارداتی که از کشور روسیه انجام می‌شود. 

«ناصر مرادی» می‌افزاید: تا پایان 9 ماه سال 96 حدود 88 هزار تن واردات نخود از کشورهای مختلف به‌ویژه کشور روسیه داشتیم. مسئله اصلی این است که ما خودمان تولید‌کننده اصلی محصول نخود هستیم. کشور روسیه باعث از بین رفتن بازار صادراتی ما شده است و کشورهای هدف صادراتی ما را هم مثل افغانستان و عراق تصاحب کرده‌اند.

مرادی ادامه می‌دهد: با این روند روسیه بازار داخلی را هم از ما می‌گیرد. سال حمایت از تولید ملی است اما تاکنون درزمینه محصول نخود، اتفاقی نیفتاده است. 2 سال است که پیگیرممنوعیت واردات نخود هستیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. نیازی به واردات نداریم و ما به اندازه مصرف داخلی و مازاد مصرف داخلی هم تولیدات داریم. به این وسیله ارز از کشورمان خارج می‌شود و نخود هم واردات می‌کنیم. نخود مصرف سرانه اش مانند برنج بالا نیست. بنابر این نیازی به این واردات نیست. وی بیان می‌کند: در شرایطی که 75 درصد مزارع ما دیم و نخود کشت جایگزین غلات است، وقتی واردات نباشد کشاورز ما یک سال گندم و سال بعد نخود کشت می‌کند.

 کشت نخود علاوه بر این که درآمدزایی برای کشاورزان ما دارد، سال بعدهم که محصول گندم و سایر غلات را کشت می‌کند، باعث می‌شود که زمین تقویت شود؛ به همین خاطر کشاورز مجبور به کشت می‌شود. کشاورز اگر نخود را 5000 تومان گران‌تر بفروشد اقتصاد ما هم در استان کرمانشاه شکوفاتر می‌شود.وی اضافه می‌کند: ما قطب کشاورزی هستیم و کشاورز باید نخودش را با قیمت بهتری بفروشد، ولی با این رویکرد، نخود آن جایگاه لازم به لحاظ قیمتی را ندارد و نخودی که از روسیه وارد می‌شود نخود کیلویی 2500 تومان است. که در بازار فروش می‌رود. گارگاه‌های فلافلی به جای استفاده از نخود ایرانی از نخود روسی با قیمت کمتر استفاده می‌کنند. اگر این واردات بی رویه ادامه یابد کشاورز ما بیشتر از این ضرر می‌کند.


حمایت از تولید نخود دیده نمی‌شود 

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به حمایت از تولید داخلی بیان می‌کند: ما باید به تولید داخلی با یک دید بازتر و بهتر نگاه کنیم. از همه مهم‌تر این که نخود نیاز آبی ندارد و کشت جایگزین است و در شرایط دیم هم به وجود می‌آید.
 باید ما کشاورز نخود‌کار را حمایت و تعرفه برایش تعیین کنیم. مرادی اضافه می‌کند: درخواست دوم ما تعرفه 50 درصدی بر نخود وارداتی بود. در صورت اجرایی شدن یکی از این 2 پیشنهاد قیمت نخود وارداتی با قیمت نخود داخلی برابری خواهد کرد و همین موضوع می‌تواند
 در جلوگیری از متضرر شدن نخودکاران داخلی اثرگذار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید