• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 20993
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nGER
+
-

گزارش خبری

افتتاح موزه علم در مرکز پایتخت

منطقه 11

فتانه فرهادی:


راه‌اندازی موزه علم در فضایی فرهنگی همراه با کتاب، تفریح و سرگرمی نه تنها اتفاق خوشایندی برای اهالی منطقه که برای سایر مناطق جنوبی پایتخت است. بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و برگزاری پاتوق‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله خانه فیلم‌، از کارهایی است که با راه‌اندازی موزه علم برپا شده و امکانی را به وجود آورده که همه بتوانند اتفاقات علمی را با فشردن یک دکمه تجربه کنند.

مدیر فروشگاه فرهنگیان و متولی راه‌اندازی موزه علم در این مرکز می‌گوید: «تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی مهم‌ترین هدف راه‌اندازی این موزه بوده است. در حالی که مدیران مدارس تنها به فکر افزایش میزان قبولی دانش‌آموزان هستند و کمترین تلاشی برای رشد فکری و علمی بچه‌ها انجام نمی‌شود، راه‌اندازی این موزه می‌تواند دنیای جدیدی را به روی آنها بگشاید.»

مسعود اعرابی می‌افزاید: «برای آماده‌سازی موزه بدون مشارکت یک نهاد نمی‌توانستیم کار را به سرانجام برسانیم. بنابراین با وزارت علوم گفت‌و‌گو کردیم و طرح راه‌اندازی موزه با استقبال آنها مواجه شد تا شهروندان محله‌ها و مناطق جنوبی بتوانند با کمترین هزینه و بدون واسطه به یافته‌های علمی دسترسی داشته باشند.» 

نماینده وزارت علوم مستقر در موزه در این‌باره می‌گوید: «این موزه شعبه دوم موزه ملی علوم و فن‌آوری در خیابان 30تیر محسوب می‌شود. در موزه، دانش فنی را به دانش‌آموزان از پیش دبستان تا دانشگاه آموزش می‌دهیم. دانش‌آموزان به دنبال این هستند که ماهیت علم را به واسطه یک اثر بشناسند. هدف موزه این است که این آثار را کنار هم بگذارد.» 

حسین ملایری می‌افزاید: «در موزه علم فرهنگیان، گالری‌های علمی مختلفی وجود دارد و برای علاقه‌مندان از هر طیفی از کودک تا سالمند جذاب است. از آثار علمی کهن و بومی مانند آثار زکریای رازی که برای نخستین‌ بار در این موزه آماده شده است، تا گالری نجوم، مکانیک، فن‌آوری‌های بومی، هوافضا و نمونه واقعی ماهواره‌های مکعبی، شبیه‌ساز کنترل ماهواره‌ها و وزن اجسام در کرات، نمونه واقعی لرزه‌نگار مکانیکی و سازه‌ای، حوزه آکوستیک، گالری ریاضی، حوزه الکترومغناطیس و گالری اپتیک در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.»

«‌محمد قربانی» 16ساله یکی از بازدیدکنندگان این موزه درباره ویژگی‌های آن می‌گوید: «از اینکه می‌توانم در این فضا یافته‌های علمی از گذشته تاکنون را از نزدیک لمس کنم و ببینم خیلی خوشحالم. رشته مورد علاقه من نجوم است و امروز با آزمایش مواد متوجه شدم که به شیمی هم علاقه‌مندم. امیدوارم همه دانش‌آموزان برای بازدید به اینجا بیایند.»

 علاقه‌مندان با پرداخت هزار و 500تومان می‌توانند از این موزه استفاده کنند. این موزه پس از 3ماه فعالیت موفق اواخر خرداد به‌صورت رسمی افتتاح شده و در خیابان رازی آماده میزبانی از علاقه‌مندان به تجربه حوزه‌های مختلف علمی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید