• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20034
+
-

اسارت نقش برجسته 4800ساله آنوبانی‌نی در حیاط مدرسه دخترانه

گزارش2
اسارت نقش برجسته 4800ساله آنوبانی‌نی در حیاط مدرسه دخترانه


سنگ‌نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با قدمت 4هزار و 800سال و حک‌شده بر کوه میانکل شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه همچنان در حیاط یک مدرسه دخترانه محصور است.

در این نقش برجسته باستانی،  آنوبانی نی الهه نشاط و عشق همراه پادشاه لولوبیان و 9اسیر جنگی حک شده است. لولوبیان یکی از 4قوم زاگرس‌ نشین در هزاره سوم پیش از میلاد و پیش از مهاجرت آریایی‌ها در این منطقه بودند. پادشاه لولوبیان در این نقش برجسته در برابر آنوبانی‌نی که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رساند ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن مغلوب قرار داده است. آنوبانی‌‌نی نیز حلقه‌ای در یک دست و در دست دیگر طنابی دارد که به بینی 2اسیر ایستاده پشت سر او متصل است. آنطور که ایرنا از این نقش برجسته گزارش کرده است،  9اسیر جنگی نیز پایین پای شاه و الهه ترسیم شده‌اند و  زیر تصویر یک سنگ‌نبشته به خط اَکدی با این مضمون وجود دارد: «آنوبانی‌نی پادشاه توانا،  پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه بادیر رسم کرده، آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند،  به نفرین و لعنت آنو،  آنوتروم،  بل،  بلیت،  رامان،  ایشتار،  سین و شمش گرفتار و با 2نسل او بر باد رواد.»

 براساس این گزارش،  نقش برجسته آنوبانی نی هم‌اکنون در محوطه مدرسه دخترانه 17شهریور در شهر سرپل ذهاب در ارتفاع 16متری قرار دارد. فرسایش‌ طبیعی و غیرطبیعی این اثر در طول تاریخ،  نقوش را به‌شدت تخریب کرده و مشاهده آن‌ به سختی امکانپذیر است. نقش برجسته آنوبانی‌نی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور و 2هزار سال پیش از کتیبه داریوش نگاشته شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری سرپل ذهاب به ایرنا گفته است که سنگ نوشته آنوبانی نی یک اثر بی‌نظیر است که پیش از انقلاب یک مدرسه در محوطه آن بنا شد.

ظفر غلامی گفت: در جریان زلزله سال گذشته که کانون آن سرپل ذهاب بود،  انبار مدرسه دخترانه تخریب شد، ولی به بنای مدرسه آسیب نرسید و مسئولان باید فکری برای جابجایی مدرسه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :