• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19794
+
-

روس‌ها؛ مشتری گیلاس استان

تولید گیلاس در استان به حدی است که با وجود صادرات، هیچ کمبودی در بازار تازه خوری وجود ندارد

کشاورزی
روس‌ها؛ مشتری گیلاس استان




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

کشاورزی از عوامل مهم در رونق اقتصاد کشور است و این نقش در آذربایجان غربی اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه این استان کشاورزی بوده و 70 درصد از مردم به کار کشاورزی مشغول هستند. آذربایجان غربی ظرفیت و استعداد‌های خوبی در کشاورزی دارد و هر ساله شاهد تولیدات مناسب و مختلف محصولات کشاورزی هستیم که در این میان محصولات باغی دارای بهترین کیفیت از بین محصولات کشاورزی تولیدی استان هستند.
 این استان با ۱۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغات در بین استان‌ها در رتبه نخست کشور است. گیلاس از مهم‌ترین محصولات کشاورزی آذربایجان غربی است و اشنویه، ارومیه و خوی محصولات خوبی را تولید می‌کنند.

سالانه به طور میانگین ۷ هزار تن محصول گیلاس در استان تولید می‌شود. در سال‌های گذشته گیلاس آذربایجان غربی با توجه به کیفیت بالای آن به کشورهای روسیه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صادر شده بود و از این رو با توجه به میزان بالای تولیدات و ظرفیت صادراتی این محصول در آذربایجان غربی نیازمند سرمایه‌گذاری است تا از این ظرفیت بهره‌وری بیشتری داشته باشیم. 


صادرات 10 هزار تنی

شهردار ارومیه از صادرات ۱۰ هزار تنی محصولات باغی زرد آلو و گیلاس در نتیجه حضور هیاتی از تجار روسی در ارومیه خبر می‌دهد. « محمد حضرت پور » ادامه می‌دهد: دارا بودن اقتصادی پویا یکی از راهبردهای افق ۱۴۰۴ شهر ارومیه است که در جهت تحقق این مهم در بخش محصولات کشاورزی، گروهی از تجار کشور روسیه برای محصولات کشاورزی از جمله گیلاس و زرد آلو به ارومیه آمده‌اند.
وی می‌افزاید: در حال حاضر ۳۰ درصد از مردم ارومیه در بخش تولیدات محصولات باغی فعالیت چشمگیر دارند.


گیلاس؛ رکورد دار قیمت میوه

رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه با بیان اینکه گیلاس گران‌ترین میوه بازار است، ادامه می‌دهد: گیلاس با قیمت هر کیلوگرم 16 تا 20 هزار تومان رکوردار بازار میوه فعلی است.
« قاسم عزتی » با اشاره به ورود تجار روسی به بازار ارومیه و اقدام به خرید زردآلو و گیلاس ادامه می‌دهد: صادرات این محصولات خبری خوش برای کشاورزان منطقه است چراکه به مقدار کافی از این دو محصول در باغات آذربایجان غربی تولید شده است.
وی بر وجود گیلاس بهاندازه کافی در بازار تازه خوری و نبود هیچ کمبودی در میزان تولیدات این محصول تاکید می‌کند. 


از بین رفتن یک سوم از گیلاس‌های تولیدی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی   می‌گوید: متاسفانه با بروز سیل، طوفان و بارش‌های شدید تگرگ یک سوم از محصولات باغی استان از بین رفته اند و تنها دو سوم از محصولات باقی مانده است که با توجه به این امر تولیدات گیلاس و سایر محصولات باغی استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

« اسمعیل کریم زاده » ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی کشاورزی است، میزان تولیدات محصولات باغی و به ویژه گیلاس در این استان بیش از نیاز تازه خوری مردم است.
وی اظهار می‌کند: کیفیت گیلاس‌های تولیدی آذربایجان غربی بالا بوده و به سراسر کشور و بازارهای جهانی صادر می‌شود و میزان صادرات هر سال در حال افزایش است که این امر نشان از بالا بودن کیفیت گیلاس‌های تولیدی این استان دارد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیشترین گیلاس آذربایجان غربی در شهرستان‌های اشنویه، ارومیه و نقده تولید می‌شود، تصریح می‌کند: تولیدات این محصول به اندازه ای است که با وجود صادرات مقدار زیادی از آن، هیچ کمبودی در استان و بازار تازه خوری وجود ندارد.


پایین آمدن قیمت گیلاس

کریم زاده با اشاره به اینکه فصل برداشت گیلاس تازه آغاز شده است در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری مبنی بر تاثیر صادرات بر قیمت این محصول، ابراز می‌کند: اکنون گیلاس موجود در بازار، نوبرانه است و بالا بودن قیمت آن نیز از این امر نشات می‌گیرد و البته توجه داشته باشید که با صادرات یک محصول به طور طبیعی مقدار کمتری در مقایسه با میزان تولیدات آن در بازار مصرفی استان باقی مانده و همین امر باعث بالا بودن قیمت می‌شود. 
وی می‌افزاید: البته این به معنی افزایش قیمت گیلاس و یا پایین نیامدن قیمت آن نسبت به قیمت کنونی نیست بلکه با گذشت زمان و برداشت گیلاس قیمت این میوه پایین می‌آید و به تعادل نسبت به قیمت صادراتی و بازار تازه خوری خواهد رسید.


برگزاری جشنواره گیلاس 

«اسمعیل کریم زاده» رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری جشنواره گیلاس با هدف شناساندن میزان کیفیت گیلاس تولیدی آذربایجان غربی به سایر استان‌ها، می‌گوید: این جشنواره علاوه بر شناساندن محصول گیلاس با هدف بازاریابی نیز برگزار می‌شود، طوری‌که از همه استان‌های هدف صادراتی گیلاس آذربایجان غربی برای حضور در این جشواره دعوت می‌شود .

این خبر را به اشتراک بگذارید