• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17357
+
-

3راهکار ساده برای فراهم‌کردن محیط کار مساعد

مجله آمریکایی «کارآفرین» در گزارشی به معرفی روش‌های افزایش کیفیت محیط کار پرداخته است

کار
3راهکار ساده برای فراهم‌کردن محیط کار مساعد


محمد اشرفی/ روزنامه‌نگار
کارآفرینان گاهی چنان درگیر کار می‌شوند که به‌کلی فراموش می‌کنند باید به آنچه در محیط شرکتشان می‌گذرد نیز توجه نشان دهند.

هنوز هم برخی از کارآفرینان متوجه این واقعیت نیستند که برای سهولت در جذب و حفظ متخصصان بااستعداد و سختکوش، ابتدا باید یک محیط کار مساعد برای آنان فراهم کنند. یک کارآفرین برای نیل به موفقیت نه‌تنها باید در حد توان خود بهترین کارکنان را استخدام کند، بلکه باید همواره در فکر تأمین رضایت شغلی و سلامت جسمی و روانی آنها نیز باشد.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها، وقتی صحبت از انجام تغییرات مثبت در محیط فیزیکی شرکت به میان می‌آید با خود فکر می‌کنند که وقت و سرمایه کافی را برای بهبود محیط شرکت در اختیار ندارند. این یک تفکر نادرست و نسنجیده است و باید آن را با هدف حفظ منافع بلندمدت شرکت کنار گذاشت. برای بهبود محیط و فرهنگ شرکت‌ها، 3راهکار ساده اما مهم وجود دارد که نتیجه آنها افزایش توانایی شرکت‌ها در جذب و حفظ استعدادهای برتر خواهد بود.


1.حفظ سلامت کارکنان را در اولویت قرار دهید

یکی از کم‌هزینه‌ترین تغییراتی که شما می‌توانید برای کمک به حفظ سلامت کارکنان خود در محیط شرکت ایجاد کنید، استفاده از میزهای کار مناسب است. برای این کار می‌توانید به میزهایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند فکر کنید؛ استفاده از این میزها می‌تواند احتمال بروز دردهای ناشی از نبود تطابق ارتفاع میز با فیزیک بدنی را در بین کارکنان شما به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

علاوه بر این، اثرات مثبت اقدامات ساده دیگری مانند فراهم کردن نور مناسب، استفاده از رنگ‌های روحیه‌بخش در محیط کار، چینش خلاقانه مبلمان اداری و... بر بهبود سلامت جسمی و روانی کارکنان نیز نباید مغفول بماند.

چنین مواردی اگرچه کاملاً پیش پا افتاده به‌نظر می‌رسند اما رعایت نکردن آنها نه‌تنها بازده کارکنان را پایین می‌آورد بلکه ممکن است باعث شود که آنها احساس کنند شما به اندازه کافی برایشان اهمیت قائل نیستید.

شاید شما به‌عنوان یک کارآفرین نوپا توان مالی چندانی برای فراهم کردن یک محیط کار لوکس و مملو از امکانات رفاهی نداشته باشید اما می‌توانید با رعایت برخی موارد ساده و کم‌هزینه، این کمبود را تا حدی جبران کنید.


2.کارکنان را به گفت‌وگو و تبادل ایده با یکدیگر تشویق کنید

امروزه شرکت‌های زیادی به دفاتر کار باز (بدون دیوار) روی آورده‌اند زیرا این رویکرد هم برای کاهش هزینه‌ها و هم برای ترویج همکاری در محیط کار مناسب است. البته گاهی مزاحمت‌های ناشی از نبود دیوار بین کارکنان بخش‌ها می‌تواند به کاهش بهره‌وری منجر شود. از این‌رو بهتر است وقتی به طراحی محیط کار فکر کرده، ابتدا مزایا و معایب گزینه‌های موجود را به‌دقت بررسی کرده و سپس با درنظر گرفتن شرایط خاص شرکت خود تصمیم بگیرید که چه آرایشی را برای محیط کارتان انتخاب کنید.

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دفتر کار باز نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، حداقل می‌توانید فضاهای مشخصی را در محیط کار شرکت برای کارکنان درنظر بگیرید تا آنها بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. کارکنان خود را تشویق کنید تا با اعضای تیم‌های مختلفی که در شرکت مشغول فعالیت هستند، تعامل داشته باشند.


3.یک فرهنگ کاری قوی و ماندگار را در شرکت خود ایجاد کنید

شما نیز احتمالاً مانند بسیاری از کارآفرینان دیگر اهمیت ویژه‌ای برای تعریف کردن رسالت و اهداف شرکت خود قائل هستید. بهتر است حین پیش بردن کار تعریف رسالت و اهداف شرکت، به این نیز فکر کنید که چه فرهنگ کاری خاصی را برای شرکت خود مدنظر دارید.

فرهنگ کاری یک مفهوم بسیار گسترده است که در جای‌جای یک شرکت تجلی پیدا می‌کند. فرهنگ کاری یک شرکت را می‌توان با محیط فیزیکی آن، نحوه اداره جلسات کاری، برنامه‌ریزی ساعات کار، روابط بین کارکنان و... شناخت. اگر در تدوین مؤلفه‌های فرهنگ کاری شرکت خود هوشمندانه عمل کرده و به اندازه کافی برای نهادینه شدن آن در محیط شرکت تلاش کنید، آنگاه به‌تدریج اطرافتان از افراد بااستعدادی پر خواهد شد که دوست دارند به شرکت شما بپیوندند و سال‌ها در کنار شما بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید