• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17336
+
-

درگذشت حجت‌الاسلام حسنی، امام جمعه فراموش نشدنی ارومیه

درگذشت حجت‌الاسلام حسنی، امام جمعه فراموش نشدنی ارومیه

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی امام جمعه سابق ارومیه و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان‌غربی دار فانی را وداع گفت؛ امام جمعه‌ای که با سلاح، کشاورزی و جملات معروفش شناخته می‌شود. مردی که به مبارزات مسلحانه‌اش شناخته می‌شود و البته در آذربایجان غربی، مردم علاوه بر شخصیت روحانی، چهره‌ای کشاورز از او می‌شناسند. غلامرضا حسنی متولد ۲۹ تیر ۱۳۰۶ در بزرگ‌آباد ارومیه بود، که تا ۲۴ دی ۱۳۹۲ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه شهر ارومیه بود. وی از مخالفان حکومت شاهنشاهی و از مبارزان انقلاب تا رسیدن به پیروزی نظام اسلامی بوده است. نقل است که وی یک روز در بالای منبر به‌طور غافلگیرانه یک کلاشنیکف از زیر عبای خود درمی‌آورد و می‌گوید مردم این یک تفنگ است نوک مگسک، قلب شاه! مردم با دیدن این صحنه به هیجان در‌می‌آیند و از آن تاریخ مردم ارومیه به سرعت مسلح می‌شوند.

از مهم‌ترین اتفاقات زندگی حسنی این بود که در اوایل انقلاب محل اقامت فرزندش «رشید» که از اعضای گروهک فدائیان خلق بود را به کمیته انقلاب اسلامی اطلاع داد که در نهایت پسرش پس از محاکمه اعدام شد.

وی از مخالفان دولت اصلاحات بود که در سال 90 از دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد نشان شجاعت گرفت. سایت عصر ایران روز گذشته فرازهایی از زندگی این امام جمعه سابق ارومیه را منتشر کرد و نوشت: در سال 1365که ارومیه چندین بار بمباران شد و این شهر تبدیل به بهشت سارقان شده بود غلامرضا حسنی وارد ماجرا شد. امام جمعه ارومیه مانند همیشه، سلاح به‌دست بر صفحه تلویزیون استانی ظاهر شد و سخنان کوتاهی گفت: «ای مردم! از این لحظه به بعد، هر کس را بالای دیوار خانه مردم دیدید، به سمتش شلیک کنید. اگر هم کسی شما را بازخواست کرد، بگویید حکم تیر را حسنی داده است. امام جمعه مسلح، در حالی این سخن را گفت که با دست راستش بر قبضه اسلحه‌اش می‌کوبید تا همه بدانند که آنچه می‌گوید، شوخی و تعارف و تهدید توخالی نیست.

باغ‌ها و دامداری حسنی، در دوران دفاع‌مقدس، یکی از منابع کمک‌رسانی به جبهه‌ها بودند. اهالی ارومیه شهادت می‌دهند که در فصل برداشت محصول، حسنی به فرماندهان لشکر عاشورا و دیگر یگان‌ها خبر می‌داد که بیایید سهم بچه‌های جبهه را ببرید و کامیون‌های سیب، از باغ‌های حسنی به سمت جبهه‌ها می‌رفت و همین گونه شیر و گوشت از دامداری وی. کشاورزی، بخش مهمی از وجود شخصی حسنی و دغدغه‌های اجتماعی اوست. او حتی درباره محل دفنش نیز وصیت کرده است که او را در زمینی که در آن امکان کشاورزی هست دفن نکنند. حسنی می‌گوید: روبه‌روی روستای زادگاهم، کوهی سنگی وجود دارد که امکان کشاورزی در آن وجود ندارد، وصیت کرده‌ام مرا آنجا دفن کنند.

مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی ساعت 9:30 امروز از سمت میدان ولایت فقیه به سمت میدان انقلاب برگزار می‌شود. در پی درگذشت حجت‌الاسلام حسنی، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان ضمن تسلیت با صدور اطلاعیه‌ای 3روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید