• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17264
+
-

تنهایی ورزشکاران زن در خراسان

گفت و گوی همشهری با ملی‌پوشی که همراه با تیم ملی فوتسال بانوان بر بام آسیا ایستاد

گفت‌وگو
تنهایی ورزشکاران زن در خراسان




 کاظم ابراهیمی| خراسان رضوی – خبرنگار :


قهرمانی دختران فوتسالیست ایرانی در آسیا بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.  زنان فوتسال ایران همچون سال 2015 بار دیگر توانستند با اقتدار بر بام آسیا بایستند و قدرت خود را به رخ حریفان بکشانند. در جمع این دختران افتخارآفرین، ورزشکاری از شهر مشهد نیز حضور داشت که در کسب این عنوان قهرمانی سهم بسزایی داشت.  «فاطمه ارژنگی» بیش از 15 سال است که در سطح ملی به صورت حرفه‌ای در 2 رشته فوتبال و فوتسال فعالیت دارد و با بیش از 50 بازی ملی یکی از بازیکنان ارزشمند این تیم محسوب می‌شود. در پی این قهرمانی فرصتی فراهم شد تا با این ملی‌پوش خراسانی گپ و گفتی داشته باشیم که در ادامه می خوانید. ارژنگی متولد 66 است و هم‌اکنون در تیم فوتسال دانشگاه آزاد تهران هم بازی می‌کند. 

چطور وارد رشته فوتسال شدید؟ 

ابتدا فوتبال بازی می‌کردم و سپس با فوتسال آشنا شدم. از سال 84 عضو تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال هستم که در این مدت بیش از 50 بازی ملی در هر 2 رشته داشته‌ام. مدتی کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان بودم، اما از سال گذشته در اردوهای تیم ملی فوتسال هستم. در سطح باشگاهی هم عضو تیم فوتسال دانشگاه آزاد تهران هستم. 

سطح مسابقات قهرمانی آسیا چطور بود؟ 

 تیم‌هایی مانند چین، ویتنام و ژاپن حریفان سرسختی بودند که باعث شد مسابقات در سطح بالایی برگزار شود. با این وجود همه بازیکنان تیم ملی ایران همدل شده بودند که بازی‌های خوبی انجام دهند؛ از همان ابتدا هم به فکر قهرمانی بودیم که با تلاش و همدلی به این عنوان دست پیدا کردیم. از مهر سال گذشته مدام در اردو بودیم؛ حتی نوروز هم در کنار خانواده نبودیم. به جرات می‌گویم که تک‌تک بازیکنان از حداقل تفریح‌های خود گذشتند. همه همدل شده بودیم که به‌ خاطر خانواده و مردم ایران بازی‌های خوبی را به نمایش بگذاریم. الان هم خوشحالیم که توانستیم مزد تلاش‌های خود را بگیریم. قهرمانی امسال فوتسال بانوان ایران که خیلی هم ارزشمند است، ناشی از تلاش و همدلی همه بازیکنان تیم ملی بود. 

تیم ملی فوتسال بانوان امکانات لازم برای تمرین را داشت؟ 

در این دوره، همه درخواست‌های کادر فنی برای حفظ آمادگی تیم ملی از سوی فدراسیون فوتبال اجابت شد که نشان می‌دهد اگر برای تیم‌های ملی به خصوص بانوان اهمیت قائل شوند، نتایجی عالی به دست می‌آید. برای اولین بار همراه تیم ملی روان‌شناس و ماساژور اعزام شد که خیلی تاثیرگذار بود. قبل از مسابقات قهرمانی آسیا، دیدارهای دوستانه‌ای با تیم‌های روسیه، چین، اوکراین و ایتالیا داشتیم که خیلی در پیشرفت و موفقیت تیم ملی تاثیرگذار بود. 

واکنش حریفان چطور بود؟ 

همه تیم‌ها از بازی‌های خوب بانوان ایرانی غافلگیر و شگفت‌زده شده بودند. حتی ژاپن و تایلند که مدعی قهرمانی بودند هم فکرش را نمی‌کردند که ایران باز هم در این دوره از مسابقات بتواند قهرمان شود. ترکیب تیم‌های حاضر در این دوره نسبت به دوره گذشته یعنی سال 2015 خیلی تغییر کرده بود. تیم ملی ایران نیز وضعیت بهتری داشت و حریفان فکر نمی‌کردند که چنین قوی ظاهر شود. 

واکنش تیم‌های دیگر به حجاب بازیکنان ایرانی چطور بود؟ 

حجاب‌داشتن بازیکنان ایرانی برای دیگر تیم‌ها موضوع جالبی است. در واقع این تفاوت ما با تیم‌های دیگر باعث انگیزه مضاعفی می‌شد و سعی می‌کردیم که بهتر بازی کنیم و در این زمینه هیچ مشکلی نداشتیم. 

مسئولان قول پاداش هم دادند؟ 

مسئولان قول پاداش هم داده‌اند که امیدواریم به قول‌شان عمل کنند. البته مسئولان هم برخلاف گذشته، حمایت‌های خوبی داشتند. بعد از قهرمانی در تایلند، مسئولان ایرانی مبلغی را به بازیکنان اهدا کردند، اما هنوز منتظر تحقق بقیه وعده‌ها هستیم. 

در خراسان رضوی حمایت می‌شوید؟
 
متاسفانه پس از 15 سال فعالیت در سطح ملی هنوز به طور کامل در استان حمایت و دیده نشده‌ام؛ در کل به ورزش بانوان کمتر توجه می‌شود. در حال حاضر تنها ملی‌پوش خراسانی در حوزه بانوان هستم که بیشترین بازی‌های ملی را دارم، اما در این مدت هیچ حمایتی نشدم. البته در بدو ورود به مشهد، استقبال خیلی خوبی از من شد که واقعا از هیات فوتبال و دوستان تشکر می‌کنم، اما مشهد دارای استعداد و ظرفیت‌های خیلی خوبی است و بیشتر بازیکنان این شهر برای تیم‌های دیگر استان‌ها بازی می‌کنند. در مجموع مسئولان استان دوست ندارند، بانوان در عرصه فوتبال و فوتسال تیم‌داری کنند. هر چند که سال گذشته در لیگ برتر فوتسال تیمی تحت عنوان «مشکی‌پوشان» داشتیم که باعث شور و هیجان بین ورزشکاران شده بود. امیدوارم با قهرمانی در آسیا که بازتاب‌های زیادی هم در کشور داشت، ورزش بانوان هم بیشتر دیده شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید