• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17216
+
-

درختان بلوط درخطرنابودی

محمد ایوب خانی| کارشناس منابع طبیعی:

ایجاد گرد و غبار یک فرایند طبیعی در مناطق بیابانی و صحراهاست که بر اثر وزیدن شدید باد بر سطح خاک رخ می‌دهد و سبب معلق شدن ذره‌های ریز خاک در فضای نزدیک سطح زمین می‌شود. 
در گسترش این پدیده عوامل طبیعی مثل خشکسالی‎های پی‌در‌پی، تغییرات اقلیمی، از بین رفتن پوشش گیاهی مرزهای غربی و جنوب غربی ایران، عوامل انسانی مثل وقوع جنگ در کشورهای همجوار، خودداری از مالت‌پاشی بیابان‌ها و نبود برنامه مناسب برای جلوگیری از بیابان‌زایی در کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق نقش مهمی دارند. 

گرد و غباری که در مناطق عراق، عربستان و جنوب ایران منتشر می‌شود، به علت سبکی و ریز بودن، قابلیت حرکت در هوا و گسترش وسیع در کوتاه‌مدت را دارد و بیشتر استان‎های کشور را درگیر این پدیده مخاطره‌انگیز می‌کند که کردستان نیز از این پدیده مستثنا نیست. 
مراتع کردستان در غرب کشور و در مجاورت مرز عراق (حدود 200 کیلومتر مرز مشترک) بیش از یک میلیون و400 هزار هکتار مساحت دارد که ۵۰ درصد استان را در بر می‌گیرد. مساحت جنگل‎های استان نیز 374 هزار هکتار است که 2/13 درصد از استان و معادل 5/2 درصد از جنگل‎های کشور را شامل می‌شود. درخت شاخص و اصلی جنگل‎های استان بلوط با گونه‌های برودار، مازودار و وی‌ول است. 
این جنگل‎ها به سبب شباهت به آب و هوای مدیترانه‌ای جزو جنگل‎های تیپ مدیترانه‌ای و مناطق خشک تا نیمه‌مرطوب محسوب می‌شوند. تغییرات اقلیمی، پراکنش بارندگی، شرایط «ادافیکی» و ارتفاع ناحیه رویشی جنگل‎های استان باعث گسترش تیپ‌های متعددی شده است. 

   بلوط از درختان مقاوم و تأثیرگذار و از ارکان هویت‌بخش زندگی در استان است. بخش وسیعی از انبوه جنگل‎های زیبای بلوط در رشته‌کوه غربی زاگرس در این استان قرار دارد که اکنون به دلیل خشکسالی و نفوذ ریزگردهای عربی در حال نابودی گسترده زیست‌محیطی است. هر هکتار جنگل پهن‌برگ ۶۸ تُن گرد و غبار را مهار و هوا را سالم و تمیز و به‌اصطلاح تصفیه می‎کند. گرد و غبار گسترده که در سال‎های اخیر کردستان را متاثر کرده، توانسته است درختان بلوط را به زانو درآورد.
برگ‌های بلوط حالت کُرکی دارند و می‌توانند گرد و غبار را جذب کنند و بسته شدن روزنه برگ‌های کُرکی بلوط به دلیل شدت بالای گرد و غبار در زاگرس موجب می‌شود این درختان توانایی جذب این همه غبار را نداشته باشند و از بین بروند. 
درختان زیبای بلوط در برابر هجوم هرروزه گرد و غبار توان نفس کشیدن را از دست می‌دهند و از پا می‌افتند. ریشه درخت بلوط فقط به عمق ۴ تا ۵ متری زمین نفوذ می‎کند و بیشتر در سطح پخش می‌شود و از آب‎های سطحی استفاده می‌کند. اما به دلیل کاهش بارش برف آب کمی به ریشه درختان بلوط نفوذ می‌کند و کار به جایی می‌رسد که بلوط‌‌زارها تحمل خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. علاوه بر این مشکل، عوامل دیگری چون انگل لورانتوس و سوسک چوب‌خوار نیز از فرصت استفاده می‌کنند و به این درختان مقاوم حمله می‎برند. 

  عوامل غیرمستقیم دیگری نیز در خشکی جنگل‌های بلوط زاگرس نقش دارند که در صورت رسیدگی نکردن و بی‌توجهی به مهار آنها، این خسارت جبران‎ناپذیر کل منطقه زاگرس را با فاجعه‎ای تاریخی مواجه می‎کند. باید روش‌های احیا و اصلاح جنگل‎ها به طور ویژه در دستور کار دستگاه‌ها قرار بگیرد و مردم نیز پذیرش و هماهنگی کاملی برای حفاظت از این ثروت‌های خدادادی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :