• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15746
+
-

خودروها پاریس را خوردند

اهالی پایتخت فرانسه کمپین «جنگ علیه اتومبیل‌ها» راه انداخته‌اند تا تردد وسایل نقلیه در این شهر محدودتر شود

خودروها پاریس را خوردند

سیدمحمد فخار
پاریس سال‌هاست در محاصره دود و ترافیک برای زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مسئولان آن تلاش می‌کنند با استفاده از برخی روش‌های جدید در اصول شهرسازی، ورود وسایل نقلیه به مرکز شهر را کاهش دهند؛ چراکه شهروندان به آرامش بیشتری در این شهر نیاز دارند. در‌ ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در قسمت مرکزی شهر پاریس، در کنار اسکله رود سن، محدودیت‌های ترافیکی خاصی برای تمامی وسایل نقلیه درنظر گرفته  و  ورود وسایل نقلیه در بسیاری از محورهای اصلی با ممنوعیت‌های خاصی مواجه شد؛ به‌طوری‌که وقتی به مرکز شهر نگاه می‌کنید بیشتر قسمت‌های اصلی خیابان‌ها به دوچرخه‌سواران، اسکیت‌بازان و افراد پیاده اختصاص دارد. در ساعت شلوغی خیابان‌های پاریس می‌توان به عمق مشکلات رانندگان پی برد ؛برای مثال در ساعت۶ بعدازظهر کنار اسکله رود سن با حجم و تراکم بالایی از اتومبیل‌ها مواجه است و رانندگان برای به خانه رسیدن باید ساعت‌ها در ترافیک بمانند. محوطه سرسبز این اسکله پر است از چمن، درختچه و گلدان‌هایی که مرکز شهر و اماکن ساحلی کنار آن را تبدیل به جاده‌ای کرده که ماشین‌ها کمتر در آن دیده می‌شوند و در واقع خیابانی است مختص افراد پیاده.



اقدام هماهنگ برای کاهش تراقیک

شورای شهر پاریس برای رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک در این شهر راه‌های جالبی را در نظر گرفته است. تلاش هماهنگ بین پلیس، شهرداری و شورای شهر برای کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابان‌های پاریس و تولید وسایل نقلیه‌ای که مطابق با استانداردهای روز جهانی باشند از اهداف اصلی مسئولان این شهر است. تمامی وسایل نقلیه باید مشخصات کاملی از سن خودرو و صورتحساب وضعیت خودرو را همراه خویش داشته باشند. همچنین در روزهایی که آلودگی هوا بیش از حد مجاز باشد رانندگی با ممنوعیت‌های جدی در مرکز شهر مواجه است و بیشتر محورهای درون‌شهری در اطراف اسکله خالی از اتومبیل خواهد بود و شهروندان معمولا با دوچرخه تردد می‌کنند. این قوانین تنها مربوط به قسمت‌های اصلی شهر نیست بلکه شهرداری پاریس درصدد است در 7میدان اصلی شهر، خطوط خودرو و پارکینگ‌ها را کاهش و میزان فضای سبز و محل عبور عابران پیاده را افزایش دهد.

پاریس شهری است با ۱۱ میلیون نفر جمعیت که بسیاری از شهروندان آن به وسایل نقلیه خود وابسته هستند و ترجیح می‌دهند فقط با وسیله خودشان رفت‌وآمد کنند و به همین‌خاطر ایجاد قوانین جدید بسیار سخت و در بعضی موارد محال است. با این حال مسئولان شهر تلاش می‌کنند با یافتن راه‌هایی برای کاهش تردد وسایل نقلیه و ترویج فرهنگ پیاده‌روی، هوای پاک را به این شهر بازگردانند و پاریس را به‌عنوان الگویی خوب برای شهرهای بزرگ مطرح کنند.



اهمیت هوای پاک

پاریس به هوایی پاک نیاز دارد؛ چراکه شهرت پایتخت فرانسه در زیبایی و جذابیت آن‌قدر زیاد است که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرهای شلوغ دنیا شود. قابل توجه است که در دهه‌های 1960و 1970 خیابان‌های این شهر مانند بسیاری از شهرهای مشهور دنیا بیشتر با هدف ایجاد محورهای اصلی برای رفت‌وآمد اتومبیل طراحی شده‌اند و رونق خودرو پس از جنگ، مسیرهای آرام شهر را به شریان‌های پر از بنزین تبدیل کرده است، ساختمان‌های تاریخی را مسطح کرده و هسته شهر را به مسیری برای حمل‌ونقل و افزایش آلودگی تبدیل کرده بود.
زنگ خطر آلاینده‌های غیرمجاز در هوای شهر پاریس و ترافیک‌های طولانی در خیابان‌های این شهر، باعث شد شهروندان و مسئولان پاریس به فکر یافتن راه‌حل مناسبی برای حفظ بیشتر سلامتی خود بیفتند. این تحول درونی پاریس بسیار چشمگیر و قابل توجه است؛ چراکه این شهر توانسته با  داشتن جمعیت زیاد، بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل خود را به‌راحتی حل کند.
اینکه پاریس چگونه موفق شده افراد بسیاری را با هدف به راه انداختن یک جنبش سیاسی برای محدود‌کردن اتومبیل‌ها گرد هم آورد حائز اهمیت است. این مبارزه‌ای است که بدون شک مقامات شهرهای دیگری همچون لندن و نیویورک تلاش می‌کنند عکس آن را انجام دهند و به تکثیر وسایل نقلیه بپردازند. برای مثال ایجاد جنبش سبز به شکل کمپین‌های مختلف با هدف حفاظت از بناهای تاریخی، یکی از مواردی بود که به‌شدت در شهر پاریس رشد کرد و برای نخستین‌بار در سال 2002 نیروهای محافظه‌کار، به انقلاب علیه خودرو پرداختند. مسئولان این جنبش برای نخستین بار بزرگراه کنار ساحل مرکزی پاریس را با قفسه‌های چوبی، درختان نخل، جعبه و شن و ماسه مسدود کردند و مانع ورود وسایل نقلیه شدند.

دیوید بلیارد- یکی از اعضای شورای شهر پاریس- که گروه سبز را در مجلس شهر رهبری می‌کند گفته است: «ما بیش از 30سال در سیاست‌های پاریس فعال بوده‌ایم و برای حفظ انسجام پاریس برنامه‌ریزی‌های مختلفی داریم. این اعتراض‌ها، برای جلوگیری از پاک‌کردن خیابان‌های پاریس از اتومبیل‌ها ، کم است و باید بیشتر شود».



زنگ خطر آلودگی هوا  در پاریس

جای تعجب نیست که همه شهروندان پاریسی سعی دارند تعداد وسایل نقلیه را کاهش دهند. کیفیت هوا در این شهر (به‌ویژه در زمستان) نسبت به دیگر شهرهای اروپایی به شدت پایین است. طبق گفته کریستف نجدوفسکی- کمیسریای حمل‌ونقل پاریس- 90درصد از شهروندان پاریسی هرسال هوای آلوده را تجربه می‌کنند. وسایل نقلیه علت اصلی آلودگی هوا در پاریس به شمار می‌روند و مسئولان این شهر در تلاشند با بهبود بخشیدن به حمل‌ونقل عمومی که در حومه شهر در حال پیشرفت است عبور و مرور وسایل نقلیه شخصی را در خیابان‌های شهر به حداقل برسانند. به گفته شهردار پاریس، حمل‌ونقل عمومی جذاب‌تر، مردم را مجبور می‌کند از اتومبیل‌ها بیرون بیایند و با وسایل عمومی رفت‌وآمد کنند. به گفته وی پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی توسط مقامات شهر پاریس باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد تا شهروندان به جای اینکه هزینه‌های گزافی برای خودروهای شخصی‌شان پرداخت کنند، ترجیح دهند به‌طور رایگان با وسایل حمل‌ونقل عمومی رفت‌وآمد کنند.

آملی فریتز- مدیر ارتباطات در نظارت بر آلودگی شهر پاریس- می‌گوید: «آلودگی به میلیون‌ها نفر از مردم شهر آسیب می‌زند. ما هنوز هم با عوامل مختلفی که در آلودگی پاریس نقش مهمی دارند مواجه هستیم. متاسفانه آلودگی مشکلی نیست که بتوان آن را کنترل کرد تا در مرز شهر متوقف شود و به همین‌خاطر تبعات سنگینی هم برای شهروندان حومه شهر دارد. اقدامات محیط‌زیستی پاریس صرفا درباره کاهش آلودگی در کل شهر نیست. این اقدامات برای کاهش آلودگی هوا در جاده‌های اصلی هم اجرا می‌شود و به این دلیل ساکنان شهر مجبور نیستند هزینه‌ای از سلامتی خود را برای مسافرانی که در حومه شهر تردد می‌کنند، پرداخت کنند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی در دکه‌های نزدیک ساحل، آلودگی در سطحی کمتر از جاده‌ها وجود دارد».

براساس تحقیقات مسئولان پاریس، دیزلی کردن ناوگان خودروها  کمکی به کاهش آلودگی نمی‌کند؛ این سیاستی بود که تا همین اواخر به‌طور جدی توسط دولت فرانسه ترویج می‌شد ولی آنها دریافتند که اتومبیل‌های دیزلی برخلاف تصور بسیاری از مردم، هوا را به میزان زیادی آلوده می‌کنند و تنها مزیتشان این است که نسبت به اتومبیل‌های بنزینی، مونواکسید کربن و دی اکسید کربن نسبتا کمتری منتشر می‌کنند؛ شاید به همین دلیل است که قوانین پاریس برای کاهش آلودگی هوا بیشتر درخصوص کاهش رفت‌وآمد تمام وسایل نقلیه در سطح شهر است. شهروندان فرانسوی امیدوارند با کمک مسئولان این شهر، آلودگی هوا را به‌خصوص در فصل‌های سرد سال برطرف کنند و آسمان پاریس را همیشه آبی نگه دارند.
 


شهرداری پاریس درصدد است در 7میدان اصلی شهر، خطوط خودرو و پارکینگ‌ها را کاهش و میزان فضای سبز و محل عبور عابران پیاده را افزایش دهد


منابع:
www.citylab.com/transportation
www.airparif.asso.fr
www.france24.com/en/20161207-paris-winter-air-pollution-worst-10-years




مکث

نتایج نظرسنجی از مردم



پژوهشی که اخیرا توسط شرکت Irpop فرانسه انجام شده نشان می‌دهد بیشتر مردم پاریس از شرایط پدید آمده برای محدودکردن تردد خودرو در شهر حمایت می‌کنند. 55درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفته‌اند که از بسته شدن خیابان «برجس» روی اتومبیل‌ها حمایت می‌کنند و 59درصد گفته‌اند که می‌خواهند تا سال 2020 این روند ادامه داشته باشد تا سرانجام بتوانند کاهش ترافیک را در قلب پاریس ببینند. شهرداری پاریس اقدام اخیر را که موجب کاهش تردد خودروها در شهر می‌شود  کمپینی با عنوان «جنگ علیه اتومبیل‌ها» نامیده است. بعضی رسانه‌ها می‌گویند که این سیاست شهرداری، برای کاهش آلودگی هوا هنوز کافی نیست و ترافیک در خارج از مرکز شهر افزایش می‌یابد. در ‌ماه گذشته، یک کمیسیون مستقل شورای شهر پاریس توصیه کرد که به اندازه‌گیری‌ها در خیابان برجس کفایت نکنند چون تحقیقات آنها هنوز نشان نمی‌دهد که کیفیت هوا در این منطقه بهبود یافته است. وینسنت راجر- نماینده مجلس ملی- در این‌باره می‌گوید: «مبارزه با اتومبیل و آلودگی هوا یک تلاش جمعی است. این طرح باید در کل محدوده شهر طرح اجرا شود و تردد خودروها را به‌طور کامل متوقف کند».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید