• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15531
+
-

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در خواف

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در خواف

41دانش‌آموز دبستانی با شوق رفتن به جشنواره بازی‌های بومی- محلی سوار بر اتوبوس از خواف به سوی کلات راه افتادند اما واژگونی اتوبوس‌شان اردوی آنها را نیمه‌کاره گذاشت و به مرگ معلم‌شان منجر شد.

به گزارش همشهری، صبح دیروز 41دانش‌آموز دختر و پسر دبستانی در شهرستان خواف در استان خراسان‌رضوی از مدرسه راهی اردو شدند. آنها قرار بود در جریان اردویی یک‌روزه به منطقه کلات بروند و در جشنواره بازی‌های بومی- محلی شرکت کنند. یکی از معلمان زن نیز همراه دانش‌آموزان بود و راننده هم یک کمک داشت. اتوبوس اسکانیا جاده را می‌شکافت و جلو می‌رفت. ساعت حدود 12:30بود که اتوبوس به منطقه‌ای پر پیچ و خم رسید. با وجود اینکه راننده تلاش می‌کرد احتیاط کند، اما در یکی از پیچ‌ها کنترل اتوبوس از دستش خارج شد و اتوبوس پس از واژگونی به دره‌ای که حدود 10متر عمق داشت، سقوط کرد. دانش‌آموزان از ترس جیغ و فریاد می‌کشیدند و به دیواره اتوبوس برخورد می‌کردند. پس از چند لحظه سرانجام اتوبوس در دره آرام گرفت. هیچ‌کس به‌درستی نمی‌دانست بر سر سرنشینان اتوبوس چه آمده است. صدای ناله از اتوبوس به گوش می‌رسید و چند نفر از بومیان منطقه که متوجه حادثه شده بودند، به اتوبوس نزدیک شدند و تلاش کردند به سرنشینان آن کمک کنند. از سوی دیگر ماجرا به اورژانس و هلال احمر نیز گزارش شد و دقایقی بعد امدادگران خود را به محل حادثه رساندند.


عملیات نجات در دره

شدت حادثه به حدی بود که به اتوبوس آسیب زیادی وارد شده بود و امدادگران به‌سختی می‌توانستند به آن راه پیدا کنند. با وجود این، آنها در جریان عملیاتی سخت و پیچیده توانستند دانش‌آموزان را یکی پس از دیگری از میان لاشه اتوبوس بیرون بکشند. برخی از آنها دچار شکستگی دست و پا شده بودند و برخی وضعیت بهتری داشتند. در این میان معلوم شد خانم معلم دانش‌آموزان به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است. به این ترتیب پیکر وی نیز از اتوبوس خارج شد.

اسماعیل بهمن‌آبادی، معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی درباره این حادثه به همشهری گفت: یکی از دانش‌آموزان در میان آهن‌پاره‌های اتوبوس گیر افتاده بود که با استفاده از تجهیزات ویژه نجات پیدا کرد و از اتوبوس خارج شد. تقریبا همه سرنشینان اتوبوس مصدوم شده بودند که به‌وسیله آمبولانس و بالگرد به مراکز درمانی منتقل شدند. وی ادامه داد: ظاهرا راننده اتوبوس با این مسیر آشنایی نداشت و همین عدم‌آشنایی باعث از دست دادن کنترل اتوبوس و سقوط آن به دره شد. از سوی دیگر بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد ترمز اتوبوس هم بریده بود. اگر سرنشینان اتوبوس بزرگسال بودند، قطعا تلفات بیشتری داشتیم اما چون 41نفر از سرنشینان اتوبوس کودک بودند، تلفات فقط یک نفر بود و دانش‌آموزان دچار شکستگی و کوفتگی شدند.


در بیمارستان

ساعتی از این حادثه می‌گذشت که 35نفر از مصدومان به بیمارستان طالقانی مشهد و 6نفر دیگر به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد منتقل شدند. یکی از پزشکان بیمارستان طالقانی درباره وضعیت مصدومان به همشهری گفت: در این حادثه معلم دانش‌آموزان که مادر کودکی 2ساله بود، جان خود را از دست داد و بقیه دانش‌آموزان دچار شکستگی شدند و خطری هیچ کدام از آنها را تهدید نمی‌کند و تلاش برای مداوای آنها ادامه دارد.
از سوی دیگر اقوام یکی از دانش‌آموزان که خودش را به بیمارستان رسانده بود نیز به همشهری گفت: قرار بود بچه‌ها برای شرکت در جشنواره بازی‌های بومی- محلی از خواف به کلات بروند که در راه این اتفاق افتاد و من ساعتی بعد سراسیمه خودم را به بیمارستان رساندم. بیشتر بچه‌ها دچار شکستگی دست و پا شده‌اند و آسیب زیادی دیده‌اند اما آنطور که پزشکان می‌گویند، جان هیچ کدام در خطر نیست.

   7قربانی در تصادف 2اتوبوس

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان خوافی تنها حادثه مرگبار جاده‌ای دیروز نبود؛ چرا که در استان کرمانشاه هم تصادف 2اتوبوس با یکدیگر جان 7نفر را گرفت. صائب مدرسی، مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این‌باره به ایرنا گفت: این دو اتوبوس که یکی از تهران به سوی ایلام و دیگری از اهواز به سوی کرمانشاه در حرکت بودند، ساعت 4بامداد چهارشنبه در محور اسلام آبادغرب به حمیل به شکل رخ به رخ با یکدیگر برخورد کردند و در جریان آن 7نفر جان خود را از دست دادند و 24نفر دیگر مصدوم شدند. از سوی دیگر سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راه استان کرمانشاه نیز علت وقوع این تصادف هولناک را شرایط بارانی و لغزندگی جاده اعلام کرد و گفت: علت اصلی وقوع حادثه در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید