• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14651
+
-

شهرک صنعتی خدابنده 8سال روی کاغذ

شهرداری خدابنده در پی یافتن راهی با هدف حل مساله زمین برای صنعتگران خدابنده‌‌ای است

پیگیری
شهرک صنعتی خدابنده 8سال روی کاغذ




 زهرا هادی‌لو | زنجان - خبرنگار:

 بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها وظیفه‌ای دشوار و البته مشخص را بر عهده این نهاد مدیریت شهری گذاشته است ، هدف این ماده قانونی  جلوگیری از ایجاد و تاسیس هر گونه مکانی است که موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد. بر این اساس، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، دکان‌ها و مراکزی که مواد محترقه می‌سازند، همچنین به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا یا تولید دود یا عفونت می‌کنند یا باعث تجمع حشرات و جانوران می‌شوند، جلوگیری کند.
اما اجرای این قانون در شهری مانند خدابنده موفق نبود. باید گفت شهرداری این شهر  میراث دار  مشکلاتی است که ازچندین سال گذشته به وجود آمده است .


ماجرای فروش زمین

سال 89 شهرداری وقت برای خروج صنعتگران از داخل شهر خدابنده برنامه‌ای را در سر می‌پروراند، طبق برنامه‌ریزی این نهاد مدیریت شهری قرار شد با فروش زمین و ایجاد زیر ساخت‌ها صنعتگران خدابنده‌ای به محل دیگری انتقال داده شوند.در ابتدای کار، اجرای این برنامه بسیار خوشحال کننده بود و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از صنعتگران و همچنین کسانی که برای دریافت زمین خود را در قالب صنعتگر جا زدند، اقدام به خرید فیش کنند. آن‌ها به خیال خود با این کار 2 نشان می‌زدند، اول این‌که صاحب یک واحد در زمین می‌شوند و اگر هم در آینده منصرف شدند می‌توانند فیش را به قیمتی بالا بفروشند و سود ببرند.


چند سال بعد...

چند سال از خرید فیش‌های زمین به وسیله صنعتگران خدابنده‌ای گذشت، برخی‌ فیش‌ها را در بنگاه‌های معاملاتی خرید و فروش کردند و آن‌ها که امیدوار بودند بالاخره در این زمین صاحب یک واحد صنعتی می‌شوند، همچنان چشم انتظار نشستند.
حال 8 سال از این ماجرا می‌گذرد، کسانی که حالا فیش زمین را خریداری کرده‌اند دیگر طاقت وعده وعید را ندارند و به همین دلیل دست به دامان فرمانداری خدابنده شده اند تا شاید فرماندار از شهرداری توضیح بخواهد و چاره‌ای بیندیشد.
پیش تر«علی محمدی» از هیات معتمدین صنعتگران شهرستان خدابنده درباره علت تجمع صنعتگران در مقابل فرمانداری اظهار کرده بود: تقریبا8 سال است که شهرداری و شورای  اسلامی شهر قیدار اقدام به راه اندازی سایت صنعتگران در این شهرستان کرده اند.

وی با اشاره به این‌که نزدیک 2 هزار نفر در این زمینه فعالیت می کنند، افزود: برای این کار از هر صنعتگر نزدیک 4 میلیون تومان اخذ شده است.این صنعتگر با بیان این‌که هنوز شورای شهر و شهردار بعد از سپری شدن 8 سال به وعده های خودعمل نکرده اند، تصریح کرد: قرار بود این کاربری در مدت یکسال انجام شود.عضو هیات معتمدین صنعتگران شهرستان خدابنده با اشاره به نامه نگاری‌های انجام شده به استاندار زنجان و فرماندار خدابنده، اظهار کرده بود: تقاضامندیم به مشکلات این قشر رسیدگی شود.وی با بیان این‌که همه صنعتگران قیدار قادر به پرداخت اجاره بهای بالا نیستند، گفته بود: ضروری است متولیان به این وضع خاتمه دهند.محمدی با اشاره به این‌که شهرداری و شورای شهر مبلغ 5 میلیارد تومان از کسبه  جمع آوری کرده اند، ادامه داده بود: این در حالی است که برای خرید زمین پولی پرداخت نشده است.


فرماندار می‌گوید

برای اطلاع از واقعیت ماجرا با فرماندار خدابنده تماس می‌گیریم. وی در گفت و گو با همشهری در مورد وضعیت پیش آمده اظهار می‌کند: شهرداری برای خروج صنعتگران اقدام به فروش زمین به میزان 12 هکتار کرد. «حمید میرزایی فرد» با اعلام این نکته که تعداد افرادی که فیش تهیه کرده‌اند به 2200 نفر می‌رسد، می‌گوید: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که صنعتگران واقعی در خدابنده 600 نفر بیشتر نیستند. وی با اشاره به این موضوع که دارندگان فیش، مبالغ متفاوتی را پرداختند کرده‌اند، ادامه می‌دهد: برخی 17 میلیون تومان و برخی 15 میلیون تومان بابت زمین پول پرداخت کرده‌اند، همه این اتفاقات در حالی رخ داده که از نظر قانونی  خرید و فروش زمین مشاع درست نیست و از بن، کار شهرداری وقت اشتباه بوده است و باید زمین تغییر کاربری می‌شد. میرزایی فرد با تاکید بر این موضوع که فرمانداری نباید پاسخگوی کارهای شهرداری باشد و هر نهادی باید بر وظایف خود واقف باشد، ادامه می‌دهد: با این حال فرمانداری این موضوع را پیگیری می‌کند و امیدواریم مشکل این افراد حل شود.


پاسخ شهردار

«بهروز اوصانلو» شهردار خدابنده است. وی درباره وضعیت پیش آمده برای صنعتگران می‌گوید: ما در پی حل مشکل به وجود آمده هستیم و چند راه برای حلی این مساله پیدا کرده‌ایم که تا نهایی شدن آن نمی‌توانیم به طور واضح آن را رسانه‌ای کنیم، چرا که ممکن است برخی از سودجویان زمین از این فرصت استفاده کنند.
وی با اعلام این نکته که از نظر قانونی خرید و فروش زمیت مشارکتی و مشاع اشتباه است، می‌گوید: وقتی می‌گوییم زمین مشارکتی، یعنی همه افراد در آن سهم دارند و قابلیت معامله ندارد، هر چند در برخی از بنگاه‌های معاملاتی این زمین فروخته شده است.
اوصانلو با تاکید به این نکته که از 47 هکتار زمینی که برای حضور صنعتگران در نظر گرفته شده بود فقط 11 هکتار زمین تغییر کاربری یافته است، ادامه می‌دهد: 36 هکتار زمین باقی مانده کشاورزی است و از بهترین زمین‌ها محسوب می‌شود که در حال حاضر تبدیل به یک مساله حساس شده است.
وی می‌افزاید:  از کسانی که فیش‌های زمین را در دست دارند، هزار نفر صنعتگر هستند و بقیه افراد نیز کسانی که در شرکت‌های تعاونی مشغول به کارند. اوصانلو به ارائه جزئیات بیشتر در مورد این زمین و حواشی مربوط به آن اشاره ای نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید