• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14107
+
-

اعدام در انتظار 8 داعشی

بعد از حمله خرداد ماه سال گذشته به مجلس 26داعشی دستگیر شده‌اند

قضایی
اعدام در انتظار 8 داعشی

حدود یک‌سال از حادثه تروریستی عوامل داعش در تهران می‌گذرد و روز گذشته نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات آنها برگزار شد. این جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور نماینده دادستان و 8 نفر از متهمان این پرونده به‌صورت علنی برگزار شده است. به گزارش میزان، قاضی صلواتی گفته است: این پرونده ۲۶متهم دارد. آنطور که در جریان محاکمه این متهمان آمده است برخی از این متهمان افراد وابسته به داعش و برخی وابسته به القاعده بوده‌اند. نماینده دادستان گفته است: برای آنها تقاضای اشد مجازات شده است. طبق کیفرخواست صادر شده اعدام در انتظار 8 عامل تروریستی خرداد سال گذشته است.

صبح چهارشنبه 17خرداد سال گذشته 3نفر تروریست در پوشش اینکه می‌خواهند با نمایندگان مردم ملاقات کنند، به در مراجعه‌های مردمی ساختمان مجلس شورای اسلامی مراجعه کردند و بعد از آن مردم را به رگبار بستند.

تقریبا همزمان با این عملیات تروریستی، 2 تروریست دیگر نیز در حرم امام(ره) اقدام به عملیات کرده، یک نفر را شهید کردند و بعد از آن یکی از مهاجمین به‌دست مأموران کشته شد و دیگری هم خودش را منفجر کرد. در این حوادث ۱۷نفر به شهادت رسیدند و 5 نفر از عوامل تروریستی یا به‌دست مأموران و یا در عملیات انتحاری کشته شدند. یک روز بعد از این ماجرا داعش بیانیه‌ای داد و گفت 5 نیروی انغماسی در این عملیات شرکت کرده‌اند. انغماسی‌ها عوامل تروریستی هستند که علاوه بر جلیقه انفجاری، سایر ادوات سبک اعم از نارنجک، کلت، مسلسل و... نیز در اختیار دارند و ابتدا اقدام به درگیری و کشتار با سلاح سبک می‌کنند و زمانی که عرصه را بر خود تنگ ببینند و قبل از به دام افتادن، اقدام به منفجر کردن خود می‌کنند. روز بعد از این ماجرا اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس به نقل از سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات گفت که بقایایی از تیم تروریستی داعش در کشور باقی نمانده است و همه دستگیر شده‌اند.

اتهام عوامل تروریستی چیست؟

در جلسه روز گذشته دادگاه، نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست ۸ نفر ازمتهمان این حادثه پرداخت و گفت: متهم اول به اتهام بغی به‌علت حضور در گروهک تروریستی داعش و ورود غیرمجاز به کشور، قاچاق مهمات و اسلحه جنگی، جعل سند و شناسنامه، حمل و نگهداری سلاح جنگی، حمل و نگهداری گاز اشک‌آور در تاریخ۲۰/۳/۹۶ بازداشت شده است. وی ادامه داد: متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض و حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین در تاریخ۱۹/۳/۹۶ بازداشت شده است. برای متهم ردیف سوم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، جعل شناسنامه، خرید، حمل و نگهداری اسلحه، متهم ردیف چهارم به اتهام افساد فی‌الارض، متهم ردیف پنجم به اتهام بغی به‌علت عضویت در گروهک تکفیری داعش، متهم ردیف ششم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، خرید و حمل سلاح جنگی، متهم ردیف هفتم به اتهام معاونت در افساد فی‌الارض، تهیه و حمل و نگهداری سلاح جنگی، استفاده از سند مجعول و متهم ردیف هشتم به اتهام افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، تهیه، حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین، مخفی کردن متهمان و اسکان تیم ترور، کیفرخواست صادر شده است.

در گزارش‌های وزارت اطلاعات آمده است که از این فرد اقلام تروریستی فراوانی کشف شده است که ازجمله آن می‌توان به ۴قبضه کلاشنیکف، جلیقه انتحاری، گوشی تجهیز شده برای انفجار، خشاب، دوربین دید در شب، مواد شیمیایی پیشتاز، ۵۰متر فیتیله، ۵۰عدد چاشنی الکترونیکی، تایمر و کیت انفجاری، کشف شده است.

پای القاعده هم در میان است

نماینده دادستان تهران درخصوص یکی از این متهمان گفته است: (خ)، حسب گزارش‌های کسب شده از عناصر القاعده بوده و در جریان افکار این گروه بوده است.او گفته است: ع.ب. متهم دیگر این پرونده بود که نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست وی پرداخت و گفت: این فرد با نام مستعار فریدون در همکاری با این تیم تروریستی بوده و برادر یکی از متهمان اصلی این پرونده است.

تهیه سلاح و مهمات جنگی، اسکان اعضا به‌مدت 30روز، تهیه مایحتاج زندگی، معرفی افراد دیگر برای انتقال محموله‌های جنگی، تسهیل ملاقات‌ها، نگهداری اسلحه و فشنگ و نیز نگهداری منابع مالی ازجمله اقدامات این فرد در این راستا بوده است.

براساس گزارش‌های وزارت اطلاعات این فرد ۲۰هزار دلار از امیر تیم دریافت کرده که ۱۵هزار دلار آن کشف شده است.

تقاضای خانواده شهدا

در جلسه روز گذشته داوود تیموری، برادر شهید جواد تیموری در جایگاه حاضر شد و گفت: من از طرف خانواده خودم و خانواده دیگر شهدا از همه دستگاه‌ها به‌خصوص دستگاه قضایی بابت برگزاری این جلسه محاکمه تشکر می‌کنم.

وی گفت: درخواستی که ما داریم این است که برای این متهمان اشد مجازات در نظر گرفته شود، چون اگر این افراد با تیم تروریستی اصلی همراهی نمی‌کردند این اتفاق صورت نمی‌گرفت.

برادر شهید تیموری گفت: آقای قاضی پدر و مادر من هنوز هم شب‌ها و روز‌ها درحال گریه و زاری هستند. برادر من در حالی به شهادت رسید که زبانش روزه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید