• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13652
+
-

استارت بزن، حرکت کن

برای راه انداختن یک‌کسب و کار موفق به چه کارهایی نیاز است؟

استارت بزن، حرکت کن

محمد تقی حاجی‌موسی/ خبرنگار
از وقتی استارتاپ‌ها راه افتاده‌اند، بی‌نهایت آدم بوده‌اند که خواسته‌اند کاری شبیه دیگران بکنند یا اینکه ایده‌ای داشته‌ و تلاش کرده‌اند اما به جایی نرسیده‌اند. در کشور ما هم چند سالی است که استارتاپ‌ها رونق گرفته‌اند و الان هر کسی با خودش فکر می‌کند که می‌تواند چنین کاری بکند. در عمل اما همه‌‌چیز به سادگی آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند نیست و اگر بدون راهبرد درست وارد ماجرا شوید ممکن است همه‌‌چیزتان را از دست بدهید. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از تجربیات موفق دیگران استفاده کنید؛ تجربیاتی که طی سال‌ها آزمایش و خطا به‌دست آمده است. 

  منبع:‌سایت: smallbiztrends.com



به درد بخور هست یا نه؟

با خودتان رو راست باشید. استارتاپی که شما می‌خواهید راه بیندازید باید مشکلی را از کسی حل کند. از خودتان بپرسید که خود شما از آن استفاده می‌کنید و آیا کسی برای استفاده از آن پول می‌دهد؟ اگر پاسخ این دو سؤال منفی است بهتر است همین جا بی‌خیالش شوید.


یک استراتژی داشته باشید

راضی کردن خودتان به اینکه استراتژی خیلی مهم نیست کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. اما در واقعیت استراتژی اقتصادی موضوع بسیار مهمی است. این کار باعث می‌شود تا شما بیشتر به جزئیات دقت کنید و روی هوا قدم نزنید.پس قبل از هر چیز مسیرتان را مشخص کنید.


پول از کجا؟

بیشتر استارتاپ‌ها برای اینکه به سودآوری برسند به زمانی بیش از یک سال نیاز دارند. در این مدت باید بدانید که درآمدتان از کجا تامین می‌شود و پول راه‌اندازی استارتاپ از کجا خواهد آمد تا بعدا بی‌پول نمانید. اگر به شریک و سرمایه‌گذار نیاز  دارید دست دست نکنید.



خانواده‌تان را راضی کنید

شاید اولش مهم به‌نظر نرسد اما وقتی خانواده خودتان هم با ایده شما مخالف باشند بخش زیادی از انرژی‌تان صرف قانع کردن آنها می‌شود. پس قبل از همه آنها را توجیه کنید تا از شما حمایت کنند. این کار باعث خواهد شد در مراحل آینده همواره دلتان به جایی گرم باشد.



نام تجاری انتخاب کنید

نامی که شما انتخاب می‌کنید باید طوری باشد که همیشه در ذهن مخاطبان بماند و به قول معروف بچسبد روی مغزشان. نامی که توسط هیچ‌کس تا حالا انتخاب نشده باشد و به کارتان مرتبط باشد. با استفاده از گوگل می‌توانید خیلی راحت خاص بودن برندتان را چک کنید.



سایت یادتان نرود

هر وقت ایده‌تان را جمع و جور و برندتان را انتخاب کردید، سایت‌تان را هم ثبت کنید تا بعدا به مشکل نخورید. بعضی اوقات آدرس‌های اینترنتی که شما می‌خواهید استفاده کنید توسط افراد دیگری اشغال شده است و آن موقع یا مجبور می‌شوید پول بیشتری بدهید یا آدرس دیگری انتخاب کنید.



قانونی هست؟

قبل از اینکه بخواهید زیادی خرج کنید بروید بررسی کنید کاری که می‌خواهید راه بیندازید قانونی هست یا نه؟ مثلا ایده‌ای که دنبالش هستید مصداق بارز پولشویی نباشد. پس در ایران هم قبل از شروع کار باید بروید و مجوز بگیرید. این کار باعث می‌شود خیالتان از خیلی جهات راحت باشد و دغدغه‌هایتان کمتر شود.



شبکه‌های اجتماعی

تأثیری که شبکه‌های اجتماعی روی مخاطبان دارند هیچ رسانه‌ای ندارد. برای همین خیلی زود صفحات استارتاپ‌تان در شبکه‌های مختلف را راه‌اندازی کنید. مزیت این شبکه‌ها، رایگان بودن‌شان است. نکته مهم اینکه بعضی شبکه‌های اجتماعی به نام‌های خاص حساس هستند. این حساسیت‌ها را بررسی کنید.



کار را شروع کنید

بعضی وقت‌ها نیرویی به انسان می‌گوید «صبر کن همه‌‌چیز عالی شود بعد شروع کن» شما اما کاری به این حرف‌ها نداشته باشید. ممکن است ابتدا بازگشت سرمایه نداشته باشید اما باید ریسک کرده و حرکت کنید.از قدیم گفته‌اند « به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل»



دفتر اجاره کنید

فرقی نمی‌کند که چه کار می‌کنید. شما باید محل کار داشته باشید. اگر قرار است در این دفتر مراجعان زیادی داشته باشید به ترافیک و در دسترس بودن آن هم اهمیت بدهید. در ضمن مهم است که نشانی محل کار شما کجاست. برای مثال یک دفتر در  نقطه‌ای پرت و دورافتاده نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.



کارت ویزیت چاپ کنید

درست است که حالا همه‌‌چیز دیجیتال شده اما نباید تأثیر کارت‌های ویزیت را کتمان کرد. این کارت‌ها به شما اعتبار می‌دهند و باعث می‌شوند رسمی‌تر به‌نظر برسید. چاپ آنها هم هزینه بالایی ندارد و کافی است یک طرح خلاقانه داشته باشید. مرتبط بودن طرح به کارتان را فراموش نکنید.



حساب بانکی باز کنید

اگر قرار است درآمد داشته باشید پس باید حساب بانکی هم داشته باشید. این یعنی باید به فکر درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان و این حرف‌ها هم باشید. برای حساب باز‌کردن حواستان باشد که انتخاب بانک‌های خوش نام قطعا عاقلانه‌تر است.



حسابدار فراموش نشود

شاید اول کار دخل و خرج عجیبی نداشته باشید ولی بعد از مدتی ممکن است حسابی گیج شوید. پس یک سیستم حسابداری و یک حسابدار امین از نان شب هم واجب‌تر خواهد بود. غیر از خودتان بعدا سر مالیات و حسابرسی هم ممکن است به مشکل بخورید.



به شریک‌هایتان فکر کنید

اینکه محدوده عملکرد هر یک از شرکا و سرمایه‌گذاران چقدر است برای تجارت شما خیلی مهم است. گاهی مخالفت‌های یک سرمایه‌گذار با بخشی از پروژه همه‌‌چیز را خراب می‌کند و زحمت‌هایتان به باد می‌رود. پس همه‌چیز را مدون کنید تا بعدا با هم سرشاخ نشوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید