• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13649
+
-

وزیر نیرو: صنعت باید صرفاً از تصفیه پساب استفاده کند

«باید صنعت ما در آینده صرفا متکی به پساب تصفیه شده باشد تا بتوانیم آب شیرین را تنها برای مصارف شرب، بهداشت و کشاورزی استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا،‌رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان این مطلب در حاشیه جلسه شورای‌عالی آب، از کاهش 80درصدی بارش‌ها و وضعیت نامناسب ذخایر آبی کشور خبر داد و بر تأمین آب بخش صنعت تنها با تکیه بر پساب‌ها تأکید کرد. این رویکرد در حالی است که پیش از این نیز مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، تأمین آب برای طرح‌های بزرگ و آب بر صنعتی را چالش عمده توسعه صنایع معدنی در سال‌جاری قلمداد کرده بود. سهم بخش صنعت از منابع آبی 6درصد است اما  با کاهش بارش‌ها و فروکش کردن سفره‌های منابع آب زیرزمینی، دست متولیان بخش صنعت و آب برا ی استفاده از آب پشت سدها، رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی برای تأمین آب این صنایع بسته است.



جهش کاهش مصرف آب کشاورزی

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده آب کشور نیازمند جهشی بزرگ هستیم، افزود: مصرف صحیح آب به‌شرب، بهداشت و خانگی منحصر نیست و باید جهش بزرگی در بخش کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده آب کشور رخ دهد تا بتوانیم با آب کمتر محصولات بیشتری به‌دست آوریم و آینده کشور را بیمه کنیم. رضااردکانیان با ابراز نگرانی نسبت به اعلام جزئیات طرح‌های تأمین آب از خلیج‌فارس و... افزود: نگران آن هستم که اعلام نام این طرح‌ها امیدواری در بین مردم ایجاد کرده و ما را از کار سخت و پیچیده‌ استفاده صحیح از آب موجود و آلوده نکردن منابع آب محدود به کمک مردم غافل کند و بگوییم راه‌های جدیدی برای تأمین آب پیدا شده و لازم نیست ما در شیوه‌های مصرف بازنگری کنیم. وی افزود: با وجود اینکه روزهای پربارشی را در کشور شاهد هستیم اما متأسفانه مجموعه بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و مدت متوسط دراز مدت بیش از 40درصد افت داشته است. این عدد در سطح کشور یکنواخت توزیع نشده و در برخی از استان‌ها منابع آبی تا 80درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده و شرایط دشواری در این مناطق وجود دارد.



شیرین کردن 65میلیون مترمکعب آب دریا

وزیر نیرو، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از منابع آبی کشور متکی به مخازن سدهاست، مطمئنا هر چه بتوانیم از همین امروز صرفه جویی در بخش شرب داشته باشیم، آب در مخازن سدها باقی خواهد ماند و تابستان را با مشکلات کمتری سپری خواهیم کرد. وی درخصوص انتقال آب از خلیج‌فارس به برخی از استان‌های کشور، گفت: هم‌اکنون 65میلیون مترمکعب آب شور دریا توسط 54سامانه نمک زدایی شیرین می‌شود و در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید