• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13226
+
-

افزایش بودجه شهرداری بافت تاریخی

بسیاری از پروژه‌های بزرگی که در قالب یزد‌پلاس در نظر گرفته شده، در بافت تاریخی تعریف شده است

شهری
افزایش بودجه شهرداری بافت تاریخی




سارا گلابگیریان|  یزد - خبرنگار:


بافت تاریخی یزد با کسب عنوان بافت جهانی، رنگ و روی جدیدی به خود گرفته است و همه از مسئولان تا مردم دست به دست هم داده‌اند تا این بافت به معنای واقعی، جهانی شود.
جهانی شدن بافت تاریخی، ارزش واقعی آن را به جهانیان نشان داد و این روزها پاسداشت این ارزش‌ها به دغدغه اصلی ساکنان تبدیل شده است، اما آنها انتظار دارند مسئولان هم به این بافت رسیدگی کنند و سیما و منظر آن رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد.


خواسته‌های ساکنان 

یکی از ساکنان محله فهادان می‌گوید: بافت تاریخی باید از زمین‌های رها‌شده و زباله‌دان، دیوارهای تخریب‌شده و در معرض تخریب، دیوارهای نازیبا و کثیف پاک شود و شاهد رنگ و لعاب گرفتن بافت برای جذب بیشتر گردشگران و افزایش تقاضا برای سکونت در آن از سوی شهروندان باشیم.
«حمید مجاهدی» می‌افزاید: این بافت بسیار ارزشمند است و ساکنان هم به این اهمیت و جایگاه واقف شده‌اند و تلاش می‌کنند که روی بهتری از زندگی در آن را تجربه کنند، اما وقت آن است که مسئولان هم با تخصیص اعتبار مناسب برای عمران و آبادانی بافت قدیم، تلاش کنند.

وی ادامه می‌دهد: معابر بافت تاریخی نیازمند مرمت هستند. مخروبه‌های بسیاری به حال خود رها شده‌اند  و زباله‌های بسیاری در مجاورت بناهای تاریخی ارزشمند یا داخل آب‌انبارها ریخته شده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا این بافت زنده‌تر و زیباتر شود. این ساکن بافت تاریخی تأکید می‌کند: هر چه بافت تاریخی زیباتر شود، تمایل به سکونت در آن افزایش خواهد یافت و رونق هر چه بیشتر بافت را به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از ساکنان، توسعه گردشگری یزد را در گرو رسیدگی بیشتر به بافت تاریخی می‌داند و می‌افزاید: بافت تاریخی مرکز ثقل صنعت گردشگری استان است و باید بیش از این مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.
«مرتضی دهقان» ادامه می‌دهد: پایان سال گذشته، اقدامات بسیاری در بافت تاریخی یزد انجام شد که شایسته تقدیر است، اما بافت تاریخی همچنان نیازمند این اقدامات است و باید مورد توجه باقی بماند.
وی می‌افزاید: بافت تاریخی باید روح و جان بیشتری به خود بگیرد و لازمه آن سکونت ساکنان اصیل یزدی در این بافت است، چیزی که این روزها کمتر در بافت دیده می‌شود.


بودجه 70 میلیارد تومانی منطقه تاریخی شهرداری یزد

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد از بیش از 2 برابر شدن بودجه بافت تاریخی در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: بودجه شهرداری منطقه تاریخی امسال  نزدیک به 70 میلیارد تومان افزایش یافته؛ در حالی که سال گذشته 30 میلیارد تومان بوده است.
«سیدمحمود کشفی‌پور» ادامه می‌دهد: اولویت‌ها در هزینه‌کرد این بودجه توجه به گذرهای بافت تاریخی شامل کف‌سازی، بدنه‌سازی، پیاده‌روسازی و بازسازی و اصلاح بافت تاریخی است.
وی می‌افزاید: امسال 6 میلیارد تومان برای کف‌سازی و بدنه‌سازی و 2 میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی معابر بافت تاریخی هزینه خواهد شد.

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد می‌گوید: حصارکشی مخروبه‌ها و رفع خطر دیوارهای شکسته ازجمله طرح‌های عمرانی بافت تاریخی است. بخشی از بودجه نیز برای ساخت سرویس‌های بهداشتی در این بافت هزینه خواهد شد.
وی می‌گوید: همچنین امسال افزایش پارکینگ‌های درون‌محله‌ای در بافت تاریخی مورد توجه است که از جمله آن می‌توان به افزایش پارکینگ در خیابان قیام اشاره کرد که در ابتدای خیابان‌های سیدگلسرخ و سلمان فارسی اجرا خواهد شد.
کشفی‌پور می‌افزاید: امسال، کف‌سازی و تکمیل گذر بازار نو و لب خندق، محوطه جلو زندان اسکندر، میدان خان و آب‌انبار رستم گیو تا آتشکده انجام خواهد شد.
 بازسازی پارک وحشی بافقی، تکمیل محور داروخانه تا داروخانه، مبلمان و ساماندهی خیابان قیام و طرح تکمیل حسینیه شاه طهماسب در دستور کار منطقه تاریخی شهرداری یزد قرار دارد.


بافت تاریخی و توسعه گردشگری

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد توجه به بافت تاریخی را به دلیل اهمیت رونق گردشگری در استان، در درجه اول می‌داند و می‌افزاید: توجه به بافت تاریخی به معنای توجه و توسعه همه مناطق شهر یزد است.
«محسن عباسی هرفته» ادامه می‌دهد: گردشگری صنعتی سبز و کم‌آبخواه است که ظرفیت توسعه آن در استان و به‌ویژه شهر یزد وجود دارد. شورای شهر یزد افق توسعه استان را در محور گردشگری می‌بیند؛ از‌این‌رو شاهد افزایش بودجه منطقه تاریخی شهرداری یزد هستیم.
وی می‌افزاید: بافت دارای کیفیت با ارائه خدمات مطلوب به بازدیدکنندگان می‌تواند محور اصلی این توسعه قرار گیرد و زمانی که بافت تاریخی به مرکز اجتماعی، فرهنگی تبدیل شود، قطعا، تمام شهر از این وضعیت بهره‌مند خواهد شد.
این عضو شورای شهر یزد می‌گوید: همه یزدی‌ها از بافت تاریخی بهره‌مند خواهند شد؛ چراکه این بافت هویت یزدی‌هاست. با این رویکرد امسال برای اولین بار شاهد شکل‌گیری منطقه تاریخی در شهرداری یزد هستیم.
عباسی اظهار می‌کند: بسیاری از پروژه‌های بزرگی که در قالب یزد‌پلاس برای توسعه اقتصادی شهر در نظر گرفته شده، در بافت تاریخی تعریف شده است.
وی می‌افزاید: ایجاد مرکز فرهنگی و تفریحی و ساختمان منطقه تاریخی شهرداری در بافت تاریخی و تکمیل خیابان قیام از جمله این پروژه‌هاست.


مرمت معابر فرسوده 

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد، با اشاره به رویکرد مدیریت شهری برای مرمت معابر بافت تاریخی، می‌گوید: 40 درصد از معابر بافت تاریخی طی این سال‌ها مرمت شده؛ از این رو توجه به معابر نیازمند مرمت در دستور کار است.
«سیدمحمود کشفی‌پور» ادامه می‌دهد: عمده معابر محله‌های فهادان و شاه ابوالقاسم مرمت شده است؛ چرا که بیشترین محورهای فرهنگی در این محله‌ها قرار دارد، امسال نیز توجه به بقیه محله‌های تاریخی با جدیت دنبال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید