• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122892
+
-

کاخ و کرونا

مسعود میر- روزنامه نگار

شمارش معکوس برای برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز شده و طبق آنچه تا همین اکنون از چند و چون برگزاری می‌دانیم قرار بر این است که گروهی از اهالی رسانه در برج میلاد و سایر اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت به تماشای آثاری بنشینند که البته هر روز خبر ایجاد دردسر تازه برای یکی از آنها منتشر می‌شود.
با این‌همه قطار جشنواره در مسیر خود به پیش می‌رود و حالا همزمان با ابراز نگرانی‌ها از شبیخون ویروس انگلیسی و جولان مجدد دردسر چینی، گروهی معتقدند برگزاری جشنواره فیلم فجر به صلاح نیست و سلامت مردم را نباید برای تماشای فیلم دچار آسیب کرد.
البته که ابراز نگرانی برای سلامت شهروندان و در این مقطع به‌خصوص اهالی رسانه امری مهم است اما باید توجه داشت که باز هم پاک کردن صورت مسئله مورد توجه قرار گرفته و نه یافتن راه‌حل برای مسئله.
جالب است که دغدغه‌مندان برگزار نشدن جشنواره تا همین حالا حتی یک پیشنهاد ساده برای بهبود شرایط مبارزه با کرونا در هنگامه برگزاری چنین رویدادی ارائه نداده‌اند. حرف از دستورالعمل‌های علمی و توصیه‌های پزشکی نیست بلکه غرض توجه اجرایی دقیق به نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی هشدار برای سختگیری‌های بیشتر در زمینه رعایت نکات حفظ سلامت است. مثلا کاش دوستان پیشنهاد می‌دادند که در بحبوحه ازدحام جمعیت برای تماشای فیلمی که از همین حالا خیلی‌ها منتظر تماشایش در جشنواره هستند چطور می‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد یا در روزهای برگزاری جشنواره چگونه می‌شود در برهوت پیرامونی برج میلاد از گرسنگی و تشنگی تلف نشد و البته ریسک خوردن غذا و آشامیدن چای را در فضای متراکم از جمعیت سالن همایش‌ها به صفر رساند. اصلا چرا کسی درباره کیفیت تونل‌های ضدعفونی و دستگاه‌های تب‌سنج هیچ پیشنهاد سازنده‌ای نمی‌دهد؟ همه می‌خواهند فقط صورت مسئله پاک شود؟ آیا تا نابودی کرونا که معلوم نیست زمانش کی از راه می‌رسد قرار است ما در خانه‌ها نان بپزیم و تخمه بشکنیم و فیلم‌های نازل را در پلتفرم‌های نامرغوب تماشا کنیم؟ اینها را نوشتم تا به‌عنوان یک عضو کوچک جامعه رسانه‌ای که بنا به رسم هرساله در جشنواره حضور دارم تقاضا کنم به جای آیه یأس خواندن از همین حالا از مسئولان سازمان سینمایی درخواست کنید و کنیم که تیم‌های مجهزی برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و انضباطی تدارک ببینند. ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند در این امر به جدیت ورود کند و مسئولان اجرایی فیلم فجر هم بدون تعارف و رفیق بازی و با سختگیری جدی مانع زیر پا گذاشته شدن اصول برگزاری جشنواره در روزهای خاص کرونا شوند.
نکته آخر یک پیشنهاد است و آن هم اینکه اگر واقعا حضار در برج میلاد و پردیس ملت قرار نیست با کیفیت فیلم‌ها و بسته به رفاقت برگزارکنندگان با مراجعان تغییر کند از همین حالا به فکر این باشید که به هر کارت صادر شده یک صندلی مشخص اختصاص دهید. ضرر نمی‌کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید