• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117266
+
-

نوگرایی و زبانشناسی

حق‌شناس از سردمداران تحول و تغییر رسم‎‌‎الخط است

نثر
نوگرایی و زبانشناسی


  علی‌اکبر شیروانی  

علی‎‌‎محمد حق‎‌‎شناس را می‎‌‎توان از چهره‎‌‎های نسل‌دوم زبانشناسی دانست.
نسل‌دوم، زبانشناسی را توسعه دادند و به بحث‎‌‎هایی پرداختند که رنگ و بوی تازه داشت و گاه به فروعی می‎‌‎پرداختند که زمینه بومی نداشت یا ضرورت موضوعی. حق‎‌‎شناس با «فرهنگ هزاره»، «تاریخ مختصر زبانشناسی» و به‌خصوص کتاب «آواشناسی» دِین خود را در رونق بازار زبانشناسی ادا کرده بود و شاید زمانه و زمینه‎‌‎های سیاسی ـ اجتماعی نام او را به‌عنوان یکی از سردمداران تحول و تغییر رسم‎‌‎الخط این چنین برجسته کرد. البته دوره، دوره انقلاب بود و تغییر و نوشدن و آنچه لباس نو بر تن همه‌‌چیز می‎‌‎خواست، زبان را استثنا نمی‎‌‎کرد. نوگرایی در رسم‎‌‎الخط هنگامی که از دانشگاه و فرهنگستان به حوزه عمومی کشیده شد، بلایی بود بر جان زبان؛ چرا که هم حاشیه‎‌‎ای تخصصی را به متن تبدیل کرده بود و مانع مضمون بود، هم سلیقه و سودای نام با ابزار زبان را جایگزین سنت و قراردادهای کهن. حاصل، ابهام، سردرگمی و تشتت بود.
«آواشناسی، مطالعه و توصیف علمی آواهای زبان است. موضوع آواشناسی ممکن است آواهای یک زبان به‌خصوص، مثلاً زبان فارسی باشد. اینگونه مطالعه‎‌‎های آوایی را آواشناسی آن زبان به‌خصوص، مثلاً آواشناسی فارسی، می‎‌‎گویند. نیز موضوع آواشناسی ممکن است آواهای زبان به‌طور کلی باشد. اینگونه بررسی‎‌‎های آوایی را آواشناسی همگانی می‎‌‎نامند. در آواشناسی همگانی سعی می‎‌‎شود توانایی کلی انسان در زمینه تولید و دریافت آواهایی که ممکن است در زبان‌های گوناگون به‌کار روند توصیف شود. پس در آواشناسی همگانی آنچه موضوع بررسی قرار می‎‌‎گیرد یک جنبه از توانایی‌های بشری است. در نتیجه، در آواشناسی همگانی چه بسا آواهایی مورد مطالعه و توصیف قرار گیرند که در هیچ‌یک از زبان‌هایی که برای هر خواننده‎‌‎ای آشناست به‌کار نرود. علت این امر آن است که در هیچ زبانی این نیاز حاصل نمی‎‌‎شود که از همه امکان‌های آوایی انسان بهره‎‌‎برداری شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :