• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 8 آبان 1399
کد مطلب : 114293
+
-

رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات اخیر مکرون

اهانت، اعلان جنگ با خداست

توهین جزو اخلاق و دمکراسی نیست

دولت
اهانت، اعلان جنگ با خداست


  پیامبر به گردن تک‌تک اروپایی‌ها حق دارد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنانی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) به گردن تک‌تک اروپایی‌ها و همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق دارد، گفت: جای تعجب است کشورهایی که ادعای آزادی، حقوق و قانون دارند، مردم را به توهین به همدیگر و توهین به آنانی تشویق کنند که مردم با همه وجود به آنان عشق می‌ورزند. اشاره و کنایه‌های رئیس‌جمهور به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که از اقدام نشریه موهن شارلی ابدو در بازنشر کاریکاتورهایی از پیامبر(ص) دفاع کرده و به اسم دفاع از آزادی بیان گفته بود فرانسه از انتشار کاریکاتور و نقاشی دست نخواهد کشید. حسن روحانی در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه «کجای آزادی به‌معنای تعطیل کردن درس اخلاق است»، گفت: اتفاقا آزادی زمانی می‌تواند برای جامعه مفید باشد که همه ارزش‌ها محترم باشند؛ نه اینکه به شخصیتی که به گردن همه حق دارد، توهین و اهانت شود. رئیس‌جمهور گفت: درس پیامبر، درس احترام به دیگران، اخلاق و آزادی به‌معنای آنکه اندیشه‌های صحیح انسانی، مفید و سازنده را تبادل کنیم، است. فحاشی، توهین و سخن ناروا گفتن و کاریکاتور زشت کشیدن، جزو اخلاق، دمکراسی و انسانیت نیست. روحانی با ابراز خرسندی از عکس‌العمل بسیار به‌موقع و قاطع دنیای اسلام به سخنان ناروای برخی از مسئولان غربی، گفت: این عکس‌العمل بسیار به‌موقع و قاطع، نشان می‌دهد که دنیای اسلام همواره پیرو راهبر بزرگ خود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد: آنانی که در این مسیر اشتباه کردند، اشتباه خود را حتی هرچه زودتر جبران کنند و به مسیر عدالت، اخلاق و احترام به عقاید همه ادیان آسمانی برگردند.

نقد، مشوش کردن افکار نیست
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،  روحانی در بخشی از صحبت‌های خود حمایت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب از دولت را ستود و گفت: نقد اشکالی ندارد، اما هتک حرمت اشخاص، لجن‌پراکنی، نسبت دروغ به همدیگر دادن، همدیگر را متهم کردن و سخنان ناروا نسبت به همدیگر زدن ربطی به نقد ندارد. وی گفت: به این بیان پیامبر اسلام(ص) توجه کنید که فرمودند: «من اهان مؤمناً فقد حارب‌الله.» اگر کسی مومنی را مورد اهانت و توهین قرار دهد، اعلان جنگ به خدا داده است که این جنگیدن با خداست و خیلی نکته مهمی است که اهانت، جنگ با خداست؛ «فقد حارب‌الله.» رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که نقد برای چیست، گفت: نقد برای اینکه افکار مردم مشوش شود؟ نقد برای اینکه بین گروه‌های مختلف فاصله بیشتر شود؟ نقد برای اینکه روحیه مردم تضعیف شود؟ نقد برای اینکه امید مردم از بین برود؟ این دیگر نقد نیست، این اسمش نقد است؟ کلمه نقد را ممکن است کسی به‌کار ببرد، اما این نقادی نیست. این چه نقدی است که اصلا خوبی‌ها و نقاط قوت را نمی‌بیند؟ فقط نقاط‌ضعف را می‌بیند. اسم اینکه نقد نیست؛ اینکه انسان خوبی‌های یک نفر را و اقدامات انجام شده یک قوه را اصلا نبیند، فقط بیاید نقطه‌ضعف‌ها را ببیند. نقد آنجایی است که ما نقطه‌قوت را می‌‌گوییم، نقطه‌ضعف را هم می‌‌گوییم و راهکار پیشنهاد می‌دهیم. کلمه نقد را اگر بخواهیم برگردیم به فرهنگ اسلام، اسم آن نصیحت است.


 مکث
تحریم‌ها نفس‌های آخر را می‌کشد


رئیس جمهور یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به فشارهای اقتصادی وارد بر کشور و اذعان بر این مشکلات، گفت: می‌دانیم مردم در سختی هستند و کاملا برای ما مشهود، ملموس و خیلی روشن است. وقتی شما در کشوری ناگهان 50میلیارد دلار پول غایب می‌کنید، یعنی 50میلیارد دلار درآمدی که از نفت به‌دست می‌آمد، امروز این درآمد نیست و کنار می‌رود و در شرایط تحریم سخت، معلوم است بر زندگی مردم فشار می‌آید. آمریکایی‌ها نمی‌توانند این مسیر غلط را ادامه دهند. دیگر نفس‌های آخر آنهاست. اینکه می‌بینید دائم تحریم‌های نفری و موردی را شروع می‌کنند و هر روز چیزی می‌گویند، نفس‌های آخر تحریم آمریکاست و خود آمریکایی‌ها هم می‌گویند چیزی باقی نمانده که بخواهیم تحریم کنیم و همه را تحریم کردیم و تمام‌شده و ناچار هستند از این مسیر غلط برگردند. دولت همه توان خود را برای اینکه حقوق مردم تامین شود و برای اینکه تحریم در چارچوب اصولی که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، شکسته شود، دنبال می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید