• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 10 مهر 1399
کد مطلب : 111882
+
-

استاد مفاهیم نوین شهرسازی

یاد
استاد مفاهیم نوین شهرسازی

 پیروز حناچی‌‌- شهردار تهران

حدود یک سده است که رشته شهرسازی در دانشگاه به‌عنوان یک رشته تحصیلی شناخته شده است. مرحوم دکتر محسن حبیبی از نخستین دانش آموختگان این رشته بود که تحصیلات خود را در کشور فرانسه ادامه داده و پس از بازگشت، یکی از استادان موثر و باسواد زمانه خود شد که مفاهیم این حوزه را توسعه داد. کلاس‌های درس ایشان همیشه آمیخته با مفاهیم نوین شهرسازی و همراه با مباحث عمیق بود که مبتنی بر تجربیات ریشه دار سایر کشورها از یک‌سو و استخراج مفاهیم شهرسازی به‌خصوص در  عصر‌صفویه و شهر اصفهان از سوی دیگر،  قرار داشت.
« سبک اصفهانی » به عنوان سبک شهرسازی ایرانی برگرفته از عناصر و شاکله شهر تاریخی اصفهان در عصر صفویه نخستین‌بار توسط ایشان مطرح و شناسانده شد.
 یکی از وجوه تمایز مرحوم دکتر سید محسن حبیبی با همترازان خود، حضور در عرصه‌های مشورتی مدیریت شهری در شهرهای مختلف کشور بود؛ به‌گونه‌ای که فاصله بین مباحث تئوریک و واقعیت‌های ملموس شهری را به حداقل رسانده بود، همین نحوه حضور باعث شد دانشجویان آموخته نزد ایشان دارای ویژگی‌های متمایز شده و در عرصه‌های شهری موثرتر از سایرین ایفای نقش کنند. نشستن بر سر کلاس‌های درس، حضور در سخنرانی‌های علمی و بهره‌مندی از آثار ایشان همانند زنجیره‌ای از یادگیری و مهارت را برای هر جوینده‌ای فراهم می آورد.
 آثار مکتوب این استاد پردیس هنرهای زیبا و دانشگاه تهران، مجموعه‌ای غنی از مفاهیم عمیق ریشه‌دار در حوزه شهرسازی محسوب می‌شود.
اگر بخواهم به متمایزترین ویژگی ایشان اشاره کنم این است که وی می‌توانست بذر عشق به مفاهیم نوین شهرسازی را در سینه دانشجویان خود بکارد و به بار بنشاند.
 اودر کسوت  معلمی ،خود  را همچنان شاگرد می دانست و متواضعانه ادب و آداب شاگردی  را نزد استادان خویش به جا می‌آورد. فن بیان، قدرت قلم و اندیشه دکتر سید محسن حبیبی در کنار خلق نیکو  و مودب، از او انسانی متفاوت ساخته بود.
 به رغم وجود آثار مکتوب و سخنرانی های متعدد و مقالات علمی  ایشان، حال که تقدیر بدین گونه رقم خورده تا جامعه علمی و مدیریت شهری از ادامه حضور وجود ایشان بی‌بهره بماند .امید می‌رود جمع کسانی که از او آموختند بتوانند همچون استاد مرحوم دکتر سید محسن حبیبی بدرخشند و یاد او را زنده بدارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید