• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110693
+
-

تربیت اصولی و یکی مثل تو

تربیت اصولی و یکی مثل تو

انتشارات ققنوس با هدف اینکه خواندن گزیده‌ای از آثار به‌مراتب بهتر از نخواندن آنهاست و با الگوبرداری از کتاب‌های کوچک و کم‌حجم انتشارات گالیمار فرانسه به نام فولیو (Folio) و با مطلع ساختن ناشر فرانسوی از این تصمیم مجموعه‌ «پانوراما» را برای چاپ آثاری در قطع کوچک و کم‌حجم، تعریف کرده است. در تازه‌ترین آثار این مجموعه، «یکی مثل تو» مجموعه‌داستانی از نویسندگان انگلیسی و «تربیت اصولی»، رمانی کوتاه از کورت ونه‌گات، نویسنده معاصر آمریکایی روانه بازار کتاب شده‌اند. یکی مثل تو،‌ 7داستان را شامل می‌شود؛ «کلاغ» اثر ‌ال.اِی.جی استرانگ‌، «زیبای کمبرول» از ‌وی.‌اس.‌پریچت، «جان‌سخت‌ها» اثر ‌الی اسمیت‌، «یکی مثل تو» از روآل دال، «قسمت» از ‌جوریا همیک‌، «سه پیرمرد» اثر جورج مکی براون و در آخر «راه‌های فرار» از پنه‌لوژه فیتزجرالد. یکی مثل تو، با ترجمه حسین علیرضایی در ۱۲۰ صفحه و شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر شده است.
تربیت اصولی هم نخستین رمان ونه‌گات است که با سبکی واقع‌گرایانه و تحت‌تأثیر جنگ جهانی نگاشته شده است. کورت ونه‌گات (۱۹۲۲-2007) را از بازماندگان نسل طلایی نویسندگان معاصر جهان می‌دانند. آثار او تلفیقی از طنز سیاه و فضای تخیلی بود.
 او در سال‌۱۹۴۴ در جنگ جهانی دوم به‌دست نیروهای آلمانی اسیر و در درسدن حبس شد و یک سال بعد شاهد بمباران عظیم این شهر در سال‌۱۹۴۵ به‌دست متفقین بود که تمام شهر را نابود کردند و ونه‌گات از معدود بازماندگان این بمباران بود. بعدها این مشاهده را در اثر مشهورش «سلاخ‌خانه‌ شماره‌۵» داستانی کرد. سال‌۱۹۴۵ آزاد شد و به آمریکا برگشت. وی بعد از جنگ به دانشگاه شیکاگو رفت و در رشته‌ انسان‌شناسی تحصیل کرد و همزمان خبرنگار جنایی شد. سرانجام در سال‌۱۹۷۱ دانشگاه شیکاگو رمان «گهواره گربه» را به‌عنوان رساله انسان‌شناسی پذیرفت و به او فوق‌لیسانس داد. تربیت اصولی، با ترجمه محمدرضا شکاری در ۹۳‌صفحه و شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید