• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110550
+
-

گلوبندک 1400

بخشی از ضلع غربی زیرگذر محدوده 15 خرداد، پاییز برای دسترسی مردم به سکوی ایستگاه مترو بازگشایی می‌شود؛ زیرگذری که نقش مهمی در تردد آسان‌تر و با فاصله شهروندان از یکدیگر خواهد داشت

گلوبندک 1400

 زینب زینال‌زاده- خبرنگار

چهارراه گلوبندک، گلوگاه بازار تهران است و از چهارراه‌های قدیمی پایتخت محسوب می‌شود. چهارراهی در تقاطع خیابان 15 خرداد و خیام که روزانه بیش از هزاران عابر پیاده و چند صد دستگاه وسیله حمل‌ونقل اعم از موتورسیکلت، اتوبوس و تاکسی در آن رفت‌وآمد می‌کنند. وجود این حجم از جمعیت و خودرو نتیجه‌ای جز شلوغی و ترافیک ندارد و به همین دلیل مدیریت شهری برای رفع این مشکل، احداث زیرگذر را در دستور کار قرار داد. زیرگذری که قرار بود نهایتاً یکساله بهره‌برداری شود که بنا به دلایلی محقق نشد. براساس آخرین بازدید خبرنگار همشهری همراه با مدیر و ناظر پروژه، مشخص شد عملیات اجرایی سرعت مناسبی گرفته و پاییز امسال بخشی از ضلع غربی زیرگذر چهارراه گلوبندک به روی عابران پیاده و مسافران مترو بازگشایی می‌شود.

روگذر چاره کار نبود
شلوغی، آلودگی صوتی و ترافیک معضلاتی هستند که این روزها جزءلاینفک چهارراه گلوبندک شده‌اند. موتوری‌ها نقطه به نقطه این معبر گلوگاهی را قرق کرده‌اند و اندک جایی هم برای پارک تاکسی‌ها و پیاده و سوار شدن مسافران اتوبوس‌ها وجود دارد. عابران هم برای عبور از ضلع شرقی به غربی یا برعکس چاره‌ای جز عبور از عرض خیابان و وسط خودروها و لابه‌لای موتورها ندارند.
صحنه‌های سرسام‌آوری که اگر یک‌بار تجربه کنید برای بار دوم ترجیح می‌دهید مسیرتان را طولانی‌تر کنید تا گذرتان به این چهارراه نیفتد. احداث پل روگذر نخستین راهکار حل معضلات چهارراه گلوبندک بود که توسط متولیان شهری مطرح می‌شود اما پس از واکاوی توسط کارشناسان حوزه عمران و حمل‌ونقل مردود می‌شود و آنها دلیل این مردودی را ناکارآمدی پل روگذر در این محور مهم و پرتردد عنوان کردند. گزینه بعدی احداث زیرگذر بود که مورد استقبال قرار گرفت و سال 1395کلنگ ساخت آن در ضلع شرقی چهارراه گلوبندک درست جنب ایستگاه متروی 15خرداد به زمین زده شد.

حفر تونل در عمق 27متری
براساس طرح اولیه قرار می‌شود تونل در عمق 12متری حفر و حدود 160متر هم طول داشته باشد. این تونل در ابتدا برای عبور عابران از ضلع غربی به شرقی یا بالعکس طراحی می‌شود که پس از شروع کار، متولیان تصمیم می‌گیرند تغییراتی در طراحی زیرگذر ایجاد کنند تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری به مردم بدهند. با تغییرات ایجادشده تونل در 2طبقه حفر می‌شود یکی در عمق منفی 18متر و دیگری هم منفی 9متر. به گفته رضا فدایی‌فر، مدیر پروژه، تونل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از یک سو مسافران به ایستگاه مترو وارد می‌شوند و از سوی دیگر می‌توانند در مسیر غربی- شرقی تردد کنند. او می‌گوید: «با طراحی جدید، این تونل به‌طور کلی حدود 350متر طول دارد و برای تردد آسان مردم 10دستگاه پله برقی و 8دستگاه آسانسور پیش‌بینی شده است.»

حذف ورودی مقابل حسینیه کربلایی‌ها
دو ورودی در ضلع غربی وجود دارد یکی در شمال خیابان 15خرداد یعنی کنار حسینیه کربلایی‌ها و دیگری در جنوب. فدایی‌فر در بازدید از پروژه به مسدود شدن ورودی کنار حسینیه کربلایی‌ها اشاره می‌کند: «ورودی و خروجی‌ها به پله‌های برقی و آسانسور مجهز می‌شوند و این کار نیاز به فضای وسیع و مناسبی دارد. ورودی پیش‌بینی شده کنار حسینیه کربلایی‌ها عرض کمی داشت و عملاً امکان نصب پله برقی وجود نداشت. بنابراین از طرح تعریض در ورودی بخش جنوبی ضلع غربی زیرگذر استفاده کردیم و همین کار روند عملیات عمرانی را به تأخیر انداخت.» با اتمام عملیات عمرانی و بهره‌برداری از زیرگذر چهارراه گلوبندک، رفت‌وآمد مردم به سهولت انجام می‌شود.

تردد زیرزمینی مسافران مترو
اواخر سال گذشته بود که مدیریت و هدایت پروژه از شهرداری منطقه 12سلب و به سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران واگذار شد و عملیات عمرانی پروژه هم تیر ماه شروع ‌شد. به گفته مسعود میرزایی ناظر پروژه، در همین مدت کوتاه عملیات عمرانی بیش از 50درصد پیشرفت داشته است. او می‌گوید: «ایستگاه مترو در ضلع غربی ورودی و خروجی ندارد و به همین دلیل کارها را در ضلع غربی شتاب دادیم و بهره‌برداری از این ضلع در اولویت قرار گرفت.» کارگران مشغول کارند و هجوم نابهنگام و ناگهانی بیماری کووید-19هم آنها را بیکار نکرده و به گفته میرزایی کارها با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا توسط کارگران پیش می‌رود. ناظر پروژه زیرگذر گلوبندک می‌گوید: «101کارگر در شیفت روز و 45کارگر در شیفت شب مشغول کارند و اواخر پاییز بخشی از ضلع غربی زیرگذر که به ایستگاه مترو منتهی می‌شود بهره‌برداری خواهد شد.» این بهره‌برداری بدون نصب آسانسور و پله برقی انجام می‌شود تا بار ترافیک مسافران را از ضلع شرقی کمتر کند اما به گفته میرزایی پس از مدت زمان کوتاهی تجهیزات مربوط به آسانسور و پله برقی نصب می‌شوند.

اردیبهشت سال آینده؟
طراحی زیرگذر گلوبندک در عین ساده بودن پیچیدگی خاصی دارد اما میرزایی از بهره‌برداری در سال 1400می‌گوید: «برای ایجاد فضای مطلوب و البته جذاب برای مردم، چند باب واحد تجاری و کافی‌شاپ هم طراحی شده است. در حقیقت تلاش کردیم با طراحی جذاب مردم را به تردد از این زیرگذر ترغیب کنیم. بهره‌برداری از زیرگذر چهارراه گلوبندک بار ترافیک این گلوگاه را تا حدود زیادی کم می‌کند و میزان تصادفات را هم کاهش می‌دهد.» با توجه به میزان پیشرفت عملیات عمرانی و کارهای باقی مانده ناظر پروژه به صراحت از بهره‌برداری در سال 1400می‌گوید: «تا پایان امسال ضلع غربی به‌طور کامل بهره‌برداری می‌شود و اردیبهشت سال آینده هم کل پروژه افتتاح می‌شود.» با استناد به گفته‌های میرزایی سال 1400پایان خوش گلوبندک خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید