• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110442
+
-

نمایش کم‌ رمق کاخ سفید

توافق امارات و بحرین با اسرائیل، برخلاف خواسته دونالد ترامپ، بازتاب چشمگیری در رسانه‌های آمریکایی نداشته است

نمایش کم‌ رمق کاخ سفید

سیاوش فلاح پور_خبرنگار

مراسم امضای توافقنامه صلح میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، اگرچه برای ساعاتی در صدر اخبار تمام رسانه‌های منطقه خاورمیانه قرار گرفت، اما نتوانست بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکایی داشته باشد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد هدف ترامپ از برگزاری این مراسم، تقویت کمپین انتخاباتی‌‌اش مقابل جو بایدن، نامزد دمکرات بوده است. او روز گذشته را «روزی غیرعادی» و مقدمه «ظهور خاورمیانه جدید» توصیف کرد. خبرنگار شبکه الجزیره در این‌باره گفت: کاخ سفید تلاش دارد با انتشار تدریجی اطلاعات مربوط به این توافق برای تلویزیون‌ها و روزنامه‌های آمریکایی، فضای رقابت‌های انتخاباتی را تحت‌تأثیر قرار داده و توافق عادی‌سازی اخیر را به‌عنوان دستاوردی مهم در حوزه سیاست خارجی معرفی کند. در مقابل اما به‌نظر نمی‌رسد عناوین کشورهایی نظیر بحرین یا امارات برای تحقق این هدف کافی باشد. پیش از این باراک ریوید، خبرنگار مشهور اسرائیلی گفته بود «توافق بزرگ» با ورود عربستان سعودی به مسیر امارات و بحرین حاصل خواهد شد.
ترامپ در سخنان کوتاه خود پیش از امضای توافق عادی‌سازی گفت: 5 تا 6کشور عربی دیگر در آینده‌ای نزدیک با ورود به توافق‌های مشابه، روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی خواهند کرد. این در حالی است که خبرگزاری رویترز، روز گذشته به نقل از یک منبع عالیرتبه در دولت سعودی نوشت: امکان عادی‌سازی‌ روابط اسرائیل با عربستان تا زمانی که ملک سلمان در قید حیات باشد وجود ندارد. اگرچه در خبر رویترز توضیح بیشتری نیامده اما می‌توان گفت ریشه این ادعا به نقش سلمان بن‌عبدالعزیز در خاندان سعودی برای ارتباط با گروه‌های جهادی مسلح در دهه‌های گذشته بر می‌گردد.

جزئیات توافق
با گذشت 24ساعت از پایان مراسم عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با اسرائیل، هنوز جزئیات کامل این توافق در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. شبکه13 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده که امارات و بحرین، دو توافق جداگانه را با نخست‌وزیر اسرائیل به امضا رسانده‌اند. به گزارش این شبکه، توافق امارات و اسرائیل یک معاهده صلح جامع میان طرفین است، درحالی‌که توافق بحرین سندی در سطح یک بیانیه مشترک به‌شمار می‌رود. اما در متن رسمی که از سوی کاخ سفید منتشر شده، صرفا اصول کلی همچون تعهد طرفین به صلح، حمایت از همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و جلوگیری از انجام اقدامات تروریستی علیه یکدیگر ذکر شده است. همچنین براساس این متن، دو کشور امارات و بحرین به برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی متعهد شده‌اند، اگرچه جدول زمانی برای این هدف تعریف نشده است. از سوی دیگر، متن منتشر شده هیچ اشاره‌ای به وضعیت اداره مسجدالاقصی ندارد. به نوشته روزنامه هاآرتص، توافق سه‌جانبه اخیر باید از سوی کنست (پارلمان اسرائیل) به تأیید برسد.
تمام اینها در حالی است که تنها ساعاتی پس از جشن رونمایی از توافق عادی‌سازی‌، مناطق مرزی غزه و رژیم صهیونیستی شاهد تنش‌های نظامی شدیدی بود. خبرنگار شبکه المیادین با پوشش زنده این تحولات گفت: درگیری‌ها با شلیک 2موشک از شرق غزه به سوی شهرک‌های صهیونیستی آغاز شد. براساس اطلاعات موجود، این موشک‌ها به مرکزی تجاری در شهرک اشغالی اسدود اصابت کرده و منجر به جراحت 3شهرک‌نشین شده است. نیروی هوایی اسرائیل در پاسخ به این حملات، برای دقایقی پایگاه‌های گروه‌های مقاومت در شرق غزه را بمباران کرد.

توافق از نگاه تحلیلگران

توکل کرمان
 فعال یمنی حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل

این توافقنامه‌ها منجر به صلح نمی‌شود. اصولا جنگ یا هیچ نوعی از نبرد میان این کشورها با اسرائیل وجود نداشته که نام این توافق‌ها را صلح بگذاریم! این توافقنامه‌ها منجر به استبداد و فقدان عدالت در منطقه خواهد شد؛ فقدان عدالت برای فلسطینی‌ها و فقدان آزادی برای ملت‌های منطقه. متأسفانه ماهیت این معامله چنین است.


عبدالله الشایجی
 استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت

همچنان حاضر غایب در این مراسم، مردم فسلطین و مسئله فلسطین بودند؛ فلسطینی که موضع خود را با شلیک 2موشک از غزه در محاصره به‌سوی شهرک اسدود اعلام کرد آن هم درحالی‌که نتانیاهو مشغول سخنرانی در این نمایش انتخاباتی بود. این توافق هرگز منجر به برپایی کشور فلسطین نخواهد شد.


یاسر ابوهلاله
 مدیر سابق شبکه الجزیره

ترامپ از گفت‌وگو با مردم خود ناتوان است و آنان را به شکلی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا دچار تفرقه کرده است. همچنین امارات و بحرین! همه اینها به‌دنبال فرار از شکست‌های داخلی خود و یافتن موفقیتی در خارج هستند. موفقیتی که در توافق میان متحدان به‌دنبال آن می‌گردند!


عبدالرحمن الرشاد
مدیر مؤسسه العربیه و مشاور ولیعهد سعودی

سد تاریخی فروریخته است؛ امروز امارات و بحرین، دیروز اردن و مصر، و شاید سودان و عمان در فردا به سوی توافق عادی‌سازی پیش می‌روند. تمام این‌ها در حالی است که آسمان عربستان سعودی به روی هواپیماهای اسرائیلی باز شده و در آینده‌ای نه چندان دور به این کشورهای عربی خواهد پیوست.


علی مراد
 تحلیلگر لبنانی نزدیک به حزب‌الله

اکنون پس از گذشت 2هزار روز  جنگ یمن و با رونمایی از ائتلاف صهیونیستی‌-عربی در کاخ سفید بهتر متوجه می‌شویم که چرا تصمیم حمله به یمن از واشنگتن گرفته شد؛ چرا آمریکا با وجود شکست، ناکامی و فرسایشی شدن نبرد همچنان به ادامه این جنگ اصرار دارد! می‌خواستند یمن در انزوا و محاصره باشد تا ائتلافشان با موفقیت تشکیل شود.


عبدالباری عطوان
 سردبیر روزنامه رأی الیوم

آری! امروز روزی سیاه، آمیخته با ننگ و عار بود اما می‌تواند مقدمه‌ای هم باشد برای شروع بیداری و قیام امت. خوش‌بین باشید؛ شاید خیر را در حالی بیابید که از باطن شر به سوی شما می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید