• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109396
+
-

پیام حافظ منافع آمریکا از ایوان عالی‌قاپو

وزیر خارجه سوئیس در بدو ورود به ایران از ایوان عالی‌قاپو به تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران پرداخت و اصفهان را مروارید خاورمیانه خواند

گردشگری
پیام حافظ منافع آمریکا از ایوان عالی‌قاپو


محمد باریکانی ـ خبرنگار

وزیر خارجه سوئیس که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران است و برای نخستین‌بار به ایران سفر کرده‌، پیش از آنکه تصاویری از دیدارهای رسمی خود در ایران منتشر کند، ترجیح داد صفحات خود در فضای مجازی را به جاذبه‌های گردشگری ایران اختصاص دهد و همچون یک گردشگر شگفت‌زده از عجایب تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایران رفتار کند.
ایگنازیو کاسیس که برای مذاکره با مقامات کشورمان و همچنین حضور در یکصدمین سالروز حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران به کشورمان سفر کرده است، در بدو نخستین ورود خود به ایران، جاذبه‌های گردشگری کشورمان را برای بیش از 4200دنبال‌کننده خود در اینستاگرام و 22هزارو300دنبال‌کننده خود در فضای توییتر به اشتراک گذاشت.
وزیر خارجه سوئیس در بدو ورود به ایران و پیش از انجام هرگونه گفت‌وگوهای دیپلماتیک با مقامات سیاسی کشورمان به اصفهان سفر کرد و مستقیم به میدان ثبت جهانی شده نقش جهان رفت و تصاویر متعددی از میزبانی ایرانی‌ها و گوشه و کنار یکی از مهم‌ترین میراث جهانی ایران در فضای مجازی به اشتراک گذاشت.
او اصفهان را مروارید خاورمیانه لقب داده و شناخت فرهنگ و مردم یک کشور را پیش‌نیاز برقراری روابط دیپلماتیک خوب ارزیابی کرده است. نخستین پیام ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در ورود به ایران و با توجه به تصاویر منتشر شده توسط او در صفحات شخصی‌‌اش در فضای مجازی، پیام سفر به ایران و شناخت فرهنگ و مردم این کشور ‌ا‌ست.
اما روابط گردشگری ایران و سوئیس در سال‌های گذشته چگونه بوده و چه تعداد گردشگر ورودی ایران از اتباع کشور سوئیس هستند. ایران و سوئیس چه اقدامی در جهت توسعه بازار گردشگری یکدیگر داشته‌اند؟
تعداد گردشگران ورودی از سوئیس به ایران در سال۹۶ و براساس اعلام معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همشهری، 7هزارو60 گردشگر ‌بود. این آمار در سال97 بیش از 17درصد کاهش یافت و به رقم 5هزارو815گردشگر‌ رسید. آمارهای سال 98 و 99 ورود گردشگران سوئیس به ایران نیز با بازگشت دوباره تحریم‌ها و شیوع کرونا در جهان با افت چشمگیر در این بازار هدف گردشگری ایران مواجه شد.
جدای از کاهش آمار گردشگران ورودی سوئیس به ایران اما، آن کشور در بازارهای هدف گردشگری ایران قرار دارد و طی سال‌های گذشته تعاملات گردشگری ایران و سوئیس تنها به ورود گردشگران سوئیسی به ایران محدود نشده است. یادداشت‌های تفاهم همکاری میان ایران و سوئیس در زمینه‌های مختلف گردشگری همچون آموزش، برپایی رویدادها، برگزاری نمایشگاه‌ها و انجام تورهای آشناسازی به امضا رسید که برخی از آنها نیز اجرایی شد.
سوئیسی‌ها حتی دوره‌هایی برای توسعه پایدار گردشگری و تدوین حساب‌های اقماری گردشگری برای طرف ایرانی گذاشتند که منجر به 3‌سفر سوماروگا، مدیرکل دفتر طرح‌های گردشگری کشور سوئیس به ایران شد. مدیرکل دفتر طرح‌های گردشگری سوئیس حتی در سال‌های 93 و 94 با نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در سوئیس دیدار داشت و همکاری‌های گردشگری میان این 2 دفتر برای اعزام گردشگر بین 2کشور ادامه یافت.
حالا وزیر خارجه سوئیس که نخستین سفر رسمی خود به ایران را تجربه می‌کند، در ابتدای ورود به ایران به اصفهان رفت و در ایوان عمارت عالی‌قاپو در میدان ثبت جهانی شده نقش جهان ایستاد و تصاویری با پس‌زمینه این میدان تاریخی بر صفحات مجازی منتشر کرد.
او حتی در نخستین دیدار دوستانه‌اش به دیدار شهردار اصفهان رفت و با او در مورد این شهر تاریخی و مهم‌ترین مقصد گردشگری جهانی ایران به گفت‌وگو پرداخت. 
ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران است و نخستین سفر او به ایران در آستانه انتخابات آمریکا با حرف و حدیث‌های فراوان و گمانه‌زنی‌ها از آوردن پیام ترامپ به ایران مواجه شده است، اما فارغ از تمام تحلیل‌های سیاسی توانسته است در گام نخست یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران را به هزاران دنبال‌کننده خود در صفحات مجازی معرفی کند و اصفهان را مروارید خاورمیانه بنامد.
اقدام وزیر خارجه سوئیس در بدو ورود به ایران در معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان می‌تواند یکی از مهم‌ترین فرصت‌های گردشگری کشور در مذاکرات دو‌جانبه مقامات 2کشور برای توسعه تعاملات گردشگری ایران و سوئیس‌باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید