• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108948
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZGGO
+
-

جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید از زبان وزیر آموزش و پرورش

بازگشایی مدارس درگیر رنگ‌ها

فهیمه طباطبایی- خبرنگار

شنبه هفته آینده، سال تحصیلی 1400-1399به‌طور رسمی در سراسر کشور آغاز می‌شود. سالی که به واسطه ویروس کرونا با همه دوره‌های گذشته خود تفاوت‌های اساسی دارد و دقیقا به همین دلیل، دانش‌آموزان و والدین‌شان را سردرگم کرده است. وزیر آموزش و پرورش روز گذشته نشست خبری برگزار کرد تا پاسخگوی این سؤالات باشد، اما باز هم مطالبی را بیان کرد که ابهامات جدیدی را اضافه کرد.
مهم‌ترین سؤالی که خبرنگاران از محسن حاجی میرزایی پرسیدند درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان در مدارس بود که او در این‌باره توضیح داد: روز پانزدهم شهریور، همه دانش‌آموزان در مناطق سفید و حتی زرد در مدرسه باید حضور پیدا کنند و فقط دانش‌آموزان در مناطق قرمز می‌توانند به مدرسه نروند. این صحبت وزیر آموزش و پرورش در حالی است که روز گذشته وضعیت 14 شهر ایران قرمز و 15شهر دیگر زرد اعلام شده و وضعیت شهرهای مختلف طی هفته‌های آینده به واسطه  مسائل خاص روزهای گذشته متفاوت خواهد بود و آمار کرونا حتی در روستاها و شهرهای کوچک که تا ابتدای شهریور سفید بودند، تغییر می‌کند.

اینترنت شاد، رایگان نیست
دومین پرسش مهم خبرنگاران درباره وضعیت اینترنت دانش‌آموزان و معلمان بود که وزیر پیش از این وعده داده بود رایگان خواهد شد، اما در نشست دیروز به یکباره اعلام کرد که اینترنت رایگان نیست.« البته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رایزنی کردیم که یک‌سوم حجم استفاده از شاد برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان شود، اما هنوز در این‌باره به توافق نرسیدیم و امیدواریم تا قبل از شروع سال تحصیلی به توافق نهایی برسیم.»
وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزانی که نمی‌توانند بسته اینترنتی بخرند و یا اصلا دسترسی به اینترنت و وسیله هوشمند مثل موبایل را ندارند، بر همان صحبت‌های گذشته خود تأکید کرد و گفت: برای این دسته از افراد، آموزش تلویزیونی را لحاظ کردیم، باز هم اگر از آن طریق نتوانستند آموزش ببینند، گفته‌ایم با بسته‌های درسی، نیاز آنها را برطرف کنند. وزیر آموزش و پرورش درباره تبلت دانش‌آموزی که قرار بود بین دانش‌آموزان در مناطق محروم توزیع شود، هم گفت: برای تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تأمین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست بنابراین می‌خواهیم مشکل این دانش‌آموزان را هم با آموزش تلویزیونی یا جزوه حل کنیم.

دانش‌آموزان با نیاز ویژه چه می‌شوند؟
خبرنگار همشهری درباره وضعیت آموزش دانش‌آموزان با نیازهای خاص مانند ناشنوایان، نابینایان و اوتیسمی‌ها در سال تحصیلی جدید پرسید. او گفت: این دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته بسیار آسیب دیدند، چرا که نه در اپلیکیشن شاد دیده شدند و نه آموزش تلویزیونی برای آنها بهینه شده بود و سال تحصیلی را به سختی تمام کردند. برای سال آینده چه برنامه‌ای برای آنها دارید که وزیر آموزش و پرورش پاسخ داد: آموزش و پرورش استثنایی برای این دانش‌آموزان تدابیر خاصی را لحاظ کرده و در اپلیکیشن شاد هم فضایی را برای آنها طراحی کرده و گفته‌ایم هر جا به مشکل برخوردند باید آموزش‌شان حضوری شود. اما در جزئیات بیشتر برنامه‌های آنها نیستم و در این‌باره رئیس آموزش و پرورش استثنایی باید توضیح دهد.

آموزش سلامت جنسی فقط به گروه خاص
مسئله آزار و تجاوز جنسی که این روزها در فضای مجازی مطرح است و کاربران زیادی درباره آن صحبت می‌کنند، هم از دیگر سؤالات این نشست بود. خبرنگاری از حاجی میرزایی پرسید که برای آموزش و تربیت جنسی دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید، با توجه به اینکه سند 2030یونسکو را نمی‌خواهید اجرا کنید؟ وزیر آموزش و پرورش هم اینطور پاسخ داد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تدوین سند سلامت جنسی را به ما محول کرده، ما هم در این سند آموزش برای والدین، معلمان و افرادی که در شرف ازدواج هستند را درنظر گرفتیم. پیش نویس این سند آماده است و به‌زودی در شورا مطرح می‌شود.
حاجی میرزایی در حالی والدین، معلمان و افراد در شرف ازدواج را 3گروه هدف تربیت سلامت جنسی عنوان کرد که در‌ماه گذشته، تعدادی از دانش‌آموزان یک مدرسه مشهور از آزار جنسی یکی از معلمان مرد خود پرده برداشتند یا 2 سال گذشته موضوع آزار جنسی یک معلم مرد در مدرسه پسرانه‌ای در غرب تهران از سوی والدین علنی شد. 2 موضوعی که آموزش و پرورش شهر تهران هم در زمان بروز اتفاق آن را تأیید کرده و نسبت به آن واکنش نشان داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید