• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108798
+
-

استقبال از سینه‌زنی در تکیه‌های آنلاین

شبکه ملی اطلاعات در دهه اول محرم‌ با رشد ترافیکی قابل‌توجهی برای استریم مراسم هیئت‌ها روبه‌رو بود و توانست نیاز کاربران را در دوران کرونا برطرف کند

استقبال از سینه‌زنی در تکیه‌های آنلاین

  دهه اول محرم نشان داد که مردم به‌خوبی استفاده از فضای مجازی را بلد هستند و از پلتفرم‌های آنلاین به‌خوبی برای برگزاری هیئت‌های آنلاین در روزهای متفاوت محرم امسال استفاده کرده‌اند. از همان روزهای ابتدایی ‌ماه محرم، سرویس‌های متعددی ارائه خدمات را شروع کردند و با استقبال مناسب مردم نیز مواجه شدند. اپراتورهای موبایل و البته شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی نیز وارد کار شدند و اینترنت مصرفی برای مشاهده مراسم‌های محرم را رایگان اعلام کردند.
آنطور که اعلام شده، مشترکان اینترنت همراه اول، ایرانسل، شاتل، آسیاتک و مخابرات در ‌ماه محرم برای شرکت در مراسم‌های هیئت‌های آنلاین بر بستر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به‌صورت کامل ترافیک رایگان دارند.
برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس جدید کرونا و حفظ سلامتی مردم پلتفرم‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار گرفتند که به‌خوبی از آنها استقبال شد. هر‌چند تماس‌های روزنامه همشهری برای مصاحبه با مقام‌های شرکت زیرساخت برای دریافت آخرین آمار وضعیت ترافیک شبکه ارتباطی کشور بی‌پاسخ ماند اما وزیر ارتباطات در آخرین آمار ارائه‌شده اعلام کرده که برگزاری آنلاین مراسم‌های عزاداری محرم، ترافیک داخلی کشور را در ۳ روز ابتدایی ‌ماه محرم به میزان متوسط ۵ درصد رشد داده است. بر همین اساس تخمین زده می‌شود به‌ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی میزان استفاده کاربران از پلتفرم‌های آنلاین رشد چشمگیری داشته است.
برای برگزاری آنلاین مراسم عزاداری ‌ماه محرم با توجه به شیوع کرونا و لزوم حفظ سلامتی شهروندان وزارت ارتباطات به ۱۸۹۲ هیئت‌ عزاداری در سراسر کشور اینترنت رایگان اختصاص داده بود.

محرم متفاوت 
به گزارش همشهری، شرایط محرم امسال با همیشه متفاوت است. با توجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور هر نوع تجمعی می‌تواند جان افراد بسیاری را به خطر بیندازد و شیوع بیماری کووید-۱۹ را بیشتر کند. به همین‌خاطر هیئت‌ها و مساجد برای جلوگیری از لطمه‌زدن به سلامت شهروندان و همچنین برگزاری درست و دقیق عزاداری‌ها می‌توانند امسال بدون نیاز به بودجه یا نیازمندی فنی خاصی عزاداری امسال را به‌صورت آنلاین برگزار کنند. پلتفرم‌های مختلف داخلی وجود دارند که بدون گرفتن هیچ هزینه‌ای امکانات لازم برای پخش مستقیم و آنلاین را حتی برای هیئت‌هایی که سایت ندارند، فراهم می‌کنند.
این امکانات باعث می‌شود که حتی هیئت‌های کوچک یا شهرستان‌های کشور بتوانند جمعیتی حتی صدها هزار نفری را جذب کنند و افراد بسیار بیشتری از سال‌های گذشته بتوانند از این مراسم فیض لازم را ببرند.
عزاداری‌ ماه محرم ازجمله در تاسوعا و عاشورای حسینی برای مردم ایران مسئله‌ای مهم با قدمتی تاریخی است، اما به‌خاطر حفظ سلامت امسال همه هیئت‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.
با استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله سرویس‌های ابری کار پخش زنده و آنلاین برخلاف گذشته بسیار ساده شده و حتی با یک موبایل معمولی و بدون نیاز به امکانات خاص فنی امکان‌پذیر است. در این ایام هم پلتفرم‌های داخلی خدمات خود را به هیئت‌ها به‌صورت رایگان و بدون هزینه ارائه می‌کنند.
به‌عنوان نمونه، پیش از این‌ پلتفرم‌های محافل (با پشتیبانی آپارات) و هیئت آنلاین در ‌ماه رمضان از سوی کاربران مورد استقبال قرار گرفته بودند. یکی از خدمات‌دهنده‌های مشهور ابری کشور هم‌اکنون ابراز آمادگی کرده تا به‌صورت رایگان خدمات پخش آنلاین را برای هیئت‌هایی که تجمع حضوری ندارند، فراهم کند. پلتفرم پخش زنده‌ با امکان استریمینگ بر بستر وب است و توانایی پاسخ‌دهی به تعداد نامحدود کاربران را دارد.

   از آپارات تا «تکیه» آنلاین
آپارات در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده که ۳۷۰ هیئت تصمیم گرفته‌اند امسال مراسم خود را در این پلتفرم زنده پخش کنند. آپارات می‌گوید روزانه بیش از ۳۷۰‌مراسم مذهبی مربوط به ‌ماه محرم شامل سخنرانی و مجلس روضه و هیئت‌های مهم را زنده پخش می‌کند. طبق بیانیه آپارات، بیش از ۱۲۱ هزار IP روزانه مشغول تماشای مراسم‌های مذهبی در این پلتفرم هستند. این آمار پس از 7روز از آغاز ‌ماه محرم به‌دست آمده است.
وب‌سایت و اپلیکیشن هیئت‌آنلاین هم امسال میزبان بیش از 1500 هیئت مذهبی در سراسر کشور بود که آمار خوبی به‌حساب می‌آید. پلتفرم «تکیه» هم با شعار «حسینیه‌ای بدون زمان و مکان» فعالیت‌ خوبی در دهه اول محرم داشت و روزانه ویدئوهای متنوعی را روی خروجی خود قرار داد. این پلتفرم اعلام کرده که می‌تواند فرصت حضور در همه هیئت‌های ایران را به عزاداران ارائه بدهد. سامانه تکیه مراسم‌ عزاداری را زنده پخش می‌کرد تا مردم در خانه خود بتوانند عزاداری کنند. سامانه خیمه‌های آنلاین هم رابط کاربری متفاوتی در مقایسه ‌با بسیاری از سامانه‌های مشابه برای پخش عزاداری ارائه داده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید