• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108654
+
-

اعضای شورا پس از گزارش رابط شورایاری منطقه18 در جلسه دیروز مطرح کردند

شرایط آبادانی درجنوب غرب پایتخت مهیاست

شورا
شرایط آبادانی درجنوب غرب پایتخت مهیاست

رابط شورایاری منطقه18 به صحن شورای شهر تهران آمد تا ضمن گزارشی از وضعیت این منطقه واقع شده در جنوب غرب پایتخت، نظرات و پیشنهادات اعضای حاضر در جلسه دیروز را نیز دریافت کند.
به‌گزارش همشهری، دویست و سی‌وسومین جلسه پارلمان شهری پایتخت صبح روز گذشته پس از نشست هم‌اندیشی اعضا برگزار شد؛ نشستی که به بررسی روند بازپس‌گیری املاک واگذار شده به تعدادی از مدیران طی دوره قبلی مدیریت شهری ارتباط پیدا می‌کرد.
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، جلسه را با توضیحاتی درباره اقدامات اولویت‌داری که در سال پایانی فعالیت‌‌شان باید پیگیر باشند، شروع کرد. او با بیان اینکه مدیریت شهری همانند دولت، در سال پایانی مسئولیت خود با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است، گفت: «انتظار داریم با حل سوءتفاهمات و هماهنگی و تعامل بیشتر میان دولت و شهرداری، مشکلات مردم تهران به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل عمومی باتوجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و پیک مجدد کرونا برطرف شود. همچنین در کنار مشکلات داخلی، باید به دستاورد بزرگ دیپلماسی جمهوری اسلامی، در تحمیل دو شکست پیاپی و بی‌سابقه به سیاست خارجی ایالات متحده توجه داشت.»

از بی‌توجهی به مجتمع‌های ایستگاهی تا شن‌چاله‌ها
رابط هیأت رئیسه شورایاران منطقه 18شهرداری تهران در گزارش خود به جمعیت 499هزار نفری منطقه اشاره کرد و گفت: «این منطقه دارای 103هکتار بافت فرسوده بوده و صدور پروانه ساخت در شهرداری منطقه حدود یک‌ماه به طول می‌انجامد. همچنین 770هکتار فضای سبز، 239هکتار پارک، 93بوستان، یک پارک جنگلی و پارک ویژه بانوان در این منطقه وجود دارد.» عبدالله لطفی مسئله محلات منطقه18 را عدم‌اتصال به شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) اعلام کرد و خواستار رسیدگی جدی اعضای شورای شهر به این خواسته شهروندان شد.
او همچنین تکمیل نشدن پروژه‌های عمرانی 76متری بروجردی و 45متری بهار، عدم‌اتصال فاضلاب شهری، تعیین تکلیف نشدن زمین‌های حریم خط راه‌آهن تهران - تبریز، خطرآفرین بودن جداره‌های رودخانه کن در همسایگی با بافت مسکونی، بلاتکلیفی پروژه تفرجگاه طرح تاکا به جای گودال‌های عمیق 400هکتاری معادن شن و ماسه، وجود بازارآهن در بافت مسکونی و دپوی غیرمجاز آهن‌آلات در مشاعات بازار آهن شادآباد و وجود مرکز تخلیه زباله در حاشیه بزرگراه آیت‌الله سعیدی را از اصلی‌ترین مشکلات این منطقه برشمرد.
پس از این نوبت به اعضای شورا رسید تا موارد مربوط به منطقه18 تهران را بیان کنند. در این راستا محسن هاشمی از ‌ایجادنشدن مجتمع‌های ایستگاهی در منطقه گلایه کرد و گفت: «زمانی که من مدیرعامل مترو بودم، آقای فیاض (شهردار فعلی منطقه18) مدیر مجتمع‌های ایستگاهی بودند. آن زمان بالغ بر 2هزار میلیارد تومان پروانه مجتمع ایستگاهی صادر شد و همین امر پایه‌ای بود برای احداث خطوط 3 و 4 مترو. اکنون که در منطقه18 زمین‌ها و املاکی وجود دارند که می‌توانند تغییر کاربری بدهند مجتمع‌های ایستگاهی نباید مورد غفلت واقع شوند چرا که درآمد ناشی از آنها می‌تواند برای توسعه مترو استفاده شود. هم‌اکنون همه شرایط مهیاست و بحث خیابان کامل نیز می‌تواند دراین منطقه اجرایی شود.»
او در ادامه، تعیین تکلیف شدن طرح نیلوفری بر اراضی روسطحی تونل راه‌آهن تهران- تبریز را مهم دانست و افزود: «اگر این طرح ولو در یکی دو کیلومتر شبیه پلازا یا میدانگاه امیرکبیر ایجاد شود، استقبال مردم را در پی خواهد داشت.»  هاشمی از شهردار منطقه خواست تا جهت رفع معارض پروژه بزرگراه شهید بروجردی و تامین بودجه نیز اقدام کند.
ناهید خداکرمی هم طی پیشنهادی گفت: «شورایاران محترم منطقه18 کارگروه توسعه منطقه در بازار شادآباد را با کسبه و تجار شادآباد، که عموما جزو افراد برخوردار محسوب می‌شوند، تشکیل دهند و برای تصمیم‌سازی‌ و حل مشکلات از مردم و کاسبان محله استفاده کنند.» مجید فراهانی نیز با بیان اینکه بیکاری در منطقه از بالاترین نرخ‌ها برخوردار است و ۸.۸درصد جمعیت فعال منطقه۱۸ بیکار هستند، بیان کرد: «چالش مهم دیگر منطقه که می‌تواند تهدید امنیتی باشد مسئله شن‌چاله‌ها است. در ایام بارش اگر آب در شن چاله بیفتد بیش از ۲۰۰۰نفر از جمعیت اطراف در خطر جدی قرار می‌گیرند و افزایش ایمنی باید در دستور کار باشد؛ بدین‌ترتیب قبل از آغاز فصل بارش باید تدابیر لازم اندیشیده شود.»
شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمن‌سازی‌ حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم به پایین بودن سرانه حمل‌ونقل عمومی در منطقه18 اشاره کرد. احمدمسجدجامعی اما با اشاره به خطر برای خانه‌هایی که زیر دکل‌های فشار قوی هستند، بیان کرد: «بخشی از محله‌های مسکونی منطقه زیر خطوط برق فشار قوی هستند که آسیب‌هایی برای ساکنان آنها به‌ویژه کودکان داشته و دارند. لازم است به این موضوع توجه جدی شود. در ضمن در این منطقه هنوز هم گاوداری‌ها فعالیت دارند. من آن گاوداری را دیده‌ام که متأسفانه در نزدیکی آن یک مدرسه قرار دارد. مسئله آزار‌دهنده 2کارخانه شیر پاک و پگاه هم پساب آنهاست که موجب اذیت ساکنین منطقه است. نکته جالب آنکه موقعیت یک کارخانه در منطقه9 است و پساب آن به منطقه18 می‌رسد و آنطور که خودم از نزدیک شاهد بودم مزاحمت زیادی ایجاد می‌کند.» زهرا صدراعظم نوری نیز هشدار داد که اگر معادن شن و ماسه اگر مورد توجه قرار نگیرند، دچار فروریزش می‌شوند.
گفتنی است در جلسه دیروز چندین پرونده پلاک ثبتی هم بررسی شد که تعدادی از آنها باغ تشخیص داده شدند. برخی از اعضای شورا هم تذکرات و پیشنهاداتی داشتند که به‌طور خلاصه در روبه‌رو می‌خوانید.

محروم کردن شهروندان از توسعه فضای باز شهری با تجاری‌سازی
علی اعطا: تجاری‌سازی‌ در ادامه محور امیرکبیر، در بخش غربی خیابان ۱۷شهریور، محروم کردن شهروندان از توسعه فضای باز شهری است. چرا شهرداری رویکرد توسعه عرصه‌های باز را که موفق بوده است در بخش غربی خیابان ۱۷شهریور ادامه نمی‌دهد؟

لزوم توجه به مشکلات فضای سبز در 75محله
مجید فراهانی: در 75محله از محلات سطح شهر تهران، شاهد مشکلات مربوط به ایجاد بوستان و پارک محلی، توسعه و تجهیز بوستان‌های محلی موجود، نگهداشت تاسیسات و آبیاری درختان و فضای سبز بوستان‌ها هستیم. دامنه محلات درگیر این مشکل از «محله اوین» تا «محله کوهک» را در برمی‌گیرد، که برای حل این مشکلات و پاسخ به نیاز و مطالبه شهروندان، باید با بهره از ظرفیت پروژه‌های توسعه محلی و اعتبارات پیش‌بینی شده، در تبصره35 بودجه سال1399  استفاده شود.

غرس درخت توسط شهرداری، جوازی مبنی بر باغ بودن زمین نیست
سیدحسن رسولی: اگر شهرداری در قطعه زمینی که نوع آن بایر و موات است، غرس درخت انجام دهد، این اقدام اگر همراه با ادعای تملک قبلی نباشد، از منظر صیانت از حقوق مالکانه درست نیست. بنابراین غرس درخت توسط شهرداری، جوازی مبنی بر باغ بودن زمین نیست و شهرداری و مالک باید از طریق مراجع قضایی تعیین تکلیف کنند.

شورای صیانت از حریم پایتخت ایجاد شود
محمد سالاری:
مقام محترم قضایی طی نامه‌ای با استناداتی به قانون تقسیمات کشوری اشاره کرده‌اند، که حریم تهران ۱۳۰۰کیلومتر است و شهرداری فقط در همین محدوده می‌تواند فعالیت کند و خارج از آن نمی‌تواند اقدام به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کند. حضور شهرداری تهران را خارج از مرز تقسیمات کشوری، غیرقانونی دانسته و عنوان شده که فرمانداری‌های دیگر می‌توانند از شهرداری شکایت کنند. از طرفی هم به عدم‌اجرای طرح راهبردی حریم اشاره کرده است. درخواست دارم در راستای صیانت از حریم، رئیس شورای شهر تهران، متولی شوند و در کوتاه‌مدت یک شورای صیانت از حریم با حضور نمایندگان ارشد مدیریت شهری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و مجلس ایجاد شود تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و در بلندمدت نیز باید از شورای ساماندهی پایتخت، کمیسیون کلانشهرها و مجلس پیگیری شود.

سوءاستفاده برخی دانشگاه‌ها از ایجاد نواحی نوآوری
زهرا نژادبهرام:
اخیراً برخی از دانشگاه‌های شهر تهران، با استناد به دلایل مختلفی همچون ضرورت ارتقای پیوند دانشگاه و شهر، اقدام به تهیه طرح‌هایی تحت عنوان نواحی نوآوری کرده‌اند. ازجمله می‌توان به طرح ناحیه نوآوری دانشگاه تربیت مدرس در منطقه6 شهرداری تهران و ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه2 اشاره کرد. این موضوع به چند دلیل واجد اشکال بوده و انتظار می‌رود شهرداری به سرعت نسبت به اصلاح این رویکرد اقدامات لازم را صورت دهد. تمرکز بر پیگیری نواحی نوآوری نیازمند تهیه طرح توجیهی و پیگیری جهت تأیید و تصویب در مراجع ذیربط بوده و نمی‌توان پهنه‌بندی و ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل را بدون اخذ مجوزهای لازم زیر سؤال برد.

بیشترین تلاش برای تکریم شعائر به‌کار بسته شده است
محمدجواد حق‌شناس: 
چندی است که به‌صورت همزمان و سازمان‌یافته، نهادهای تبلیغاتی و سازمان‌های اطلاع‌رسانی ازجمله برخی شبکه‌های صدا و سیما در یک هماهنگی آشکار و نانوشته و غیرمتعارف، سعی در تخریب مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر کرده‌اند که چرا در ایام عزای حضرت اباعبدالله(ع) شهر سیاهپوش و تجهیز نشده و تمهید کافی نیندیشیده شده است؟ درحالی‌که گزارش‌های رسیده حکایت دارد شهرداران مناطق، سازمان‌های متولی و معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری در مقایسه با سال‌های پیش، بیشترین تلاش را برای تکریم و تعالیم شهر تهران به‌کار بسته که موجب شفافیت و تشکر فراوان است.  آمار اقدامات نیز حکایت از  پیشرفت هم به‌صورت کمی و  هم کیفی دارد. گویا منتقدان محترم خبر ندارند که در این شهر ده‌ها سازمان و نهادهای کوچک و بزرگ وجود دارند که فلسفه تاسیس‌شان این بوده و کار ذاتی آنها همین است و برای این وظیفه هزاران میلیارد بودجه از بیت‌المال و مسلمین دریافت می‌کنند.

پروژه مگامال تعیین تکلیف شود
سیدمحمود میرلوحی:
شهرداری باید زودتر گره پروژه‌های مشارکتی نظیر مگامال در شهرک اکباتان را باز کند که با باز شدن این گره‌ها در مرحله نخست منابع حبس شده شهرداری آزاد خواهد شد و در مرحله بعد با تجاربی که به‌دست خواهد آمد گره‌های کوری که متأسفانه بر بحث مشارکت‌ فعالیت‌های مشارکتی و حضور بخش خصوصی ایجاد شده باز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید