• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108512
+
-

تاریخ روی تردمیل

ویترین
تاریخ روی تردمیل


«تاریخ روی تردمیل» و «از ثروت به قدرت» 2 عنوان کتابی است که از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.
تاریخ روی تردمیل نوعی نوشتار اجتماعی است که در قالب طنز بیان شده است. در این کتاب نویسنده به بهانه رویدادهای تاریخی مختلف از قبیل مرگ یا تولد شخصیت‌های مهم به بیان مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در قالب طنز پرداخته است.
در پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب، کنسرو تاریخ است؛ یک‌جور «حافظه تاریخی همراه» برای آنها که از کوتاهی مدت حافظه تاریخی‌شان رنج می‌برند. تقویم 200 رویداد تاریخی است از زادروزها، مرگ‌های طبیعی (مثل چیزخور و کاردی شدن) و مرگ‌های غیرطبیعی (مثل سکته)، جنگ‌ها، محاکمه‌ها، سرنگونی‌ها، اختراع‌ها، عشق‌ها، دروغ‌ها و البته، رازها، برای بی‌حوصله‌ها، تاریخ‌گریزها و فراموشکارها. تاریخ تسمه تقلای بشری که سده‌ها و هزاره‌هاست مثل همستر در گردونه می‌دود. می‌دود و همچنان می‌دود.» نویسنده کتاب، پدرام ابراهیمی از روزنامه‌نگاران طنزپردازی است که ستون طنزِ تاریخ روی تردمیل را در روزنامه قانون دارد. انتشارات روزنه چاپ دوم این کتاب را در 264صفحه به بهای 39هزار و 500 تومان منتشر کرده است.
«از ثروت به قدرت» نوشته فرید زکریا نیز دیگر کتاب منتشر شده از سوی انتشارات روزنه است که نجف شیخ سرایی، محسن توکلیان و حسینعلی یارخی آن را به فارسی برگردانده‌اند.
زکریا در این کتاب درصدد پاسخ به این سؤال است که چه چیزی از کشورهای ثروتمند، قدرت‌های بزرگ می‌سازد یا آنکه چگونه کشورهای ثروتمند به سمت گسترش و‌ توسعه نفوذ خود در فرامرزها روی می‌آورند. زکریا در این‌کتاب تلاش می‌کند با توضیح سیر صعودی تنها ابرقدرت فعلی جهان به این سؤالات پاسخ دهد. از نظر زکریا روند تبدیل آمریکا به یک‌ابرقدرت موردِ جالب و ‌قابل توجهی است. طبق قاعده اکثر کشورهای ثروتمند به قدرت‌های جهانی تبدیل می‌شوند، اما اواخر قرن نوزدهم درحالی‌که ایالات متحده ثروتمندترین‌کشور جهان بود، به لحاظ نظامی و سیاسی و‌ دیپلماتیک‌ قدرتی کوچک‌بود. این عدم‌تقارن و‌توازی را چگونه باید توضیح‌داد؟ زکریا در این‌کتاب درک‌جدیدی از تنش‌های قدرت ملی و ساختار دولت ارائه می‌کند. این کتاب در 246صفحه به بهای 59هزار و 500 تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :