• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108135
+
-

«مرد عمل» و دو کتاب دیگر



«مرد عمل»، «سفید‌تر از برف، خوش بوتر از یاس» و «مرغک مینای من» عنوان 3 کتابی هستند که به تازگی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده‌اند. مرد عمل، کتابی است که با صفحاتی محدود، جملاتی اندک و قطعی کوچک، خواننده را با پرسش‌هایی عمیق از جنس فلسفه و معنای زندگی روبه‌رو می‌کند و به چالشی شورانگیز فرا‌می‌خواند و نوجوان طرف صحبت خود را به افق‌هایی بسیار دورتر و زیباتر از آنچه کتاب‌های رایج و پرفروش این گروه سنی نشان می‌دهند، رهنمون می‌شود. درست است که این اثر هم در تعریف آثار واقع‌گرا نمی‌گنجد، ولی جنس تخیل در آن کاملاً متفاوت است. «مرد عمل!‌» از حوادث عجیب، موجودات خیالی یا تصمیم‌های قهرمانی سخن نمی‌گوید. داستان کتاب، تمثیلی از انتخاب‌ها و زندگی بسیاری از افرادی است که خود را مرد عمل می‌پندارند، اما حتی برای کار ساده‌ای مثل باز کردن در و روبه‌رو شدن با موهبت‌ها و موقعیت‌های جدید زندگی که هر لحظه به همه پیشکش می‌شود، عاجزند. این کتاب نوشته جورج مندوزا، با تصویرگری ایمر گوباتو است که مصطفی رحماندوست آن را به فارسی برگردانده. کتاب حاضر به بهای 11هزار تومان منتشر شده است.










«مرغک مینای من» هم داستانی است از مهدی پوررضائیان؛ داستانی با محوریت یک نوجوان و یک مرغ مینا. قهرمان این داستان به‌دنبال خواندن مطالبی درباره مرغ مینا در سودای داشتن چنین پرنده‌ای می‌افتد تا برای او حرف بزند. پدرش او را به واسطه یکی از دوستانش به این آرزو می‌رساند؛ دوستی که از جانبازان دفاع‌مقدس است و سال‌هاست تنها برای عزای امام‌حسین(ع) نوحه‌سرایی می‌کند. مرغ مینا، اما در خانه قهرمان داستان لب به سخن باز نمی‌کند و همین باعث می‌شود که او را بار دیگر به خانه اولش بازگردانند و این ماجرا منجر به سخن گفتن مرغک می‌شود، اما آنچه مرغک می‌خواند باعث تعجب همگان می‌شود. داستان «مرغک مینای من» داستانی است ظریف که در لایه‌های خود مفاهیم بسیاری را برای مخاطبش به ارمغان دارد؛ از تشویق غیر‌مستقیم او به مطالعه تا توجه دادنش به مفاهیم اجتماعی و معنوی. این کتاب 36 صفحه‌ای در قطع رحلی به بهای 49 هزار تومان منتشر شده است.










داستان «سفیدتر از برف، خوش‌بوتر از یاس» نوشته غلامرضا آقایاری از زبان نوجوانی شکل‌ می‌گیرد که پدرش صاحب قهوه‌خانه‌ای است که قرار است مرشدی پیر که از دوستان پدرش است در آن پرده بخواند. پسر چنان محو پرده‌خوانی مرشد می‌شود که حس‌ می‌کند همراه با او به داخل پرده و صحرای کربلا وارد می‌شود و از نزدیک شاهد همه آنچه در آنجا رخ می‌دهد می‌شود. کتاب در ادامه و طی فصول مختلف خود در قالب همین سناریو روایتی از زندگی برخی از اصحاب کمتر شناخته شده در حادثه عاشورا را در قالب مواجهه نوجوان سفر کرده به صحرای کربلا را برای آنها بازگو می‌کند. این کتاب، بیش از هر چیز وام‌دار ایده داستانی جذابش است. ایده‌ای که تا پیش از این در اثری داستانی تکرار نشده است. سفر مخاطب امروزی به ماجرایی تاریخی و مقدس که هزاران سال قبل رخ داده است و پیوند این سفر با روایت سنتی پرده‌خوانی و تلفیق روایت داستانی مدرن با این نوع از نقل داستان، تلفیقی جذاب برای مخاطبان کتاب فراهم آورده است. این کتاب در 104صفحه با قطع رقعی، به بهای 23هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید