• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106784
+
-

طرح ترافیک لغو می‌شود کرونا کار خودش را می‌کند

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو: امسال و سال بعد، از کاهش سرفاصله حرکت و افزایش قطار خبری نیست

طرح ترافیک لغو می‌شود کرونا کار خودش را می‌کند

مجید جباری_خبرنگار

اجرای طرح ترافیک در تهران یک هفته لغو شد اما مسافران مترو نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه آمارها از افزایش مسافران مترو حکایت دارد. با به تعلیق درآمدن طرح ترافیک و آزاد شدن تردد خودروهای شخصی در همه نقاط شهر، انتظار می‌رفت از یک سو، استفاده شهروندان از اتوبوس و مترو کمتر شده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت نفسی تازه کند و از سوی دیگر آمار مبتلایان کرونا هم کمتر شود. با این حال اما رفتار شهروندان در دو‌سه‌روز نخست هفته جاری نشان داد که لغو طرح ترافیک برخلاف دور اول، نتوانسته بر کاهش مسافران مترو و اتوبوس تأثیر بگذارد.
دور اول تعلیق طرح ترافیک از 15فروردین تا 17خرداد99، در کاهش مسافران مترو و اتوبوس مؤثر بود و آمارها از کاهش مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا یک‌چهارم هم حکایت داشت. حالا اما گزارش مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو حاکی از آن است که مسافران مترو تهران همزمان با دور دوم لغو طرح ترافیک بیشتر هم شده است. موضوعی که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم آن را تأیید کرد.

تفاوت‌های دور اول و دوم لغو طرح ترافیک
فرنوش نوبخت، درباره دلیل افزایش مسافران مترو به‌رغم لغو یک‌هفته‌ای طرح ترافیک به همشهری گفت: «دلیل کاهش تعداد مسافران مترو در دور اول تعلیق طرح ترافیک، اعمال محدودیت‌های سراسری ستاد مقابله با کرونا بود. این در حالی است که در دوره دوم تعلیق که از شنبه هفته‌جاری شروع شده، ما هیچ‌یک از محدودیت‌های اول سال را در تهران نداریم و همه سازمان‌ها و ادارات مشغول فعالیت هستند. بر این اساس، طبیعی است که مسافران مترو در این دوره کاهش پیدا نکند.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد: «از روز شنبه ۱۱مرداد‌ماه اجرای طرح ترافیک بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا لغو شد اما تعداد مسافران مترو در نخستین‌روز لغو دوباره طرح ترافیک، نسبت به سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل که طرح ترافیک اجرا می‌شد، بیشتر بوده است. به‌عبارت دیگر در روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته مسافران مترو کمتر از تعداد مسافران روز یکشنبه بوده است.»
نوبخت با بیان اینکه آمار مسافران مترو در روزهای شنبه و یکشنبه (۱۱ و ۱۲مرداد ماه) نسبت به روزهای دیگر که طرح ترافیک اجرا می‌شد تغییر چشمگیری نداشته و هنوز سقف مسافران مترو همان ۸۲۰هزار نفر است، خاطرنشان کرد: «شبکه مترو از اینکه تعداد مسافران کمتر شود استقبال می‌کند. چرا که رعایت بهتر طرح فاصله‌گذاری در مترو علاوه بر شهروندان، بر سلامت کارکنان مترو هم تأثیر دارد.»

حالا نوبت مردم است 
او درباره راهکارهای شرکت بهره‌برداری مترو برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تصریح کرد:« ما برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو هرآن چیزی که در توانمان بود را انجام دادیم و تا حد امکان سر فاصله حرکت قطارها را کم کردیم. الان مترو با سرفاصله 3دقیقه در خط2 و 3.5دقیقه در خطوط 4 و یک در حال فعالیت است؛ قطارها و ایستگاه‌ها را دائما و به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌کنیم؛ هواسازهای ایستگاه‌ها و قطارها هم فعال هستند و در همه بخش‌ها مشغول ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هستیم.»
نوبخت اضافه کرد: «در شرایطی که مردم می‌توانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی به مسافرت‌های شهری بروند، طبیعی است مسافران ما هم افزایش می‌یابد. اما موضوعی که همه باید به آن توجه کنیم، رعایت مسائل بهداشتی است. بنابراین از شهروندان می‌خواهم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با همکاران من در مترو همکاری کنند؛ هرچقدر این همکاری بیشتر باشد، خدمات ما به شهروندان هم مطلوب‌تر خواهدبود.»

از دستفروشان خرید نکنید
او با بیان اینکه هم‌اکنون متروی تهران روزانه بیش از 800هزار مسافر را زیرزمین‌های مترو جابه‌جا می‌کند، افزود: «استفاده از ماسک تنها یکی از اقداماتی است که شهروندان باید به‌طور کامل رعایت کنند. ضمن اینکه از مردم می‌خواهم با خرید نکردن از دستفروشان حضور این افراد در واگن‌ها و ایستگاه‌های مترو را کمتر کنند.»
نوبخت این را هم گفت که افزایش هزینه‌ها در تمامی بخش‌ها از یک طرف و کاهش تعدد مسافران مترو از طرف دیگر، باعث کاهش شدید درآمدهای مترو شده است. طبق برنامه‌ای که براساس بودجه سال قبل پیش‌بینی شده بود، باید بیش از 2میلیون مسافر می‌داشتیم تا بتوانیم هزینه‌های جاری را تامین کنیم. این در حالی است که مسافران به 800هزار نفر کاهش پیدا کرده است که تفاوت زیاد 800هزار نفر با 2میلیون نفر مترو را با کمبود منابع درآمدی مواجه کرده است.»
او با اشاره به مشکلات زیادی که مترو با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: «به هر حال ما هرکاری که لازم است را در دستور کار قرار داده‌‌ایم؛ چشم امیدمان تنها این است که مسافران کاهش پیدا کنند؛ برای این منظور هم مردم باید کمتر از خانه‌هایشان بیرون بیایند تا بتوانیم موج دوم کرونا را هم پشت سربگذاریم.» نوبخت درباره اضافه شدن 2رام قطاری که به‌تازگی به مترو اضافه شده است، بیان کرد: «این قطارها به خطوط 6 و 7 اختصاص پیدا کرده است. ضمن اینکه برای قطعه غربی خط6 که قرار است از ایستگاه‌های تربیت مدرس و شهید ستاری تا آخر سال راه بیفتد، در حال تدارک قطار هستیم و بعد از تعمیر قطارهای مورد نیاز را به این خط اختصاص خواهیم داد.»

احتمال کاهش سرفاصله حرکت؛ فقط در خط6

«فعلا از افزایش قطار در خطوط خبری نیست و برای کمتر کردن سرفاصله حرکت قطار‌ها در خطوط یک، 2 و 4 هم برنامه‌ای نداریم.» فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران این را در پاسخ به پرسش همشهری درباره مطالبات شهرداری و اضافه شدن واگن به خطوط دیگر مترو برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها گفت. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی پایتخت اضافه کرد: «2رام قطاری که به‌تازگی وارد خطوط 6 و 7 شد، آخرین قطاری بود که به ناوگان اضافه شد. بنابراین باید بتوانیم با تعداد قطارهای موجود، نیازهای مترو را تا آخر سال و حتی سال بعد با همین داشته هایمان مدیریت کنیم. البته کار سختی است اما به هر حال باید تا زمانی که 630دستگاه و 105دستگاه واگنی که قرارداد آن در دست امضاست وارد ناوگان مترو شود، مشکلات را مدیریت کنیم.» نوبخت این را هم گفت که کاهش سرفاصله حرکت قطار احتمالا در خط6 اتفاق خواهد افتاد؛ دلیلش هم این است که طول خط افزایش می‌یابد و افتتاح می‌شود.

   مشکل اتوبوسرانی ساعات پیک است

   محمود ترفع، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران
براساس ابلاغ ستاد مقابله با کرونا درصورتی‌که شهروندان در اتوبوس‌ها از ماسک استفاده کنند، نشستن روی همه صندلی‌ها مجاز است؛ بنابراین در ساعات عادی که اتوبوس‌ها خلوت‌تر هستند، شهروندان به‌خوبی فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند، اما در ساعات پیک همه صندلی‌ها پر می‌شود؛ بنابراین تذکر جدی ما در این ساعات، استفاده همه شهروندان از ماسک است. این درحالی است که به هر حال دستورالعمل‌های استاندارد برای این موضوع، علاوه بر ماسک‌زدن، رعایت فاصله خصوصا در فضای بسته اتوبوس است، اما باتوجه به اینکه در ساعت‌های پیک، همه صندلی‌های اتوبوس‌ها پرمی‌شود، حداقل درخواست ما از مردم، الزام استفاد از ماسک است.

   افزایش سفرهای غیرضروری با لغو طرح ترافیک

   محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راهور پایتخت

طرح ترافیک براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تهران تا پایان هفته جاری به تعلیق درآمده است و بر این اساس، مردم در تمام ساعات روز می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در همه شهر با خودروهای شخصی‌شان تردد کنند. به‌رغم تعلیق یک هفته‌ای طرح در محدوده‌های زوج و فرد و مرکزی، در روزهای شنبه و یکشنبه با افزایش ترافیک مواجه بودیم. ترافیک در این مناطق کاملا متراکم‌تر شد و در تمام سطوح مختلف شهر اعم از هسته‌های مرکزی و بزرگراه‌ها شاهد افزایش تردد‌ها هستیم. هنگامی که مردم از خودروی شخصی برای آمد و شد در شهر استفاده می‌کنند، طبیعی است که ترافیک بیشتر شود. با این حال من و همکارانم در پلیس‌راه پایتخت در حال اتخاذ تدابیری هستیم تا شاهد ترافیک روان‌تری در محدوده‌های شهر باشیم. طرح ترافیک، مسکنی برای کاهش آلودگی هوای تهران و کاهش ترافیک در ساعات مختلف به‌خصوص در هسته‌های مرکزی شهر است. وقتی طرح ترافیک لغو می‌شود، آلودگی هوا و سفرهای غیرضروری طبیعتا بیشتر می‌شود. درست مثل روزهای شنبه و یکشنبه که تردد‌های غیرضروری و ترافیک در همه محدوده‌های شهر بیشتر شد. البته باید صبر کرد و چند روز دیگر باید بگذرد تا تحلیل‌ها و آمارها دقیق‌تر و بهتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید