• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106685
+
-

نمایش‌ها سخت روی صحنه می‌روند

افزایش اجرا‌ی تئاتر برای ادامه حیات سالن‌های نمایشی

تئاتر
نمایش‌ها سخت روی صحنه می‌روند


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار

زندگی برای تئاتری‌ها با همه سختی‌هایش ادامه دارد. موج دوم شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌ها را به هم ریخت. علاوه بر بلاتکلیفی 700گروه نمایشی، تعداد گروه‌های بلاتکلیف بیشتر شده‌است. هنوز از بسته‌های حمایتی خبری نیست و در این میان بسیاری از سالن‌های نمایشی فعالیت ندارند، اما این عدم‌فعالیت نمی‌تواند بیشتر از این ادامه پیدا کند؛ مگر آنکه راهکاری برای اجراهای آنلاین پیدا شود.
با رسیدن به روزهای پایانی نیمه اول مرداد، برخی از تماشاخانه‌های خصوصی سالن‌های خود را باز کرده‌اند و با وجود کاهش فروش، تعداد اجراها بیشتر می‌شود، اما برخی از گروه‌ها نیز بعد از تجربه اندکی از اجرای خود در این روزهای سخت، ‌ترجیح می‌دهند اجرای خود را ادامه ندهند و صبر کنند تا زندگی به روال عادی برگردد.

از سه‌شنبه‌های لعنتی خبری نیست
بعد از تصمیم گروه نمایش «بچه» برای عدم‌اجرای نمایش در تئاترشهر، این مجموعه میزبان 2 نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» و «کوکاکولا» بود. محمدمهدی خاتمی و نصیر ملکی‌جو 2 نمایش را به‌ترتیب در سالن‌های سایه و قشقایی اجرا می‌کردند که با پایان اجرای «کوکاکولا»ی ملکی‌جو، این کارگردان قصد دارد امروز پرفورمنسی با عنوان «جابه‌جایی تئاتر شهر، یک سانتی‌متر نزدیک‌تر» را در محوطه باز مجموعه اجرا کند. اما محمدمهدی خاتمی نیز به همراه گروهش تصمیم گرفت که اجرای «سه‌شنبه‌های لعنتی» را ادامه ندهد.

آغاز «الف کاف شین» 
عمارت رو‌به‌رو هفته‌ای یک شب میزبان نمایش «فقرات بی‌ستون» میلاد شجره است. این نمایش از ۱۱ تا ۱۳ تیرماه 3 اجرا ساعت ۲۱ در عمارت روبه‌رو داشته و بعد از ۲۱ تیرماه هفته‌ای یک اجرا در ساعت ۲۰:30 دارد. در این عمارت محمد سعیدی نمایش «عباس میرزا» را روی صحنه دارد؛ اثری که تا 20مرداد ساعت 19اجرا دارد. روزبه حسینی هم تا هفته چهارم مرداد «الف کاف شین» را کارگردانی می‌کند. این نمایش 50دقیقه‌ای ساعت 21روی صحنه می‌رود. «درد و داد» نمایش دیگری است که در سالن یک مهرگان اجرای خود را تا 17مرداد ادامه می‌دهد. کامبیز نیک‌آیین این نمایش را هر شب ساعت 20:30روی صحنه می‌برد.

نوفل‌لوشاتو و اجرای 3نمایش 
محمد میرزاحسینی هم نمایش «آزادی از قید تعلق» را در نوفل لوشاتو اجرا می‌کند. این نمایش تا 17مرداد ادامه دارد. سالن شماره 2 این تماشاخانه هم تا 15مرداد نمایش «شزه» را میزبانی می‌کند. امین و عارف غلامی این نمایش را ساعت 19:30روی صحنه می‌برند. سالن یک این تماشاخانه 25مرداد نمایشنامه‌خوانی «کوپه 64» را ساعت 19دارد. این متن نوشته مریم ورهرام‌پور است که فرزاد حسنی آن را کارگردانی می‌کند. ابراهیم عبدی هم در سالن 2این تماشاخانه «حاد» را روی صحنه آورده است و اجرای آن تا پایان مرداد ادامه دارد.

خانه دا پرکارتر از همیشه 
خانه نمایش دا هم تا 20مرداد‌ماه میزبان «واجد شرایط» است؛ نمایشی به کارگردانی مصطفی کزازی که هر شب ساعت 20:30روی صحنه می‌رود. در این تماشاخانه ساعت 18:30نمایش «در این محل همه‌‌چیز واقعی است/ نیست» تا پایان مرداد‌ماه اجرا می‌شود. اجرای این نمایش رده‌بندی سنی دارد و تماشاگران زیر 17سال اجازه تماشای این اثر نمایشی را ندارند. «برلین 10:10» نمایش دیگری است که در خانه دا روی صحنه می‌رود. رها حاجی‌زینل این نمایش را تا پایان مرداد هر روز ساعت 19کارگردانی می‌کند. یکی از نمایش‌هایی که به‌زودی در این تماشاخانه اجرا می‌شود، «هجوم» علی صفری است که با بلیت 25هزار تومانی ساعت 20:30اجرا خواهد شد. این نمایش برداشتی آزاد از رمان «وقفه در مرگ» نوشته ژوزه ساراماگو دارد.

جانکاه در تالار مولوی
تالار اصلی مولوی هم نمایش «جانکاه» سعید رسولی را روی صحنه دارد. این نمایش اجرای خود را از دهم مرداد شروع کرده و تا پایان مرداد نیز هر روز ساعت 18روی صحنه است. سالن کوچک تالار مولوی هم تا 31مرداد نمایش «اسطرلاب» صدرا صباحی را روی صحنه دارد.

آقای اشمیت و کوریو لانوس
مصطفی کوشکی در تئاتر مستقل نمایش «کوریو لانوس» را کارگردانی می‌کند. این نمایش تا 19مرداد روی صحنه است. محمدمهدی رضائیان هم در تماشاخانه شانو «آقای اشمیت کیه» را روی صحنه دارد. این نمایش تا 30مرداد ساعت 19اجرا می‌شود.

عجیب‌السلطنه در سنگلج
تماشاخانه سنگلج در ادامه اجرای رپرتوار نمایش‌های سنتی خود، پنجشنبه 23مرداد میزبان «رختشورخانه» علی یداللهی با بازی جواد انصافی است. این نمایش‌خوانی در 2سانس 18و 20روی صحنه می‌رود. همچنین نمایش «عجیب‌السلطنه» نوشته علی بهروزنسب و کار بهنود محمدی‌پور ساعت 19:30در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.

جیرجیرک سنجابی در سپند
از دهم مرداد هم آرش سنجابی «جیرجیرک» را به تماشاخانه سپند آورده است. این نمایش اجرای خود را تا پایان هفته اول شهریور ادامه می‌دهد. بیشتر نمایش‌هایی که این روزها در سالن‌های مختلف روی صحنه می‌روند با قیمت بلیت 30هزار تومان فروش دارند، اما این نمایش با قیمت بلیت 60هزار تومان پذیرای تماشاگران تئاتر است که به‌نظر حضور بازیگرانی چون جواد یحیوی، ویدا جوان، ‌حمیدرضا نعیمی و دیگر بازیگران شناخته‌شده باعث گرانی بلیت در این روزهاست. «دست‌هایت کو مم‌حسن» نمایشی است که بعد از «برگشتن» حسین مسافرآستانه در تماشاخانه سرو روی صحنه می‌رود. رضا کرمی‌زاده این نمایش را از دهم مرداد روی صحنه آورده و هر شب ساعت 21اجرا می‌شود. در میان سالن‌های نمایشی، فضای باز تالار وحدت هم میزبان نمایش «هه» است. این نمایش براساس رمان «تنهایی پرهیاهو» اثر بهومیل هرابال با ترجمه‌ پرویز دوایی توسط پیمان قدیمی کارگردانی شده و صابر ابر در این نمایش بازی می‌کند. «با من حرف بزن» نام نمایشی نوشته و کار حامد شیخی است که ساعت 21در تماشاخانه ملک روی صحنه است.


 2 اجرای کودکانه در هنر

علاوه بر اجرای نمایش در تماشاخانه‌ها، سالن‌های تئاتر کودک و نوجوان نیز این روزها میزبان اجراهای خود هستند. «دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو» کار امید انصاری هر روز ساعت 18در تالار هنر اجرا می‌شود. همچنین «افسانه پری دریایی» نوشته و کار رضا بیات ساعت 20روی صحنه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید