• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105334
+
-

چطور ماسک را دور بیندازیم؟

پسماند
چطور ماسک را دور بیندازیم؟

بحث زباله‌های شهری و نوع جمع‌آوری آن، در هر زمان و شرایطی مهم است؛ زیرا به‌طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد. حالا با شیوع بیماری کرونا در جامعه، این مسئله جدی‌تر و حساس‌تر هم شده است؛ چراکه زباله‌های عفونی مانند ماسک، دستکش و ... هم اضافه شده و اگر به‌درستی جمع‌آوری و دفن نشوند می‌توانند جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازند.
به گزارش همشهری، قنبر آدینه‌وند، مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه، می‌گوید: «درخصوص زباله شهری ما بارها از طریق رسانه‌ها به مردم گفته‌ایم که ماسک، دستکش و دستمال کاغذی خود را داخل کیسه‌ای ریخته و در کیسه را محکم ببندند و در سطح معابر رها نکنند و سپس داخل مخزن قرار دهند.» او درخصوص فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای ضدعفونی کردن اماکن و دستگاه‌های متعلق به این سازمان، عنوان می‌کند: «برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به‌صورت روزانه تمام ایستگاه‌های خدمات شهری را توسط 30دستگاه خودروی واترجت و حدود 90نفر ضدعفونی و گندزدایی می‌کنیم.» آدینه‌وند توضیح می‌دهد: «حدود 100دستگاه خودروی کشنده داریم که از ایستگاه میانی به سمت کهریزک می‌روند و روزانه به‌طور مستمر چه قبل از بارگیری و چه بعد از بارگیری ضدعفونی می‌شوند. 600دستگاه خودروی حمل پسماند هم در سطح شهر به‌طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و به‌طور روزانه و مستمر ضدعفونی می‌شوند. در ضمن با نشت شیرابه از خودروها به‌شدت برخورد می‌کنیم؛ چراکه قاعده این است که شیرابه‌ها به‌طور کامل گرفته شده و پسماندها در جای مجاز تخلیه شوند. تمام نیروهایی هم که با زباله در ارتباط هستند به‌طور مستمر ماسک و دستکش در اختیارشان قرار می‌گیرد و از این حیث کمبودی نداریم.»
رئیس مبارزه با کرونای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با اخبار و تصاویر مربوط به جمع‌آوری ماسک‌های استفاده شده توسط برخی افراد و فروش مجدد آنها به مردم یادآور می‌شود: «کار این افراد تخلف محسوب می‌شود؛ البته هنوز درخصوص صحت این خبر اطلاعات دقیقی نداریم. توصیه می‌کنیم که شهروندان هنگام انداختن ماسک در کیسه زباله، طوری آن را از بین ببرند که از انتشار ویروس کرونا بین شهروندان جلوگیری و جلوی این گونه تخلفات هم گرفته شود.» او تأکید می‌کند: «امکان اینکه پاکبان‌های شریف ما دست به چنین اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی بزنند، بسیار بعید است. از طرفی همکاران ما در حوزه خدمات شهری اگر چنین مواردی را ببینند، بلافاصله به مراجع بالادستی اطلاع می‌دهند که برخورد جدی صورت بگیرد.» آدینه‌وند می‌گوید: «مردم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های اینچنینی باید ماسک را از مراکز مجاز مانند داروخانه‌ها و اماکنی که وزارت بهداشت مجوز داده است، تهیه کنند؛ زیرا ماسک یک وسیله شخصی و بهداشتی است که قرار است روی صورت، دهان و بینی قرار گیرد و از ما در برابر ویروس محافظت کند.» مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند، یادآور می‌شود: «شهرداری تهران هم برای برخورد با زباله‌گردی طی هماهنگی که با فرمانده انتظامی تهران بزرگ انجام داده، به‌طور شبانه‌روزی در سطح شهر با عواملی که غیرمجاز در حال تفکیک زباله هستند برخورد قانونی می‌کند و با حکم دادستانی با افراد و خودروهایی که این کار را انجام می‌دهند، برخورد می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :