• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105310
+
-

ضرب‌الاجل 24ساعته برای تأمین مالی ناوگان همگانی

مدیریت شهری تهران فقط 24ساعت فرصت دارد تا 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت تأمین اتوبوس و مترو را برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر دریافت کند

شورا
ضرب‌الاجل 24ساعته برای تأمین مالی ناوگان همگانی


مجید جباری ـ خبر‌نگار

عقربه‌های ساعت لحظه‌های آخر یک فرصت طلایی را نشان می‌دهد؛ چراکه شمارش معکوس برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت از دیروز آغاز شد. حالا تهران 24ساعت فرصت دارد تا 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت تأمین اتوبوس و مترو برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر را دریافت کند، در غیر این‌صورت، با پایان سال مالی1398، اعتبار مربوط به انتشار این اوراق مشارکت باطل می‌شود و سر حمل‌ونقل عمومی تهران بی‌کلاه می‌ماند؛ آن هم در شرایطی که خرید اتوبوس و واگن مترو از نان شب هم برای این کلانشهر واجب‌تر است. به همین‌خاطر دیروز جلسه شورای شهرتهران با هشدارهای رئیس و خزانه‌دار شورای شهر در این‌باره آغاز شد. محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه دویست و بیست‌وهفتم شورای شهر درباره این ضرب‌الاجل گفت: «انتظار روشن شهروندان تهرانی از مسئولان بانک مرکزی و وزارت نفت، تسریع و تسهیل در بخش اعتبارات حمل‌ونقل عمومی تهران است. در صورتی که بانک مرکزی ظرف امروز و فردا (29 و 30تیرماه) دستور انتشار اوراق مشارکت تامین اتوبوس و مترو را برای تهران توسط بانک رفاه صادر نکند، این اعتبار که مربوط به سال۱۳۹۸ است باطل خواهد شد و وضعیت فعلی اتوبوس و متروی تهران نیز با چالش مواجه می‌شود. سیدحسن رسولی، خزانه‌دار پارلمان محلی تهران هم بعد از سخنان هاشمی، تذکرش را به این موضوع اختصاص داد و دیروز در تذکر پیش از دستورش گفت: «فقط ۴۸ساعت (حالا 24ساعت) فرصت داریم تا بانک مرکزی دستور صدور انتشار 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بانک رفاه را بدهد. بنابراین خواهشمندم تلاش‌ها را چندبرابر کنید تا این مهم در مهلت تعیین‌شده به نتیجه برسد.»
به گفته نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اگر اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگیرد، مردم تهران و سیستم حمل‌ونقل عمومی از این مبلغ محروم خواهند ماند و آثار ناگوار آن در نابسامانی سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهود خواهد بود.
او خاطرنشان کرد: «در عمل به بند دال تبصره5 قانون بودجه سال۱۳۹۸ کل کشور و همچنین مصوبه 13مرداد98 به‌عنوان مصوبه اصلاح بودجه سال۱۳۹۸ شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با توجه به‌مدت تعیین‌شده در دیوان محاسبات کل کشور (31تیرماه پایان سال مالی سال1398) باید اقدام کنند. لذا در راستای صدور اوراق مشارکت به مبلغ ۱۵۰۰میلیارد تومان، به‌منظور توسعه مترو و اتوبوسرانی، به شهرداری تهران تذکر می‌دهم به فوریت نسبت به فراهم‌آوردن تمهیدات اجرایی جهت انتشار اقدام و گزارش مربوطه به شورای اسلامی شهر تهران اقدام کنند.»
رسولی در عین حال گفت: «مطلع هستم که آقای هاشمی، آقای حناچی و سایر همکاران از طریق آقای همتی و آقای رئیس‌جمهور پیگیر این مسئله بودند. اما علت تذکر این است که فرصت چندانی نداریم. بنابراین خواهشمندم تلاش‌ها را چندبرابر کنید تا در مهلت تعیین‌شده به نتیجه برسد.»

تصویب تأمین منابع مالی پایدار آتش‌نشانی
اما شورای شهر تهران دیروز بعد از نطق پیش از دستور مجید فراهانی و ناهید خداکرمی و همچنین تذکرات 6عضو شورا وارد دستور کار خود شد و در نخستین گام، ماده واحده مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را با 14رأی موافق به تصویب رساند. در جریان بررسی این دستور جلسه، چند پیشنهاد مطرح شد، ولی درنهایت پس از بحث و بررسی اعضای شورا، رأی‌گیری برای ماده واحده این مصوبه بدون تغییر انجام شد و این لایحه توانست از مجموع ۱۴نفر حاضر در جلسه 14رأی مثبت بگیرد.

‌بلیت مترو برای نهادهای حمایتی رایگان شد
بررسی طرح «اصلاحیه ماده واحده مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل‌ونقل عمومی شهر تهران» دیگر دستورجلسه دیروز شورای شهر تهران بود که درنهایت، پیشنهاد بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر مبنی بر رایگان شدن کارت‌بلیت الکترونیک حمل‌ونقل عمومی برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) بعد از بحث و بررسی‌های کارشناسی با 12رأی موافق تصویب شد.
یادآوری می‌شود مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران دیروز در نطق پیش از دستورش از سران 3قوه خواست تا به مسئله ادامه فعالیت قانونی شورایاران ورود پیدا کنند. دیروز ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم در نطق پیش از دستور خود گزارش مبسوطی از مطالعات انجام‌شده درباره شیوع کرونا در تهران ارائه کرد.


تعطیلی احتمالی شرکت واگن‌سازی‌ تهران



رئیس شورای شهر تهران صبح دیروز در ابتدای جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن عرض تسلیت درگذشت سهیل گوهری از همکاران ستاد سمن‌های شورا گفت: «موج جدید بیماری کرونا موجب افزایش ابتلا، شرایط حاد بیماری و درگذشت شهروندان شده است و متأسفانه هم در بعد خودمراقبتی مردم و رعایت فاصله اجتماعی و هم از منظر تمهیدات مدیریتی کشور با چالش مواجه هستیم.»
محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اگر با همین روند طی هفته‌های اخیر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی و سلامت کشور پاسخگوی بیماران نخواهد بود. افزود: «در این شرایط حمل‌ونقل عمومی یکی از گلوگاه‌های انتقال ویروس کروناست که با توجه به عدم‌تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و اداری با تصمیم ستاد ملی کرونا، تنها راه کاهش ابتلای شهروندان، افزایش ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی است که متأسفانه در سال‌های اخیر با کاهش منابع و اعتبارات آن، کمبود ناوگان عمومی به‌شدت احساس می‌شود.»هاشمی افزود: «روز جمعه و با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن‌سازی‌ تهران، این کارخانه مهم داخلی به‌دلیل اجرایی‌نشدن قرارداد ساخت 650واگن که مدت‌هاست در چرخه بروکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد و بسیار زشت است که کارخانه‌ای با 500نفر نیرو در سال جهش تولید در شهرداری تهران بخوابد. این کارخانه 17سال فعال بوده و از شهرداری تهران می‌خواهم که به فوریت منتظر چیزی نمانده و از منابع ریالی شهرداری پول بدهند تا فعلا دکوراسیون داخلی ساخته شود و بعدا تجهیزات بیاوریم.» رئیس شورای شهر تهران گفت: «تعطیلی کارخانه واگن‌سازی‌ تهران که بیش از هزارواگن را برای متروی تهران تولید کرده، با وجود توصیه مقام معظم رهبری برای حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی شود.»
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: «از وزارت نفت نیز که سرانجام در سال گذشته پرداخت یارانه ناشی از صرفه‌جویی سوخت توسط مترو را براساس مصوبه شورای اقتصاد آغاز کرده است درخواست داریم با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی در مترو، در معیار پرداخت یارانه که براساس شرایط پیک مسافری قبل از کرونا بوده است تجدیدنظر کند و مبنای محاسبه پرداخت یارانه را در مترو با شرایط جدید و لزوم رعایت فاصله اجتماعی تعیین کند.»


تذکرهای اعضا در دویست و بیست‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران

درج همه قرارداد‌ها در سامانه شفافیت
علی اعطا




اخیراً درخصوص تضییع بیت‌المال در شهرداری تذکری دادم و مصداق آن را قراردادی در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برشمردم، که به یک شرکت مهندسی مشاور با تخصص معماری و شهرسازی، در قالب بخشی از یک قرارداد انجام مطالعات اصلاح ساختار که کاری تخصصی در حوزه تشکیلات سازمانی است، ارجاع شده است. این قرارداد در کمال تعجب در سامانه شفافیت قراردادها ثبت نشده است. من بعد از یک هفته هنوز نتوانسته‌ام به این قرارداد دسترسی پیدا کنم. بنابراین لازم است توضیحات لازم در این‌باره ارائه شود.


انتقاد از تعطیلی طرح‌های معمول به بهانه محله‌محوری
احمد مسجدجامعی 




امسال در بودجه سال1399 اعتباری برای طرح‌های محله‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم که کار متفاوتی است و هم‌اکنون در مرحله‌ اول 500طرح محله‌ای معرفی شده است. از آنجا که نوع نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در محلات فرق می‌کند، لازم بود که مدیریت شهری به رفع این دغدغه‌های متفاوت بپردازد اما متأسفانه نباید اجرای این طرح‌های محلی موجب توقف طرح‌ها و اقداماتی شود که هرساله آن را انجام می‌دادیم. متأسفانه وقتی اهالی پیگیری می‌کنند که چرا طرح‌های روتین هرساله متوقف شده، به آنها می‌گویند که باید بررسی شود که آیا این طرح‌ها در قالب طرح‌های محلی می‌گنجد یا نه. نگرانم که بد عمل‌کردن مدیران شهری سبب شود که سیاست محله‌محوری زیر سؤال برود. ضمن اینکه نباید با عملکرد غلط، سیاست محله‌محوری زیر سؤال برود.


تأمین مالی توسعه مترو از درآمد مجتمع‌های ایستگاهی 
مجید فراهانی 



توسعه حمل‌ونقل ریلی و گسترش خطوط مترو به‌منظور دسترس‌پذیری شهروندان محترم تهرانی به خدمات مترو از انتظارات برحق مردم از مدیریت شهری است. شورای شهر در مسیر پاسخ به این مطالبه در بودجه سال1399 امکان استفاده از ظرفیت تأمین مالی مبتنی بر مجتمع‌های ایستگاهی، سهم 20درصدی از عوارض ساختمانی، انتشار اوراق مشارکت و مواردی از این قبیل را پیش‌بینی کرده و انتظار دارد مدیران شهری با عمل به مصوبات شورا در مسیر خدمت به مردم گام بردارند. همچنین لازم است گزارش اقدامات مربوطه، هر 3ماه یک‌بار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.



نماینده دادگستری در برخی شعب 
ماده100 حضور ندارد
زهرا صدراعظم نوری 


با وجود پیگیری‌های مستمر اداره کل اجرایی کمیسیون‌های ماده100 در تعدادی از شعب کمیسیون ماده100 به‌دلیل عدم‌معرفی قضات دادگستری و تکمیل نبودن اعضا، اقدامات و پاسخگویی به مراجعان ماه‌ها به تأخیر افتاده است. در برخی از کمیسیون‌ها 4ماه است که قاضی حضور ندارد و بررسی پرونده‌های این کمیسیون‌ها باقی مانده است. از مدیرکل دادگستری استان تهران انتظار می‌رود نسبت به معرفی و تکمیل اعضای دادگستری در کمیسیون‌های ماده100 اهتمام لازم را معمول نماید تا عقب‌ماندگی امور شعب موسوم و پاسخ به ذینفعان جبران و رضایت شهروندان حاصل شود.



رفع نواقص پل‌های مکانیزه عابر پیاده 
سیدآرش حسینی میلانی



تعطیلی درازمدت پل‌های مکانیزه به‌دلیل مشکلات مختلف به‌ویژه در برخی بزرگراه‌ها ادامه دارد و البته گفته می‌شود تعطیلی برخی از این پل‌ها به‌خاطر بدهی به شرکت برق است. این روزها صحنه عبور عابران پیاده از عرض آزادراه‌ها و خیابان‌ها آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. به شهرداری تهران تذکر می‌دهم نسبت به رفع نواقص این پل‌ها که باعث اختلال در تردد شهروندان به‌خصوص کودکان، افراد مسن، معلولان، بیماران و... شده اقدام کرده و گزارش مربوطه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید