• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105135
+
-

درگیری مرگبار 2 ایرانی درکره‌جنوبی

درگیری مرگبار 2 ایرانی درکره‌جنوبی

چند‌ماه پس از قتل جوان ایرانی در کره‌جنوبی، خانواده مقتول با حضور در دادسرای جنایی تهران درخواست کردند که متهم به قتل به ایران بازگردانده و در اینجا محاکمه شود.
به‌گزارش همشهری، در آخرین روزهای سال گذشته افرادی که از خیابانی در شهر اینچئون کره‌جنوبی عبور می‌کردند شاهد دعوای 2مرد بودند. دعوای 2مرد بالا گرفت تا اینکه ناگهان یکی از آنها با چاقویی که همراهش بود به دیگری ضرباتی زد. 
شاهدان که با دیدن این صحنه هولناک شوکه شده بودند پلیس را خبر کردند اما ضارب که خود را در یک قدمی دستگیری می‌دید پا به فرار گذاشت. مرد مجروح برای درمان به بیمارستان انتقال یافت اما شدت ضربات به حدی بود که تلاش برای نجات او بی‌فایده بود و او جانش را از دست داد. در تحقیقات پلیس مشخص شد که مقتول ایرانی است. او متاهل بود و بررسی‌ها نشان می‌داد حدود 10سال قبل از ایران به کره سفر کرده و به همراه خانواده‌اش در شهر اینچئون زندگی می‌کرد.

بازداشت مهاجر غیرقانونی 
تحقیقات برای شناسایی و بازداشت عامل جنایت آغاز شد. مأموران برای اینکه ردی از متهم به‌دست آوردند راهی محل درگیری شدند.
 به گفته شاهدان قاتل هم‌زبان مقتول بود و این نشان می‌داد که متهم به قتل هم اهل کشور ایران و هموطن مقتول بوده است. در گام بعدی دوربین‌های مداربسته‌ای که اطراف محل حادثه بود تحت بررسی قرار گرفت تا اینکه متهم به قتل شناسایی شد. مأموران پلیس خیلی زود موفق شدند رد متهم را به‌دست آورده و او را دستگیر کنند. متهم به قتل ایرانی به‌صورت غیرقانونی وارد کره شده و در آنجا کار می‌کرد.

انتقال جسد به ایران
درحالی‌که متهم به قتل با دستور قاضی دادگاه کره روانه زندان شده و تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه داشت، خانواده مقتول که در ایران زندگی می‌کردند در جریان این حادثه تلخ قرار گرفتند. آنها تصمیم گرفتند تا جسد مقتول را به ایران منتقل کنند به همین دلیل مبلغ گزافی برای انتقال جسد پرداختند. پس از دفن متوفی و انجام مراسم عزاداری، خانواده وی چند روز قبل راهی دادسرای جنایی تهران شدند و درخواست کردند تا قاتل هرچه زودتر به ایران برگردانده شود. 
یکی از بستگان مقتول به قاضی ساسان غلامی، بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران گفت: اشکان(مقتول) حدود 10سال قبل برای کار و به‌صورت قانونی از کشور خارج شد و به کره‌جنوبی رفت و مهاجر غیرقانونی نبود. او در این سال‌ها سخت کار می‌کرد اما پیش از مرگش که تلفنی با او صحبت می‌کردم می‌گفت به‌خاطر شیوع کرونا وضعیت کار و اقتصاد خیلی بهم ریخته است. با این حال به‌صورت روزمزد کار می‌کرد تا خرج زندگی‌اش را تامین کند.
وی ادامه داد: هر از گاهی با اشکان صحبت می‌کردیم و در جریان زندگی‌اش بودیم تا اینکه از طریق سفارت خبری شنیدیم که شوکه شدیم. به ما گفتند که اشکان در جریان یک درگیری زخمی شده و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده و به ما گفتند که قاتل را دستگیر کرده‌اند و در زندان کره‌جنوبی است. با توجه به کرونا و لغو شدن اکثر پروازها، با هزار سختی و پرداخت هزینه گزاف سرانجام موفق شدیم جسد اشکان را به ایران منتقل کنیم. ما تصور می‌کردیم قاتل او را هم تحویل ایران می‌دهند به همین دلیل سرگرم مراسم تدفین و عزاداری اشکان شدیم اما وقتی برای پیگیری پرونده به دادسرای جنایی تهران رفتیم متوجه شدیم که متهم همچنان در زندان کره‌جنوبی به سر می‌برد. اما درخواست ما این است که قاتل اشکان در ایران محاکمه شود تا هم علت درگیری و قتل او را بدانیم و هم اینکه قاتل به سزای اعمالش برسد.
با درخواست اولیای دم، بازپرس ساسان غلامی از پلیس بین‌الملل و امور بین‌الملل قوه قضاییه خواست تا با پلیس کره‌جنوبی مکاتبه کند و پرونده این جنایت را برای انجام تحقیقات بیشتر به ایران ارسال کند. وی علاوه بر این درخواست استرداد متهم به ایران را نیز صادر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید