• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105068
+
-

تصور محال پایان کرونا

کارگردان «سه‌شنبه‌های لعنتی»: نمی‌توان اجرای نمایش را به زمان دیگر موکول کرد

تصور محال پایان کرونا

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

 مجموعه تئاترشهر تا 27تیر‌ماه تنها نمایش «یه گاز کوچولو» را روی صحنه دارد، اما به‌زودی میزبان چند نمایش جدید می‌شود. علاوه بر نمایش «کوکاکولا»ی نصیر ملکی‌جو که قرار است در قشقایی اجرا شود، محمدمهدی خاتمی «سه‌شنبه‌های لعنتی» را از هفته آینده (چهارشنبه) به سالن سایه می‌آورد. «سه‌شنبه‌های لعنتی» 27بهمن سال گذشته اجرای خود را با زنگ افتتاح مسعود کیمیایی آغاز کرد، اما اوایل اسفند‌ماه با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. این نمایش تازه‌ترین تولید گروه تئاتر خرداد است که فروپاشی یک خانواده را روایت می‌کند. خاتمی علاوه بر کارگردانی نمایش، نگارش نمایشنامه را برعهده داشته و در این نمایش محسن افشار، مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری و نسرین نکیسا بازی می‌کنند.

دیگر نمی‌توانیم صبر کنیم
خاتمی درباره تصمیمش بر اجرای این نمایش در این روزها به همشهری می‌گوید: «از زمان توقف اجرا تا به امروز بیش از 4‌ماه گذشته است. یکی از ویژگی‌های اجرای نمایش تازگی آن است؛ نمایشنامه‌ای که ماه‌ها توسط یک گروه تمرین و بلافاصله روی صحنه برود، می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. به‌نظرم دیگر نمی‌توان بیشتر از این فرصت را از دست داد و برای اجرای مجدد صبر کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم، ‌نمایش را در این شرایط خاص اجرا کنیم.» 

هیچ پیش‌بینی‌ای از اجرایمان نداریم
وی به گروه بازیگری و عوامل نمایش اشاره می‌کند و اینکه نگه‌داشتن یک گروه در کنار هم، یک فاصله زمانی طولانی با توجه به پیشنهادهای کاری که می‌شود، سخت است. خاتمی توضیح می‌دهد: «شرایط و وضعیت جامعه برای همه یکسان است. این روزها مردم سعی می‌کنند برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند و سعی می‌کنند با دور شدن از فضاهای شلوغ از خود و خانواده‌شان محافظت کنند. اما یک بحث اقتصادی وجود دارد و یک بحث استمرار فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ضرورتی که جامعه امروز احساس می‌کند.
 تمام تلاشمان این است که با حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایمان را بار دیگر شروع کنیم و هیچ پیش‌بینی ‌ای از وضعیتی که قرار است ایجاد شود، نداریم.» 

تمرینات چند روزه و امیدواری برای اجرا
خاتمی به همراه گروهش تمرینات چند روزه خود را از 28مرداد آغاز کرده و نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» اول مرداد آغاز شده و تا 3هفته ادامه خواهد داشت. این کارگردان از اجرایش در تئاترشهر می‌گوید: «تئاترشهر تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کند و امیدواریم مشکلی برای اجرا ایجاد نشود. نمی‌توان تمام فعالیت‌ها را تعطیل کرد، باید به حیات خود ادامه دهیم و محافظ خود، عوامل گروه و تماشاگران باشیم. انتظار نداریم سالن هر شب پر از تماشاگر باشد؛ چراکه به تماشاگران و دل‌نگرانی‌های آنها در این روزها آگاه هستیم، اما واقعیت این است که دیگر نمی‌توانیم صبر کنیم و تصوری برای پایان کرونا نیست.»

اجرایی بدون تغییر
این کارگردان در پاسخ به این سؤال که آیا تغییراتی در اجرا هم دارید، پاسخ می‌دهد: «قرار است بار دیگر نمایش را بعد از 5‌ماه روی صحنه ببریم. تنها فرصت تمرین چند روزه داریم و نمی‌توانستیم دخل و تصرف جدید روی آن داشته باشیم. اجرای ما ادامه همان اجرای اسفند‌ماه خواهد بود، اما همان زمان هم در تلاش بودیم یک اجرای موجز داشته باشیم که در حوصله تماشاگر باشد.»

گزارش به کمیسیون فرهنگی
اما با توجه به فعالیت گروه‌های نمایش و تعطیلی بیشتر سالن‌های نمایشی همچنان وضعیت بد اقتصادی گریبان تئاتر را گرفته است. در چند روز گذشته نشست هم‌اندیشی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به‌منظور تشریح مشکلات این تماشاخانه‌ها با غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شده و در این جلسه برخی از مشکلات تماشاخانه‌ها عنوان شده است. در این جلسه از بدهکاری سالن‌دارها گفته شد و اینکه تماشاخانه‌ها نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند. شاهین چگینی، از اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران درباره این نشست به همشهری گفت: «با توجه به اینکه هنوز کمیته‌های تخصصی کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل نشده ما موضوعات کلی را در جلسه مطرح کردیم. قول مساعد برای پیگیری مشکلات دادند. در این جلسات مشکلات عنوان شده‌است و قرار است در قالب یک گزارش و نامه تمامی موضوعات به کمیسیون فرهنگی نوشته شود تا از این طریق در کمیسیون مطرح شود تا بتوانند تصمیم‌گیری‌ها را درباره موضوعات عنوان شده، داشته باشند.»

«تئاترشهر تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کند و امیدواریم مشکلی برای اجرا ایجاد نشود. نمی‌توان تمام فعالیت‌ها را تعطیل کرد، باید به حیات خود ادامه دهیم و محافظ خود، عوامل گروه و تماشاگران باشیم

اجراها برقرارند
تصمیم‌گیری‌ها مبنی بر فعالیت یا عدم‌فعالیت سالن‌های نمایشی بسیاری از گروه‌های تئاتری را در چند روز اخیر سردرگم کرده بود؛ تصمیمی که مشخص نبود شامل استان تهران است یا کل پایتخت را در برمی‌گیرد، اما با توجه به تصمیم‌گیری نهایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، به‌نظر سالن‌های نمایشی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به تعطیلی مجدد سالن‌ها عنوان کرد: «ستاد ملی مبارزه با کرونا حرف اول و آخر را می‌زند، اگر بخشنامه‌ای از سوی این ستاد از طریق وزارتخانه به ما برسد، سالن‌ها را تعطیل می‌کنیم.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید