• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105001
+
-

چهره‌های فرهنگی کشور برای روزهای قرنطینه یک عالمه کتاب و فیلم خوب و اثرگذار پیشنهاد داده‌اند

دعوت به ضیافت

پرنیان سلطانی

قرنطینه خانگی و لزوم در خانه ماندن خیلی طولانی‌تر از آن چیزی شده که فکرش را می‌کردیم. شاید تحمل یکی‌دوهفته یا حتی یکی‌دو‌ماه خانه‌نشینی اجباری کار چندان سختی نباشد، اما وقتی تعداد این روزها بیشتر و بیشتر می‌شود، تحمل روزهای در خانه ماندن هم سخت‌تر خواهد شد. به‌خصوص اگر برنامه‌ای هم برای این روزها نداشته باشیم و بخواهیم با دست خالی به نبرد با این موقعیت ناآشنا و منحصر‌به‌فرد برویم. اما شاید اگر برای خودمان یک برنامه پر‌و‌پیمان فرهنگی بچینیم، آن وقت این ایام قرنطینه خانگی دیگر یک موقعیت حوصله سر بر نباشد. بلکه تبدیل به فرصتی شود برای دیدن فیلم‌های روز دنیا و خواندن کتاب‌های تحسین‌شده‌ای که همیشه منتظر زمان مناسبی برای مطالعه‌شان بودیم. اگر شما هم با این موضوع موافقید و می‌خواهید ادامه این خانه‌نشینی اجباری را هدفمند پیش ببرید، توصیه می‌کنیم حتما این گزارش را تا انتها بخوانید. در این شماره چهره‌های فرهنگی کشور از جمله «علی موذنی»، «نسیم مرعشی»، «سید‌جواد هاشمی»، «مریم شیرزاد»، «پیمان یوسفی» و «احمد عربانی» کتاب‌ها و فیلم‌های مورد‌علاقه‌شان را معرفی کرده‌اند که می‌توانند چراغ راه ما در دنیای سرگرم‌کننده، آموزنده و لذتبخش هنر هفتم و سرزمین بی‌نظیر نشر و چاپ باشند.


   از «اولیس» تا «چاقوکشی» و «زودیاک»
«علی موذنی» در میان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی آنقدر شناخته شده است که نیاز به هیچ معرفی‌ای ندارد. این نویسنده صاحب‌نام حوزه ادبیات داستانی که شهرتش در دنیای نویسندگی را از داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی به‌دست آورده، دانش‌آموخته ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. موذنی که تاکنون قریب به 20مجموعه داستان کوتاه، داستان بلند و رمان نوشته، از سال1369 قدم به دنیای نمایشنامه‌نویسی گذاشته و از ابتدای دهه80  نیز نگارش فیلمنامه را به کارنامه پرافتخار فرهنگی‌اش اضافه کرده است. خالق مجموعه داستان‌های کوتاه «کلاهی از گیسوی من»، «دلاویزتر از سبز»، «حضور»، «قاصدک» و «شعر به انتظار تو»، نویسنده داستان‌های بلند «کشتی به روایت توفان»، «دوستی»، «سفر ششم» و «بشارت» و نگارنده رمان‌های «نوشدارو»، «نه آبی نه خاکی»، «ملاقات در شب آفتابی»، «ظهور»، «ارتباط ایرانی»، «مامور»، «خوش‌نشین»، «دوازدهم»، «آپارتمان روباز» و «احضاریه»، با ساخت 6تله‌فیلم برای تلویزیون، در حوزه فیلمسازی نیز حضور فعالی داشته است. فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های موردعلاقه‌اش را از دست ندهید.



   «سلاخ‌خانه شماره 5» بخوانیم و «زندگی زیباست» ببینیم
اگر فقط کمی هم اهل مطالعه باشید، حتما کتاب «پاییز فصل آخر سال است» را خوانده‌اید یا دست‌کم درباره‌اش شنیده‌اید. این کتاب که با ذهن خلاق یک نویسنده جوان خلق شده، یکی از رمان‌های پرفروش چند سال اخیر است که در سال1394، جایزه ادبی جلال آل‌احمد را هم برای نویسنده خوش‌فکرش به ارمغان آورد. نویسنده این رمان پرفروش که سال1393 توسط نشر چشمه منتشر شد، کسی جز «نسیم مرعشی» نیست؛ نویسنده و روزنامه‌نگار جوانی که نوشتن را از سال1386 با هفته‌نامه «همشهری جوان» آغاز کرد و کمی بعد به‌صورت جدی‌تر و تخصصی‌تر در «همشهری داستان» نوشت. خالق داستان‌های کوتاه و بلند مجلات تخصصی داستان، با نگارش نخستین رمانش با نام «پاییز فصل آخر سال است» در نویسندگی یک شبه ره صد ساله را طی کرد و با همان نخستین اثرش هم توجه مخاطبان و هم توجه منتقدان و بزرگان ادبی را به‌خودش جلب کرد. نویسنده فیلمنامه «بهمن» که جدیدترین اثرش با عنوان «هرس» نیز در زمره رمان‌های پرفروش قرار‌گرفته، برای گذران بهینه این ایام پیشنهادهایی دارد که در ادامه می‌خوانید.



   علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی، کتاب «داستان» را بخوانند
«سید‌جواد هاشمی» که نیازی به معرفی ندارد؟ نه؟ مگر می‌شود این مجری، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون را دست‌کم به اندازه یکی از کارهایش نشناخت؟ واقعیت این است که این اسم معروف را بارها و بارها شنیده‌ایم و این چهره آشنا را در فیلم‌ها و سریال‌های «اخراجی‌ها»، «پیشونی‌سفید»، «معمای شاه»، «معراجی‌ها»، «وضعیت سفید»، «موج و صخره»، «مختارنامه» و... دیده‌ایم. در کارنامه هنری سیدجواد هاشمی که فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، بازی در 10نمایش، بیش از 30فیلم سینمایی و بیش از 60مجموعه تلویزیونی به چشم می‌خورد. ضمن اینکه او نویسنده و کارگردان ده‌ها نمایش تئاتر، مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی هم بوده است. نویسنده کتاب‌های «پرواز»، «یک صبح پرماجرا»، «بال‌های سپید» و «پرواز روح» خودش این روزهای خانه‌نشینی را با دیدن سریال‌های «دل» و «هم‌گناه» سر کرده و در حوزه کتاب هم توصیه می‌کند همه علاقه‌مندان به داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی، حتما کتاب «داستان» اثر «رابرت مک‌کی» را بخوانند. سایر فیلم‌ها و کتاب‌های پیشنهادی این هنرپیشه، نویسنده و کارگردان توانمند را می‌توانید در ادامه ببینید.


   گذر از قرنطینه با گزیده غزلیات مولانا
«اوشین» سال‌های دور از خانه را یادتان هست؟ «سارا استنلی» قصه‌های جزیره را چطور؟ هر دو این کاراکترهای مجموعه‌های ماندگار سال‌های نه چندان دور، با صدای گرم و مهربان «مریم شیرزاد» گوینده و دوبلور نام‌آشنا، در ذهن‌مان نقش بسته‌اند. اما این همه رد پای خانم دوبلور در خاطرات روزهای کودکی، نوجوانی و جوانی‌مان نیست. مریم شیرزاد با صحبت کردن به جای شخصیت‌های «مسافر کوچولو» در کارتون مسافر کوچولو، «سرندیپیتی» جزیره ناشناخته، «نیکو» نیک و نیکو، «دنی» بچه‌های کوه آلپ، «آن شرلی» و «آلیس» این کارتون‌های پرطرفدار، خودش را برای همیشه در ذهن‌مان ماندگار کرده است. او که در کارنامه هنری‌اش، فعالیت به‌عنوان مدیر دوبلاژ، گویندگی در رادیو و داوری مسابقه تلویزیونی «جادوی صدا» هم دیده می‌شود، توصیه می‌کند با مطالعه «چشم‌هایش» بزرگ‌علوی و «گزیده غزلیات مولانا» که توسط استاد شفیعی کدکنی گردآوری شده، از این قرنطینه خانگی گذر کنیم. فیلم‌های «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک» از «کریستوفر نولان» هم پیشنهادهای سینمایی مریم شیرزاد است که «مریم» مریم مقدس، «سارا آستروک» مدار صفر درجه، «رباب» معصومیت از دست رفته، «راحله» مختارنامه، «روشنک» مسافر ری و «نرگس» پهلوانان نمی‌میرند با صدای او در ذهن‌مان حک شده است.



   «پسری روی سکوها»ی حمیدرضا صدر را بخوانیم
مگر می‌شود اهل فوتبال بود و «پیمان یوسفی» را نشناخت؟ این گزارشگر فوتبال، مجری تلویزیون و تهیه‌کننده نام‌آشنا قطعا یکی از بهترین و قدیمی‌ترین گزارشگران فوتبال است که دیدن فیلم و خواندن کتاب جزو سرگرمی‌هایش به‌حساب می‌آید. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست‌شناسی است، در سال1377 وارد سازمان صداوسیما شد و یک‌سال بعد نخستین گزارش‌اش را در جام‌جهانی جوانان 1999 بین تیم‌های آرژانتین و کلمبیا انجام داد. یوسفی از سال97 و پس از درگذشت «بهرام شفیع»، تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه پرطرفدار «ورزش و مردم» را بر عهده گرفت تا علاوه بر گزارش بازی‌های عصرگاهی و شبانگاهی، صبح‌های جمعه هم از شبکه یک سیما مهمان خانه علاقه‌مندان به ورزش شود. وقتی از این گزارشگر و مجری برنامه‌های فوتبالی می‌خواهیم تا فهرستی از کتاب‌ها و فیلم‌های موردعلاقه‌اش را در اختیارمان قرار دهد، می‌گوید: «3فیلم خوبی که در چند‌ماه اخیر دیده‌ام و 3 تا از آخرین کتاب‌هایی که خوانده‌ام و دوست‌شان داشتم را معرفی می‌کنم و توصیه می‌کنم علاقه‌مندان به فیلم و کتاب در این ایام به دیدن و مطالعه این فیلم‌ها و کتاب‌ها بپردازند».


   کارهای بزرگ علوی و صادق چوبک؛ دوای درد این روزها
اگر فقط کمی در دنیای کاریکاتور ایران قدم زده باشید یا فقط به قدر تورق چند صفحه از مجله «گل‌آقا» و دیدن بخش مربوط به کاریکاتورهای روزنامه‌های مختلف، این هنر جذاب را دنبال کرده باشید، حتما نام «احمد عربانی» را شنیده‌اید. کسی که بی‌شک یکی از ستون‌های اصلی کاریکاتور ایران به‌حساب می‌آید و حضور 50ساله‌اش در دنیای کاریکاتور و انیمیشن از او نامی ماندگار ساخته است. عربانی که سال1347 با مجله توفیق قدم به عرصه کاریکاتور گذاشت و حالا تبدیل به استاد بی‌چون و چرای این رشته شده، در این روزها که آموزش‌هایش به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است، بیشتر کتاب می‌خواند و می‌گوید: «به‌نظر من خواندن مجموعه آثار نویسندگانی چون «بزرگ علوی»، «صادق چوبک» و «جلال آل‌احمد» دوای درد این روزهای خانه‌نشینی اجباری است. همچنین به علاقه‌مندان به فیلم هم دیدن مجموعه آثار «علی حاتمی» کارگردان شهیر ایرانی را توصیه می‌کنم». اگر می‌خواهید بدانید این کاریکاتوریست، پویانما و نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های «تبر»، «گنج»، «نقلی و گل‌های آفتابگردان» و «طرح‌های کوتاه» برای خوب نگه‌داشتن حالمان در این روزها چه پیشنهادهای دیگری دارد، نگاهی به فیلم‌ها و کتاب‌های پیشنهادی‌اش بیندازید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید