• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10217
+
-

هجوم بولدوزرها به کارخانه ثبت ملی شده حریربافی چالوس

میراث فرهنگی
هجوم بولدوزرها به کارخانه ثبت ملی شده حریربافی چالوس

 بولدوزرها به کارخانه ثبت ملی شده حریربافی چالوس هجوم بردند و تا صبح جمعه گذشته به تخریب این فضای 6هکتاری ثبت ملی شده پرداختند.


شهروندان و فعالان میراث فرهنگی شهرستان چالوس در تماس با روزنامه همشهری با اعلام خبر تخریب 3بنای موجود در کارخانه حریربافی چالوس توسط پیمانکار پروژه‌ای که به بهانه احداث مسیر دسترسی و ایجاد راه به جان این اثر ثبت ملی شده کشور افتاده است اعلام کردند که این رفتار غیرقانونی در شرایطی تداوم یافت که درست در آستانه شروع تعطیلات نوروز هستیم و ممکن است تمامی این فضا در روزهای تعطیل سال نو با خاک یکسان شود.


 کارخانه حریربافی چالوس در سال 1312احداث شد و بیش از 2هزار کارگر حریربافی در این کارخانه مشغول به‌کار شدند. این کارخانه ثبت ملی شده نقش زیادی در تاریخ صنعت ایران دارد.
تخریب کارخانه حریربافی چالوس در شرایطی صورت می‌گیرد که دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران که به تازگی به مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران منصوب شده است در نامه‌ای به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان مالک این مجموعه 6هکتاری اعلام کرد: کارخانه حریربافی شهرستان چالوس به شماره 31893به ثبت ملی رسیده و هرگونه دخل و تصرف و تخریب در این بنای تاریخی جرم است.  با انتصاب دلاور بزرگ‌نیا به ریاست اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و آمدن وی به تهران، پیمانکار پروژه بلافاصله به تخریب بناهای تاریخی و کارخانه ثبت ملی شده حریربافی چالوس پرداخت.


همزمان با تخریب این کارخانه یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حاضر شد و در تماس با دادستان چالوس موضوع را منعکس کرد. دادستان نیز دستور توقف سریع عملیات تخریب را صادر کرد. با این حال فعالان میراث فرهنگی چالوس نگران هستند. شورای تامین استان مازندران هم در پی تخریب صورت گرفته، عصر دیروز جلسه‌ای برای جلوگیری از تخریب‌های بیشتر در این اثر ثبت ملی شده برگزار کرد که از نتایج آن تا لحظه تنظیم این خبر گزارشی منتشر نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید