• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101556
+
-

گزارش همشهری از تبارشناسی سیاسی هیأت رئیسه مجلس یازدهم

بازگشت به قدرت

محمدباقر قالیباف ششمین رئیس در ادوار یازده گانه مجلس است؛ کرسی‌های نواب رئیسی بین پایداری‌ها و بهاری‌ها تقسیم شد

فرزانه آئینی _ خبرنگار

بالاخره محمدباقر قالیباف بر ریاست مجلس یازدهم تکیه زد. او حالا بعد از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، علی‌اکبر ناطق نوری، غلامعلی حداد‌عادل و علی لاریجانی، ششمین رئیس مجلس در ادوار 11گانه مجلس است. در این سو، احمدی‌نژادی‌ها با گرفتن کرسی نایب‌رئیسی هوشمندی‌شان را به رخ کشیدند و پایداری‌ها با تصاحب اکثر کرسی‌های هیأت رئیسه، قدرت نفوذشان در بهارستان را اعلام کردند. مجلس یازدهم با این ترکیب نقش‌آفرینی خواهد کرد؛ یعنی قدرت ظاهری قالیباف امور را نظم می‌دهد و ریاست می‌گیرد، احمدی‌نژادی‌ها سهم اندکشان را در ترکیب مجلس، هوشمندانه خرج می‌کنند و برنامه‌ریزی‌شده به سمت اهدافشان قدم بر‌می‌دارند، چنان‌که برای نشاندن مهرداد بذرپاش بر ریاست دیوان محاسبات به جد در تکاپویند. پایداری‌ها اما فریادشان بر مجلس غالب خواهد شد و خروجی مجلس را به نام خواهند زد؛ چرا‌که پرشماری کرسی‌ها را به بزرگی صندلی‌ها ترجیح داده‌اند، گرفتن کرسی نایب‌رئیسی اول و 3کرسی دبیری و 2کرسی ناظری گواه این است که نیمی از صندلی‌های هیأت‌رئیسه به پایداری‌ها و نیمی دیگر میان نو‌اصولگرایان، قالیبافی‌ها‌ و یاران احمدی‌نژاد تقسیم شده است؛ تقسیم‌بندی‌ای که اگر بر همین منوال در کرسی‌های ریاست 15کمیسیون‌‌ تخصصی و ریاست مرکز پژوهش‌ها و ریاست دیوان محاسبات استمرار یابد، خبر از قدرت تصمیم‌گیری و پیشروی پایداری‌ها در مجلس می‌دهد؛ پیشروی‌ای که براساس شنیده‌های همشهری، ریاست مرکز پژوهش‌ها را برای علیرضا زاکانی، نماینده قم به ارمغان خواهد آورد. در این گزارش پرونده سیاسی‌- اجرایی 12عضو هیأت رئیسه مجلس را بررسی کرده‌ایم. 

فرمانده در رأس بهارستان 

بالاخره محمدباقر قالیباف بعد از ناکامی‌های متوالی و مستمرش در تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، به بهارستان رسید و در نبردی لابی‌گرایانه بارقبای نه‌چندان جدی اصولگرایش- مصطفی میر‌سلیم و فریدون عباسی- بر صندلی یک قوه تکیه زد. او حالا 3روزی می‌شود که عنوان ریاست مجلس یازدهم را به همراه دارد و موجی از پیام‌های تبریک مقام‌های کشوری و لشکری جایگاه او را در این ردا رسمیت می‌بخشند. قالیباف نخستین فرمانده سپاهی است که بر کرسی قوه مقننه می‌نشیند، 12سال شهرداری تهران را به‌عنوان یک مدیر ارشد در رزومه کاریش به ثبت رسانده. قالیباف «فرمانده، کاپیتان خلبان و شهردار اسبقی» است که حالا با چالش‌های اساسی در قانون‌نویسی و قانون‌مداری مواجه خواهد شد. او باید مجلسی با 290کرسی را سکانداری کند که بابت حسن اجرای قانون در 2 بعد نظارتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی سوگند خورده است؛ سوگندی مضاف بر سوگند نمایندگی که شرعا و اخلاقا او را پایبند به قانون‌مداری می‌کند.


 کم‌حاشیه اما هدفمند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده کم‌حاشیه مشهد است که 4دوره متوالی است رأی مشهدی‌ها و کلاتی‌ها ضامن حضورش در بهارستان است. او حالا بعد از 2دوره حضور در هیأت رئیسه مجلس دهم و نهم به نایب‌رئیسی اول مجلس یازدهم رسیده است. او که 2سال سخنگوی جبهه پایداری بود، بعد از تجربه سخنگویی ترجیح می‌دهد بی‌سر و صدا امور را هدایت کند و به سرانجام برساند. اصلاح‌طلبان مجلس دهم معتقدند که طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ایده او برای ایجاد مانع‌تراشی در مسیر حرکت ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بعد از پیروزی‌شان در ریاست‌جمهوری دوازدهم و شورای شهر پنجم بود که سبب بازنشستگی جمعی از دولتمردان و تغییر شهردار تهران و بی‌ثابتی مکرر در مجموعه شهرداری شد. او از طراحان اولیه این طرح بود که برخی از اعضای فراکسیون امید بدون شناختن چرایی و چگونگی تدوین طرح و عمق تأثیر‌گذاری آن، هیجانی به میدان آمدند و چنان طرح را به نام خود زدند که نام قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان طراح اصلی آن فراموش شد. برادر کوچک‌ترش احسان قاضی‌زاده نیز 2دوره متوالی است که از حوزه فریمان در مجلس حضور دارد. آنها پسر عموی قاضی‌زاده وزیر سابق بهداشت و درمان حسن روحانی هستند.

  پیش‌برنده اهداف یاران احمدی‌نژاد

علی نیکزاد از یاران محبوب و وفادار محمود احمدی‌نژاد است که ابتدا سودای ریاست مجلس یازدهم را در سر می پروراند، اما در مسیر رایزنی‌های 3‌ماه اخیر - اسفند تا خرداد ماه- با حامیان قالیباف هوشمندانه وارد تعامل شد و با رضایت به حمایت آنها از نایب‌رئیسی‌اش به نفع قالیباف از کاندیداتوری اعلام انصراف کرد. نیکزاد که از حوزه انتخابیه اردبیل و سرعین به مجلس یازدهم راه یافته، در دولت نهم - دولت اول احمدی‌نژاد- 3سال استاندار اردبیل بود و در دولت دهم 2سال وزیر مسکن و شهرسازی بود و جالب‌تر اینکه او با حفظ سمت، همزمان یک سال سرپرستی وزارت راه و ترابری را برعهده داشت و پس از ادغام 2وزارتخانه، وزیر راه و شهرسازی شد. تکیه زدن او بر کرسی نایب‌رئیسی مجلس گواه تأثیر‌گذاری و هوشمندی یاران احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم است؛ هوشمندی‌ای که رأی اکثریت مجلس را که حامیان قالیباف هستند، برایش به ارمغان آورد.

رو‌دررو با مدافع زنان 

سید‌ناصر موسوی لارگانی، از مجلس هشتم به‌صورت متوالی و مستمر نماینده حوزه انتخابیه فلاورجان است. او که تحصیلات حوزوی دارد، دارای سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در مجالس اصولگرای هشتم و نهم جزو اکثریت مجلس بود اما در مجلس دهم جزو 56اصولگرای پایداری بود که تقبیح برجام، حمایت از حصر و نقد عملکرد دولت 3 محور اصلی فعالیتش در مجلس بود. از موضوعاتی که برای او حاشیه‌ساز شد و بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت، حمایتش از ادعای کذبی بود که درمورد برادر پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب تهران داشت. او در حمایت از شایعه‌ای که برادر سلحشوری را به داشتن باند گسترده ماساژ مختلط و خدمات جنسی در تهران متهم کرده بود، به میدان آمد و درتوییتی نوشت: «کسی می‌تواند مدعی حقوق زنان باشد که حداقل یک گام مثبت برای بانوان این سرزمین برداشته باشد. کاش به جای پرداختن هجویاتی نظیر ‎دروغ دختر آبی، حواسمان بیشتر به اطرافیانمان باشد». استفاده او از هشتگ دختر آبی و آقازاده ماساژور، سبب تقویت این شایعه علیه سلحشوری شد و واکنش جدی سلحشوری و جمعی از نمایندگان فراکسیون امید را در پی داشت و سبب ورود هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به ماجرا شد. حالا اما در مجلس یازدهم به دبیری هیأت رئیسه رسیده است.

مرد تمام فصول پایداری 

 احمد امیرآبادی فراهانی‌ در مجلس دهم پرچمدارتمام‌قد مخالفت با برجام و لوایح 4گانه برای پیوستن به FATF بود و شمایی کلی از یک عضو جبهه پایداری را در مجلس به نمایش می‌گذاشت. گاه زاویه فکری او با علی لاریجانی که هر دو بر آمده از یک حوزه انتخابیه - قم - بودند جلب توجه می‌کرد. او 3دوره متوالی است که نمایندگی قم در مجلس را بر عهده دارد و در مجلس دهم نیز یکی از 6دبیر هیأت رئیسه بود. اظهارات او در مورد شمار مبتلایان به کرونا با آمار دولت اختلاف فاحشی داشت و در روزهای اوج شیوع کرونا عملکرد دولت را زیر سؤال برد.

 تجدید قوا در مجلس 11 

 حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین‌شهر اصفهان از دوره نهم تا‌کنون در مجلس است و هرچند در بسیاری از موارد در اظهارنظرهایش مشابه پایداری‌ها سخن می‌گفت و در اوایل مورد حمایت پایداری‌های مجلس دهم بود، اما در 2سال پایانی مجلس دهم در جلسات 56نفره پایداری‌ها در مجلس دهم حاضر نمی‌شد و مرز باریکی بین آنها وجود داشت، مثلا بعد از نطق‌هایش هیچ‌کدام از پایداری‌ها به استقبال او نمی‌رفت و با او مصاحفه نمی‌کردند. حالا در مجلس یازدهم ‌و در سومین دوره حضورش در بهارستان به‌عنوان دبیر در جایگاه هیأت رئیسه حاضر خواهد شد؛ حضوری که از تجدید قوای او در مجلس خبر می‌دهد.

3 تازه‌کار

برخلاف موسوی لارگانی، امیر‌آبادی و حاجی‌دلیگانی که تجربه حضورشان در ادوار مجلس راه آنها را به دبیری هیأت رئیسه هموار کرد، اما روح‌الله متفکر آزاد و سیدمحسن دهنوی، نمایندگان تبریز و تهران 2دبیر دیگر هیأت رئیسه هستند که تاکنون تجربه نمایندگی نداشته‌اند و از تازه‌واردان بهارستان محسوب می‌شوند. دهنوی از منتخبان جوان لیست قالیباف در تهران است که با 36سال و با سهمیه جوانان این طیف بر کرسی هیأت رئیسه نشسته است. علی کریمی فیروزجایی ششمین دبیر هیأت رئیسه مجلس یازدهم، از حوزه انتخابیه بابل است و تجربه حضور در مجلس هشتم را دارد. 

 3کارپرداز از 3طیف


محمدحسین فرهنگی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی 3 ناظر یا کارپرداز هیأت رئیسه هستند که درنشست پنجشنبه مجلس با رأی نمایندگان ترکیب 12نفره هیأت رئیسه را کامل کردند. فرهنگی ازجمله اصولگرایان کم‌حاشیه‌ای است که تجربه نمایندگی در ادوار را دارد و در مجلس دهم دوز پایداری رفتار و اظهارات او بالا رفت. او حالا به قید قرعه به عنوان سخنگوی هیأت رئیسه انتخاب شده و به‌رغم رویه سکوتش در ادوار گذشته مجلس، مجبور به ارتباط بیشتر با رسانه‌هاست.


علیرضا سلیمی، نماینده تند و تیز پایداری محلات از تریبون‌روشن‌های هر‌روزه جلسات علنی مجلس بود که صدایش در کنار نادر قاضی‌پور در قریب به اتفاق همه جلسات مجلس شنیده می‌شد. حاشیه بزرگی که نام او را در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باز کرد، پخش قسمتی از صحبت‌هایش با یک عضو هیأت رئیسه بود که می‌گفت: ... از این دختر خوشگلا ‌به ما نشان دهید. انتشار وسیع صوت او در شبکه‌های مجازی چنان بود که هشتگ دخترخوشگلا را به سطح رسانه‌های رسمی کشاند. او حالا به‌عنوان یکی از 3ناظر هیأت رئیسه انتخاب شده است.


محسن پیرهادی که عنوان مدیر مسئولی روزنامه رسالت و نمایندگی در چهارمین دوره شورای شهر تهران را در رزومه کاری‌اش دارد، نزدیک‌ترین چهره به قالیباف در لیست تهران و حالا جایگاه و ترکیب هیأت رئیسه است.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید