• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101009
+
-

عروسی در کوی گرافیست‌ها

پژواک
عروسی در کوی گرافیست‌ها


یکی از تفاوت‌های مهم نسل امروز برخلاف گذشتگان، وجود رسانه‌ها و دنیای مجازی است. هر پدیده و رخدادی پیش از هرچیزی تحت‌تأثیر این گستردگی اطلاعات و سرعت رد و بدل‌شدن است. به همین ترتیب سازوکارهای جدیدی نیز در مواجهه با پدیده‌ها توسط دنیای مجازی پیش روی مردم باز شده است. در دوره کنونی که دنیا تحت‌تأثیر اپیدمی شیوع کرونا قرار دارد، دنیا بیش از هر زمانی با خطر اقتصادی روبه‌روست. قرنطینه و خانه‌نشینی بسیاری از مشاغل و درآمدها را متأثر از خود ساخته است. اما همین موضوع می‌تواند فضاهای جدیدی را نیز برای کسب درآمد و تولید آثار هنری فراهم کند.
رشته گرافیک و زیرشاخه‌های آن یکی از ملزومات دنیای مجازی و رسانه، از شروع فراگیری آن بوده است. از آنجا که فعالیت‌های دیجیتال وابسته به گرافیک شده است، مشاغل فراوانی نیز در کنار و حول و حوش این رشته از چندی پیش شکل گرفته بود. گرافیست‌ها هر روز با پیشنهاد و فضاهای جدید کاری روبه‌رو بودند. امید آن بود که در آینده نیز این گستردگی ادامه یابد تا اینکه شیوع بیماری کووید-19 کل جهان را قرنطینه و برای کم‌کردن سرعت شیوع، کم‌کردن سرعت انسان‌ها را پیشنهاد داد.
خانه‌نشینی اگر هیچ‌چیز نداشت، فضای آرامی برای گرافیست‌ها پدید آورد و صدالبته چه موضوع و سوژه‌ای بهتر از «کرونا». از آنجا که کرونا درحال حاضر درمان ندارد، راه و روش‌های پیشگیری و آموزش همگانی در دستور کار سازمان‌ها، نهادها و دولت‌ها قرار گرفت. و بدین‌ترتیب بهشت طراحان و گرافیست‌ها آغاز به‌کار کرد. انیمیشن‌ها، موشن‌ها، پوسترها، ویدئوآرت‌ها، عکس‌ها و...  با تولیدی انبوه نسبت به قبل از شیوع این بیماری سرازیر به وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و فضاهای مجازی شد. سرعت و حجم سفارش‌ها آنقدر سریع و زیاد است که بازارهای مجازی در کنار آن نیز رونق گرفته است؛ بازارهایی مثل فروش ادوات و تجهیزات قوی‌تر کامپیوتری.
اما گستردگی این پدپده به پهنه تمامی عالم، مخاطبان فراوانی را نیز دارد. تنوع فرهنگی و نژادی و زبانی در کنار یکسان بودن نوع بیماری و نیاز به یکپارچه‌نگری در مواجهه با این بیماری، توجه به یک زبان مشترک را بیش از پیش برجسته کرده است. به همین دلیل طراحان و گرافیست‌ها با نگاهی جهانی که در آن تمامی زبان‌ها و نژادها و سطوح مختلف انسان‌ها درنظر گرفته شده است، شروع به خلق اثر کردند. از آنجا که مخاطب عام و مردم عادی مدنظر این تبلیغات و آموزش‌ها هستند، در طراحی‌ها و آثار خلق شده با نوعی واقع‌گرایی ساده شده و گویا مواجه هستیم که در پی خود زیبایی‌شناسی خاص خود را نیز داراست.
در کنار اینها تولیدات برخی محصولات و نیز برگزاری نشست‌ها، نمایشگاه‌ها و رخدادهای گوناگون فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز در شکلی جدید در فضاهای مجازی به‌صورت «وبینار»، «نمایشگاه مجازی»، «لایوهای اینستایی» و البته کلاس‌های مجازی و آنلاین به‌کار خود ادامه دادند که همه آنها نیازمند اطلاع‌رسانی و هم بهینه‌سازی تولید محصول هنری یا همان UI1 و UI2 بود که این موضوع نیز به حجم کارهای طراحان و گرافیت‌ها اضافه شد.
طی ۲‌ماه اخیر که هنرمندان رشته‌های مختلف تلاش کردند در فضای مجازی تولیدات و فعالیت‌های گوناگونی داشته باشند، آثار متعدد و متنوعی در حوزه‌های مختلف هنر تولید شد. برگزاری جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری هم باعث شد که تعداد زیادی از مردم نیز همراه با هنرمندان ایده‌های هنری و فرهنگی خود را در قالب‌های مختلف اجرایی کنند. اما در بین همه این آثار آنچه معمولاً بیشتر به چشم می‌آید و مورد توجه قرار می‌گیرد طرح‌های گرافیکی هستند که در کمترین زمان، پیام را به مخاطب انتقال می‌دهند.
فلورانس نایتینگل که به‌عنوان بنیانگذار پرستاری مدرن و بهبود بهداشت در بیمارستان‌های جنگی شناخته می‌شود، در طراحی گرافیکی و اینفوگرافیک نیز پیشگام بود. نایتینگل با انتشار گزارش خود در مورد بیمارستان‌های جنگی در سال ۱۸۵۸، نگران شد آمار ارائه‌شده کسل‌کننده به‌نظر برسد، بنابراین وی از یک اینفوگرافی که اختراع خودش بود نیز در گزارش استفاده کرد.
از آنجا که جهان چشم‌انداز دقیقی از وضعیت این بیماری متصور نیست، به‌نظر می‌رسد که سرعت گسترش کسب‌وکارهای دیجیتال در فضاهای مجازی به رونق درآمدهای ناشی از مشاغل مرتبط بینجامد. در نتیجه امور گرافیکی در همه شاخه‌ها به سمت شکوفایی پیش خواهد رفت که این می‌تواند با رقابتی شدن حوزه طراحی به وارد شدن این هنر به دنیایی جدید منتهی شود. زبان مشترک و رساندن پیام در کوتاه‌ترین زمان وکمترین پیچیدگی مزیت آثار گرافیکی را برای مروجان این عرصه برجسته کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :