• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101001
+
-

سال رویاهای خطرناک

ویترین
سال رویاهای خطرناک


«سال رویاهای خطرناک»، نوشته اسلاوی ژیژک است که رحمان بوذری و صالح نجفی آن را به فارسی برگردانده‌اند.
نویسنده در این کتاب می‌کـــــوشد به پیشبرد «نقشه برداری شناختی» از منظومه جهان معاصر کمک کند و پس از ارائه توصیفی کوتاه از ویژگی‌های اصلی سرمایه‌داری معاصر، طرحی کلی از خطوط اصلی ایدئولوژی مسلط به‌دست دهد، آن هم با تمرکز بر پدیده‌های ارتجاعی (و مشخصا شورش‌های پوپولیستی) که در واکنش به تخاصم‌های اجتماعی سر بر می‌آورند.
نیمه دوم کتاب به 2 جنبش رهایی بخش بزرگ 2011- بهار عرب و جنبش اشغال وال استریت-می‌پردازد و پس از آن، از خلال بحثی درباره سریال وایر، با این پرسش دشوار درگیر می‌شود که چگونه می‌توان با سیستم مبارزه کرد و به فرایند‌های پیشرفته و پیچیده آن دامن نزد.
وقایعی مانند جنبش اشغال وال استریت و بهار عرب و تظاهرات در یونان و اسپانیا و نظایر آن را باید نشانه‌هایی از آینده تعبیر کرد. به‌عبارت دیگر، باید روی گردانیم از منظر تاریخی گرایانه معمولی که یک واقعه را از طریق زمینه و پیدایش آن درک می‌کند. طغیان‌های رهایی‌بخش رادیکال را نمی‌توان این‌گونه درک کرد: به جای تحلیل آنها به‌عنوان بخشی از پیوستار گذشته و حال، باید آنها را در منظر آینده بیاوریم و همچون تکه پاره‌هایی محدود و کج و معوج (و گاه حتی منحرف) از یک آینده اتوپیاپی درنظر بگیریم که به منزله پتانسیلی پنهان هم‌اکنون نهفته است.
اسلاوی ژیژک فیلسوف، منتقد فرهنگی و روانکاو لکانی، اهل اسلوونی است. او سخنران و نویسنده‌ای پرکار است و بیش از همه به بیان نکته‌های نغز و تأمل‌برانگیز دربارۀ سیاست و فرهنگ معاصر شهره است، نکته‌هایی که ظاهراً تمامی ندارند.
سال رویاهای خطرناک را نشر هرمس در 208صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 26هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید