• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100447
+
-

تأثیر فوتبال بر کشورهایی که قانون قرنطینه را به رسمیت نشناختند

خیره به پاهای بلاروس

خیره به پاهای بلاروس

زهرا رستگارمقدم- روزنامه‌نگار

  اخبار ورزشی هم دیگر خبری برای اعلام ندارد و به تصاویری از زمین چمن‌های خالی خلاصه شده است. در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا همه رویدادهای بین‌المللی ورزش جهان ازجمله المپیک توکیو به تعویق افتاده، کشورهایی بدون توجه به شرایط موجود در حال برگزاری مسابقات ورزشی خود هستند.
 ازجمله این کشورها بلاروس است که نگاه‌ها را به‌خود جلب کرده. البته در کشورهایی چون نیکاراگوئه و بوروندی هم مسابقات فوتبال همچنان جریان دارد و کشور دیگری که لیگ فوتبال خود را آغاز کرده و به این گروه پیوسته، تاجیکستان است. تاجیکستان که ۹میلیون جمعیت دارد، مسابقه سوپرجام خود را برگزار کرد و تیم «استقلال دوشنبه» توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. برگزاری جشن قهرمانی برای این تیم در تاجیکستان توجه خیلی از رسانه‌های جهان را به‌خود جلب کرد. شاید برایتان جالب باشد که آرش اکبری شلدره، تنها فوتبالیست ایرانی است که حالا بدون توجه به شیوع ویروس کرونا در لیگ تاجیکستان بازی می‌کند. شاید همین دلیل خوبی باشد که بروید و بازی‌های این لیگ را دنبال کنید. اکبری برای تیم «رگار تاداز» به میدان می‌رود و سابقه حضور در تیم‌های پایه و بزرگسالان راه‌آهن، صبا، نیروی زمینی و... را در کارنامه خود دارد. او از فصل قبل به تاجیکستان رفت و حالا دومین فصل حضور خود را در فوتبال این کشور تجربه می‌کند. تیم رگار تاداز، فصل قبل عنوان سوم لیگ را به دست آورد و در فینال جام حذفی نیز به تیم استقلال باخت و نایب قهرمان شد. البته این را هم بدانید که لیگ تاجیکستان بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

نگاه‌ها به فوتبالی که دیده نمی‌شد
تعطیلی مسابقات ورزشی در سراسر جهان، توجه شرکت‌های فعال در زمینه شرط‌بندی را به همین چند کشور و لیگ متمرکز کرد. درحالی‌که هیجان شرط‌بندی‌ها درباره نتایج مسابقات لیگ قهرمانان اروپا تازه اوج می‌گرفت، شیوع ویروس کرونا نه رقابت‌های لیگ‌های فوتبال بلکه تمام مسابقات ورزشی در سراسر جهان را به تعطیلی کشاند. در این شرایط، تنها لیگ فوتبال بلاروس، تاجیکستان و نیکاراگوئه برگزار می‌شود و شرکت‌های فعال در زمینه شرط‌بندی ناگزیرند، مسابقات لیگ این کشورها را برای کاربران خود تبلیغ کنند. به‌طوری که جای خالی تیم‌هایی مثل رئال‌مادرید، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن و یوونتوس در شرط‌بندی‌ها با اف‌کی مینسک و دینامو مینسک پر شده است. وینامکس که از سایت‌های پرمخاطب شرط‌بندی در فرانسه است این روزها مدام در صفحه توییتر خود شرط‌بندی روی مسابقات لیگ بلاروس را تبلیغ می‌کند. مطابق اعلام آژانس ملی تنظیم مقررات بازی‌های آنلاین در فرانسه، درآمد ناخالص شرط‌بندی‌های ورزشی طی سال گذشته میلادی ۶۲‌درصد از مجموع درآمد بازی‌های آنلاین(۸۶۸ میلیون یورو از ۱.۴ میلیارد دلار) را به‌خود اختصاص داده بود.

حق پخش و تماشای فوتبال در دوره قرنطینه
لیگ برتر بلاروس که ارزش آن در این شرایط چندین برابر افزایش یافته در 10کشور ازجمله روسیه، اوکراین، هند و... پخش می‌شود. این لیگ به تنها لیگ حرفه‌ای فوتبال تبدیل شده که در اروپا توانسته حق پخش را نسبت به گذشته به کشورهای مختلف به فروش برساند.
 براساس اطلاعات ارائه شده، کانال‌های ورزشی 10کشور مختلف از ابتدای‌ماه مارس حقوق پخش لیگ برتر بلاروس را خریداری کرده‌اند. فدراسیون فوتبال بلاروس(ABFF) نیز اعلام کرد: «ما قبلا هرگز وضعیت مشابهی را ندیده‌ایم. اگر لیگ‌های دیگر به‌دلیل همه‌گیر شدن به تعویق نمی‌افتادند، ما نمی‌توانستیم حقوق لیگ را به بسیاری از کشورها بفروشیم.» پخش‌کننده‌های تلویزیونی هم با رکود بازار پخش در دنیای ورزش تلاش می‌کنند تا حق پخش رقابت‌های فوتبال زنده را کسب کنند. پخش‌کننده ورزشی Match TV روسیه، بعد از کسب حقوق پخش رقابت‌های فوتبال لیگ بلاروس توانست حق پخش رقابت‌های فوتبال A-League استرالیا را هم به‌دست آورد. البته برای تماشای بازی‌ها می‌توانید به سایت تی‌وی تو tveto.com هم سر بزنید و برنامه و پخش زنده آن را تماشا کنید.

جای خالی بزرگان
در این شرایط اپیدمی کرونا، تنها لیگ فوتبال بلاروس، تاجیکستان و نیکاراگوئه برگزار می‌شود و شرکت‌های فعال در زمینه شرط‌بندی ناگزیرند مسابقات لیگ این کشورها را برای کاربران خود تبلیغ کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید