• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100012
+
-

افزایش تعرفه آب و برق؛ حداکثر ۷ درصد

تعرفه آب و برق امسال حداکثر ۷درصد افزایش می‌یابد؛ این خبری است که رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرده است. به‌گزارش همشهری، رضا اردکانیان وزیر نیرو روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا در ماه‌های پیش رو قرار است افزایش قیمت داشته باشیم؟ تأکید کرد: از 2سال پیش هیأت وزیران، با توصیه و تأکید رئیس‌جمهوری، وزارت نیرو را در افزایش سالانه تعرفه‌های آب و برق به رقم ۷ درصد محدود کرده است. اردکانیان توضیح داد: رقم 7درصدی افزایش نرخ تعرفه آب و برق با توجه به تورم، بسیار پایین‌تر از ارقام افزایشی مرسوم در خیلی از کالاهاست، در نتیجه عملا امسال افزایش تعرفه نخواهیم داشت.

پاداش خوش‌مصرف‌ها
به گفته وزیر نیرو، امسال کسانی که کمتر از الگوی مصرف در آب و برق استفاده داشته باشند، پاداش هم دریافت خواهند کرد. چنان که در سال ۹۸، صنعت برق، به صنایع بزرگی که با تغییر ساعت استفاده از برق، برای کمک به خاموشی صفر، در تابستان، کمک کردند، ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش داد. او افزود: در بخش خانگی هم، به کسانی که کمتر از الگو، مصرف داشتند، ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش داده شد که این پاداش در قبوض آنها به‌صورت اعتباری برای نپرداختن قبض ‌ماه بعد ثبت و ضبط است.

 جریمه بد مصرف‌ها
اردکانیان در عین حال اعلام کرد: متقابلا کسانی که به هر دلیلی، مصارف بالاتری از الگوی مصرف دارند، براساس مصوبه هیأت وزیران از 2سال پیش، مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه‌ها هستند. به گفته وزیر نیرو، این کار نه با هدف تامین درآمد، بلکه با نیت تشویق این گروه به سمت خوش مصرفی صورت می‌گیرد. او تأکید کرد: ۷۰ درصد مشترکان ایرانی یا در الگوی مصرف یا زیر آن هستند و افزایش غیر از این دو رقم تحت هیچ شرایطی اعمال نمی‌شود.

حاشیه‌های حذف قبض کاغذی
در شرایطی که در ماه‌های گذشته، همزمان با حذف قبض‌های کاغذی شایعاتی مبنی بر افزایش چراغ خاموش تعرفه آب و برق منتشر شده، رضا اردکانیان در واکنش به این گفته‌ها، تأکید کرد: با حذف قبوض کاغذی هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌ها اعمال نشده است. وزیر نیرو با انتقاد از برخی کسانی که با انتشار خبرهایی در فضای مجازی التهاب ایجاد می‌کنند، گفت: بارها اعلام کرده‌ام اگر حتی یک مورد مستند در این زمینه منتشر شود شخصا آن را پیگیری می‌کنم. وزیر نیرو گفت: تاکنون در این زمینه حتی یک مورد هم گزارشی ارائه نشده است. البته به آن معنا نیست که امکانش نباشد اما می‌گویم اگر باشد هم اصلاح خواهد شد.

   آمار سال پرآب

در شرایطی که امسال هم تاکنون بهار پر بارشی را شاهد بوده‌ایم، وزیر نیرو گفت: بارش‌ها به‌طور متوسط ۳۰۰ میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بارش‌های ۵۰ ساله ۳۵ درصد افزایش دارد. او افزود: بارش‌های سال آبی جاری تاکنون به نسبت پارسال که یکی از ‌ترسال‌ترین‌ها در ۵۰ سال اخیر بود ۷ درصد کاهش دارد. اردکانیان با بیان اینکه مدیریت خوبی روی مخازن سدها صورت گرفت که حداکثر بهره‌برداری را داشته‌ایم، اعلام کرد: از ۵۱ میلیارد مترمکعب حجم مخازن ساخته شده در کشور، اعم از مخازن سدها، چاه نیمه‌ها و دریاچه‌ها، هم اینک به سبب بارش‌ها ۷۶ درصد پر است و مقدار باقیمانده هم بعضا به عمد و برای تسکین سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته شده است. به گفته او ۵۰ تالاب عمده کشور سیراب شده‌اند و تالاب‌های بزرگی ازجمله تالاب بین‌المللی هامون در شرایط بسیار خوبی به‌سرمی‌برند. وزیر نیرو توضیح داد: بخشی از این امر ناشی از بارش‌های سرزمینی و بخشی هم از سیلاب‌های دریافتی از کشورهای همسایه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید