مردادماه سال گذشته بود که خبر بهرهبرداری از بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری ایران بعد از ۱۴سال انتظار در نخستین شنبه از شنبههای امید و افتخار از سوی شهرداری تهران داده شد .
شاید تا 2دهه قبل تردد از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پایتخت در کمترین زمان، بدون ترافیک و صدای بوق و... رؤیا بود، اما این رؤیا اکنون محقق شده و از شمالغرب تا جنوب پایتخت که طولش به بیش از 37کیلومتر میرسد را میتوان در 70دقیقه تردد کرد.
بیش از 100سال از نخستین زمانی میگذرد که موضوع ایجاد خطوط حملونقل ریلی در پایتخت مطرح شد. در این ایام راهاندازی این خطوط با فراز و نشیبهایی همراه بوده و موضوع گاه به تعطیلی و گاه به مطبوعات و نمازجمعه هم کشیده شده است.