• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99839
+
-

دانش بنیان‌ها در میدان مبارزه با کرونا

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های مختلف با تولید و اختراعات جدید به امیدی برای مبارزه با کرونا تبدیل شده‌اند

گزارش
دانش بنیان‌ها در میدان مبارزه با کرونا

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های مختلف با شیوع بیماری کرونا دست به کار تولید و اختراع شده‌اند. در یکی دو ماه گذشته بارها خبر تولید یا اختراع جدید در این شرکت‌ها منتشر شده است و حالا سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با توجه به پیش‌بینی‌ها برای پیک بعدی بیماری در فصل پاییز از آمادگی این واحدها خبر می‌دهد. به گفته او، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه کرونا حمایت می‌شوند تا برای پیک بعدی مجهز باشند. به گزارش گروه ایرانشهر، بسیاری از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید انبوه رسیده است و برخی از محصولات جدید در انتظار تجاری شدن هستند.

کمک استارت‌آپ‌های گیلانی به فاصله‌گذاری هوشمند
  فرشته رضایی- رشت: گیلان، به عنوان یکی از کانون‌‌های اصلی شیوع کرونا، در روزهای ابتدایی با کمبود زیادی مواجه شد و به همین دلیل، جوانانی خلاق اقدام به تهیه مایحتاج بهداشتی مردم کردند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان به همشهری می‌گوید: ساخت دستگاه‌های تولید ماسک سه‌لایه، دستگاه تولید ماسکN95، گان و تیوپ پُرکن تمام‌خودکار تیوب‌های بهداشتی برای ژل‌های ضدعفونی از سوی سازنده‌های ماشین‌های صنعتی و تولید محلول ضدعفونی‌کننده بخشی از فعالیت‌های واحدهای این پارک است.
علی باستی درباره طراحی و ساخت نمونه‌ آزمایشگاهی دستگاه پزشکی و انتقال فناوری نیز توضیح می‌دهد: شرکت فناوران الکترومکانیک کاسپین از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک، توانست دستگاه ونتیلاتور تک‌نفره را با فناوری بومی و با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بسازد و به عنوان یک دستگاه ارزان‌قیمت در اختیار بخش درمانی قرار دهد. با توجه به تفاهم‌نامه همکاری بین کشور ترکیه و پارک گیلان هم انتقال فناوری ساخت دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا و نابودکننده ویروس انجام شد.
وی همچنین از استارت‌آپ‌هایی چون دکتر جواب و دانیک می‌گوید که برای کمک به فاصله‌گذاری اجتماعی اقداماتی چون ارتباط مجازی بین بیمار و دکتر و ارتباط‎ آنلاین برای آموزشگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

رتبه سوم قم در تولید محصولات فناورانه
  روح‌الله کریمی- قم: بیش از 20 واحد فناور پارک علم و فناوری قم با تغییر کاربری یا افزایش ظرفیت به عنوان پیشتازان یاوران سلامت در حال خدمت‌رسانی هستند. از جمله شرکت فناور ثمره طیبه که برای تقویت سیستم ایمنی غذاداروهای سگاس (1) و (2)، سگا و شربت گاش را تولید کرده است و شرکت فناور دارو درمان سلفچگان نیز روزانه ۲۰۰ هزار لیتر انواع ژل‌های ضد عفونی‌کننده تولید می‌کند.  بخش دیگری از واحدهای فناور با ارائه خدمات آنلاین فناورانه به پویش «در خانه بمانیم» کمک فراوانی کرده‌اند؛ شرکت فناور باسلام با پلتفرم خرید آنلاین یا شرکت آمیار24 خدمات آنلاین مبتنی بر وب و اپلیکشین ثبت سفارش و اعزام نیروهای عامل حوزه ساختمانی. رئیس پارک علم و فناوری قم به همشهری می‌گوید: پارک علم و فناوری قم با تولید بیش از ۷۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی در روز، پس از قزوین و گلستان در رتبه سوم قرار دارد. سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه فناوران قم روزانه ۵۰ هزار ماسک تولید می‌کنند و قم رتبه پنجم کشور را دارد، اظهار می‌کند: در سه‌ماهه نخست امسال اجاره‌بهای واحدهای فناور با تخفیف 30 درصدی محاسبه شد و اجاره‌بهای واحدهای نوپا نیز رایگان است. همچنین در بسته حمایتی 4 میلیارد ریال به‌صورت مضاربه‌ای برای تأمین سرمایه در گردش واحدها در نظر گرفته شده است.

افزایش ظرفیت دانش‌بنیان‌های مازندران
  اشکان جهان‌آرای- ساری:
مجموعه‌های دانش‌بنیان مازندران از اوایل اسفند با تولید محصولات بهداشتی تلاش کردند نقشی در مقابله با کرونا داشته باشند. رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: از اوایل اسفند 19 شرکت زیر پوشش پارک علم و فناوری در حوزه‌های مختلف تأمین نیازهای بهداشتی آغاز به فعالیت کردند. روزانه حدود 28 تن انواع محلول ضدعفونی‌کننده و 6 هزار لیتر ژل ضد‌عفونی‌کننده دست در این شرکت‌ها تولید و روانه بازار می‌شود.
علی معتمدزادگان به تولید برخی دستگاه‌های بیمارستانی در مازندران هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان در این مدت به ظرفیت تولید 20 دستگاه ونتیلاتور در ماه رسید. رئیس پارک علم و فناوری مازندران از افزایش توان تولید بی‌خطرساز زباله‌های عفونی بیمارستانی در شرکت خزرالکتریک نیز خبر می‌دهد و همچنین به تولید روزانه 200 لیتر الکل اتانول 90 درصد، 200 لباس ویژه کادر درمانی، 3 هزار ماسک، پهپاد محلول‌پاش و طراحی اپلیکیشن‌های مطب ‌آنلاین، خرید و فروش، کتابخوانی و ارائه خدمات نظافتی اشاره می‌کند.
به گفته وی، تخفیف اجاره‌بهای 3 ماه دفاتر، معافیت از پرداخت اجاره فروردین، تعویق سه‌ماهه اعتبارهای حمایتی با سررسید بهار 99، تخصیص آنی اعتبار حمایتی برای شرکت‌های فعال در مقابله با کرونا با هدف پشتیبانی از شرکت‌های زیرمجموعه خبر می‌دهد.

محصولات فناورانه کرونایی در انتظار تولید انبوه
  سیدمرتضی احمدپور- تبریز:
اولین محصول فناورانه آذربایجان ‌شرقی نیمه فروردین و با رونمایی از تونل‌های هوشمند ضدعفونی ماشین‌سازی تبریز به بازار ارائه شد که به دلیل نیاز شدید بازار در مدت کوتاهی به تولید انبوه رسید. در هفته‌های اخیر هم پارک علم و فناوری استان با حمایت ویژه‌ از متخصصان از 9 محصول فناورانه در حوزه مدیریت و کنترل بیماری کرونا رونمایی کرد که هنوز امکان تولید انبوه آنها فراهم نشده است.
یکی از مدیران  جوان شرکت‌های فعال در  پارک علم و فناوری استان از موانع اداری کسب مجوز تولید انبوه گله می‌کند و می‌گوید: اگر این محصولات زودتر به تولید انبوه نرسد، نمی‌تواند نقش موثری در مقابله با کرونا داشته باشد.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی دغدغه متخصصان جوان شرکت‌های فناورانه را به‌حق می‌داند و تاکید می‌کند مسئولان استانی وعده حمایت از محصولات فناورانه و دانش‌بنیان از محل اعتبار استانی و ملی را داده‌اند.  عبدالرضا واعظی همچنین توضیح می‌دهد: سیستم ضدعفونی مکانیزه داخل کابین اتوبوس، فضاهای صنعتی و کارگاهی و اشخاص، دستگاه تنفس مصنوعی، محلول ضدعفونی بر پایه نانوکوانتوم دات، لباس ایزوله با جاذب رطوبت هیدروژلی، ماسک هیتردار، تب‌سنج حرارتی غیرتماسی و نرم‌افزار آموزشی مقابله با کرونا در این پارک طراحی شده است.

اردبیل؛ پیشتاز فناوری‌های پیشگیرانه
  پوپک قاسمی-اردبیل:
سولماز چرایی، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی، یکی از مخترعان جوان اردبیل است که با همکاری فرشاد رئیسی، کارشناس ارشد نرم‌افزار موفق به اختراع دستگاه استریل و ضدعفونی کننده وان پلاس شده‌اند.
وی به همشهری می‌گوید: دستگاه وان‌پلاس در مرحله آخر ثبت و داوری مرجع استعلام است و اسپانسر برای تولید انبوه اعلام آمادگی کرده و فقط از پارک علم و فناوری برای اخذ مجوز انتظار حمایت مالی و معنوی داریم.
چرایی درباره ویژگی این دستگاه اظهار می‌کند: این دستگاه علاوه بر اینکه در منازل برای استریل و ضدعفونی تمام اشیا حتی گوشی و غذاهای کنسروشده و بسته بندی کاربرد دارد، در رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برومند صلاحی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز از طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP  توسط فناوران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خبر می‌دهد.
حسین واثقی دودران، مدیر این تیم تحقیقی عنوان می‌کند: قیمت تمام شده این دستگاه تنفس مصنوعی حدود 3 تا 5 میلیون تومان است که با قیمت گزاف دستگاه‌های مشابه وارداتی قابل مقایسه نیست. حبیب ابراهیم‌پور، رئیس پارک علم و فناوری اردبیل با اشاره به پیشتازی این استان در فناوری‌های پیشگیری از کرونا به طراحی و تولید ربات حکیم، دستگاه تولید ماسک جراحی، تولید کابین ضدعفونی‌کننده، راه‌اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا، ماسک حرارتی، ایزوتونل، بای‌ویروس، دستگاه ضدعفونی‌کننده عابربانک‌ها، سیستم هوشمند تهویه هوای وسایل نقلیه تولید ژل و محلول ضدعفونی‌کننده اشاره می‌کند.

طرح‌های تحقیقاتی اراک برای درمان کرونا
  مهدیه صالحی- اراک:
شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مرکزی توانستند اقدامات خوبی در زمینه تولید اقلام اولیه بهداشتی و درمانی انجام دهند. رئیس پارک علم و فناوری مرکزی در این باره به همشهری می‌گوید: تولید محلول ضدعفونی‌کننده شیمیایی سازگار با پوست دست، انواع لباس‌های لمینت شده و ضدآب برای پرستاران و کادر درمانی، محلول ضدعفونی‌کننده گیاهی، ساخت تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید ماسک 95 N، طراحی، تولید و ساخت استند دیجیتال لیزری تشخیص تب، طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارائه خدمات آموزشی آنلاین و کیت تشخیص بیماری کرونا از مهم‌ترین این دستاوردها بوده است.
محمد رفیعی بیان می‌کند: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در علم و فناوری استان توانسته‌اند روزانه ۲۵۰۰ لباس لمینت‌شده ضد آب، 2 هزار ماسک
 95 N، 3 هزار ماسک اکسیژن و ۵۰۰ ست بیهوشی تولید کنند. وی می‌افزاید: خط تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا با استفاده از تکنولوژی یو.وی، تولید ۲۵۰۰ عدد سوند نازال اکسیژن، تب‌سنج دیجیتالی لیزری بدون نیاز به تماس با بدن فرد، تولید مواد ضد عفونی‌کننده گیاهی با استفاده از فناوری نانو و تولید کیت‌های تشخیص بیماری کرونا از فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری مرکزی است. سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی نیز از ۸ طرح تحقیقاتی برای درمان  ویروس کرونا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر می‌دهد.

تولید لباس کاورال ایزوله در همدان
  فاطمه کاظمی- همدان:
5 شرکت دانش‌بنیان همدانی در روزهای کرونایی توانستند توانمندی‌های‌ خود را به رخ بکشند. رئیس پارک علم و فناوری همدان تولید لباس کاورال ایزوله، ژل و محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح، لباس بیمارستانی ضد میکروبی نانو، حفاظ طلقی صورت و محلول بره موم برای تقویت سیستم ایمنی بدن را بخشی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان می‌کند.
محمدحسن مرادی با اشاره به بسته حمایتی ویژه‌ برای واحدهای فناور توضیح می‌دهد: این بسته شامل بخشودگی 50 تا 100 درصدی اجاره‌بهای 2 ماه، تمدید سه‌ماهه مدت استقرار واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد، تسهیل ارائه خدمات به واحدهای کرونامحور، تسهیل در صدور مجوز فناوری برای واحدهای کرونامحور، استمهال سه‌ماهه بازپرداخت وام‌های با سررسید فروردین و اردیبهشت 99، کمک به معرفی محصولات است. حمید ساغریچیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ساغر فن پارس که این روزها لباس کاورال ایزوله تولید می‌کند نیز به همشهری می‌گوید: این محصول با مواد اولیه و دستگاه‌های به‌روز اروپایی با تکنولوژی بالا و مرغوب‌ترین پارچه و مطابق با استانداردهای به روز دنیا تولید می‌شود و دوخت آن کاملا مرغوب و نفوذناپذیر است.  مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه چند نمونه ساخته‌شده از لباس کاورال ایزوله برای امتحان کردن بازار به عراق ارسال شده است، توضیح می‌دهد: البته هدف ما ابتدا تامین نیازهای داخل کشور است.

البرز؛ اولین تولیدکننده تونل ضدعفونی‌کننده
  فتانه احدی- کرج:
در چند ماه گذشته 16 شرکت و واحد دانش‌بنیان و فناور پارک علم و فناوری البرز به تولید محصولات مختلف بهداشتی  برای مقابله با شیوع بیماری کرونا پرداختند. مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان البرز در این باره می‌گوید:‌‌ اولین شرکتی بودیم که به ساخت تونل ضدعفونی‌کننده در 3 مدل در کشور اقدام کردیم.  حسن فدوی همچنین به تولید تب‌سنج‌های غیرتماسی، ضدعفونی‌کننده یو.وی محیط، تجهیزات و دست و کاورزن اتوماتیک حرارتی کفش اشاره می‌کند که از این میان، کاورزن اتوماتیک حرارتی کفش و تب‌سنج غیرتماسی پس از دریافت استانداردها به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد.  رئیس پارک علم و فناوری البرز نیز با بیان اینکه روزانه ۴۰ هزار ماسک، ۹۰ هزار لیتر ژل ضدعفونی‌کننده و ۳۰۰۰ دست لباس بیمارستانی در این استان تولید می‌شود، می‌گوید: صدور مجوزهای تولید محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باید تسهیل شود. همچنین باید برای ارائه وام و تسهیلات برای شرکت‌های کوچک در مقایسه با شرکت‌های بزرگ تمهیدات بیشتری اندیشیده شود. به گفته عطاءالله ربانی، تولید تونل‌های ضدعفونی‌کننده، کیت‌های آزمایشگاهی، تب‌سنج دیجیتالی و دستگاه اوزون‌ساز از دیگر دستاوردهای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز در این شرایط کرونایی در کشور بوده است.
   
شرکت‌های دانش‌بنیان کشور این روزها عملکرد موفقی در تولید کیت‌های تشخیص، دستگاه تنفس مصنوعی و اقلام بهداشتی دارند،‌ اما همه موفقیت‌شان به این حوزه محدود نمی‌شود. ورود به تولید دارو و تحقیقات برای تولید واکسن نیز بخشی از فعالیت‌های این شرکت‌هاست که از جمله آنها می‌توان به استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان تعدیل‌کننده سیستم ایمنی برای درمان بیماران کرونایی اشاره کرد. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از اسفند سال گذشته به این واحدها جهت فعالیت در زمینه مقابله با کرونا تسهیلات مختلفی ارائه می‌دهد.

استارت‌آپ‌هایی چون دکتر جواب و دانیک در استان گیلان این روزها برای کمک به فاصله‌گذاری اجتماعی اقداماتی چون ارتباط مجازی بین بیمار و دکتر و ارتباط‎ آنلاین برای آموزشگاه‌ها را فراهم کرده‌اند

اولین محصول فناورانه آذربایجان‌شرقی نیمه فروردین و با رونمایی از تونل‌های هوشمند ضدعفونی ماشین‌سازی تبریز به بازار ارائه شد که به دلیل نیاز شدید بازار در مدت کوتاهی به تولید انبوه رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید