• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9968
+
-

ما خجالت کشیدیم شما چطور؟

ما خجالت کشیدیم شما چطور؟

مراکش، اولین حریف تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی روسیه خواهد بود. حریفی که به استانداردهای پرتغال و اسپانیا نزدیک نیست و ابدا به اندازه این دو تیم پرستاره به‌نظر نمی‌رسد اما شاید مهم‌ترین رقیب پسران کی‌روش در جام‌جهانی۲۰۱۸ باشد. چرا که همه چیز از این بازی آغاز خواهد شد. اگر قرار به صعود از گروه باشد، ایران باید ۳ امتیاز بازی با مراکش را به‌دست بیاورد. شکست دادن این تیم، اولین و آخرین راه برای رد شدن ایران از این گروه است. شکست در جدال با مراکش اما، می‌تواند تیم CQ را به قهقرای صفر امتیازی نزدیک کند. طبیعی به‌نظر می‌رسد که بخش مهمی از تمرکز ایران در برنامه تدارکاتی‌اش به بازی اول در روسیه معطوف شود. ایران برای کسب آمادگی‌های لازم در راه مواجهه با یکی از بهترین تیم‌های حال‌حاضر قاره سیاه، باید بزرگ‌ترین آفریقایی‌ها را در برنامه‌اش بگنجاند اما نام سیرالئون نشان می‌دهد که انتظار برای رسیدن تیم‌ملی به بهترین سطح دیدارهای تدارکاتی، کاملا رویاپردازانه است. سیرالئون بیشتر از آنکه برای محک زدن ایران مناسب باشد، بازیکنانش برای یک سفر تفریحی به تهران سفر کرده‌اند. سفری که ممکن  بود حتی به انجام مسابقه منجر نشود.

سیرالئون نام خلق‌الساعه‌ای بود که ناگهان در فهرست مسابقه‌های دوستانه تیم‌ملی ایران قرار گرفت. فلسفه برگزاری چنین مسابقه‌ای به خودی خود تردیدبرانگیز بود اما ماجرا زمانی ناامیدکننده‌تر شد که فیفا با ارسال نامه‌ای از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرد که قید انجام چنین مسابقه‌ای را بزند. ظاهرا مشکلات داخلی فدراسیون فوتبال سیرالئون اجازه برگزاری بازی را از آنها گرفته است. انتخاب حریفی که حتی تایید فیفا برای برگزاری دیدار دوستانه را ندارد، تازه‌ترین شاهکار فدراسیون محسوب می‌شود. به‌ویژه اینکه فدراسیون برای سفر سیرالئونی‌ها به تهران هزینه‌هایی را نیز انجام داده که ممکن  بود کاملا ‌هدر بروند. ایران به بهانه همین هزینه‌ها، مکاتبه با فیفا را کلید زد تا رضایت این نهاد برای انجام بازی با سیرالئون را تصاحب کند. فیفا در پاسخ به نامه فدراسیون، ابتدا دست روی این نکته گذاشته که اگر رئیس قبلی فدراسیون فوتبال سیرالئون که مورد تایید فدراسیون جهانی فوتبال است رضایت بدهد، مشکل این بازی حل خواهد شد‌. حیرت‌انگیز است که ایران علاوه بر انجام هزینه برای رویارویی با یک تیم درجه چندم، باید مشکلات درونی این کشور را نیز حل می‌کرد.
سیرالئون شباهتی به یک حریف موثر برای تیم‌ملی ندارد. آنها تیم نودوهشتم رنکینگ فیفا هستند و هرگز نتوانسته‌اند از رده پنجاهم این رنکینگ بالاتر بروند. این کشور هرگز به جام‌جهانی صعود نکرده و تنها دو‌بار در جام ملت‌های آفریقا حاضر شده که هر دو‌بار در همان مرحله اول از این تورنمنت کنار رفته است. در ۴سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری ابولا، مسابقه‌های لیگ در سیرالئون تعطیل شده‌اند. در نتیجه همه مهره‌های تیم اصلی این کشور، خارج از سیرالئون توپ می‌زنند و از آنجایی که بازی با ایران در فیفادی برگزار نمی‌شود، بسیاری از آنها تیم‌شان را در تهران همراهی نخواهند کرد. گفته می‌شود تنها ۴لژیونر در اردوی حریف آفریقایی تیم‌ملی هستند و سایر مهره‌ها، احتمالا برای مدتی از فوتبال دور بوده‌اند!

جمهوری سیرالئون کشوری در غرب آفریقا با ۷میلیون جمعیت است. کشوری که با گینه و لیبریا مرز دارد و آب و هوایش استوایی است. 70درصد مردم این کشور مسلمان هستند.

سیرالئونی‌ها غالبا به زبان انگلیسی تسلط دارند. بیماری‌های عفونی، انگلی و ویروسی عامل اصلی مرگ و میر در این کشور محسوب می‌شوند. چرا که در سیرالئون تجهیزات بهداشتی کافی برای مردم وجود ندارد. نزدیک به سه چهارم مردم این کشور، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و جنگ داخلی نیز در طول سال‌ها به فقر در سیرالئون افزوده است.

در بین همه حریفان تدارکاتی تیم‌ملی، فقط تونس به جام‌جهانی صعود کرده است. در نوشته‌های فیس‌بوکی کارلوس کی‌روش، همه اجزای فوتبال ایران به اتحاد برای صعود دعوت می‌شوند اما آیا انجام یک کار بزرگ به‌جز اتحاد، به چیز دیگری نیاز ندارد؟ باشگاه‌های مختلف با در اختیارگذاشتن ملی‌پوش‌ها برای ریکاوری مدنظر سی‌کیو، نهایت همکاری را با تیم‌ملی انجام داده‌اند اما ایران با این برنامه تدارکاتی، با آغوش باز به سراغ 3شکست متوالی در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال می‌رود.

  ایران- سیرالئون برگزار می‌شود

بعد از مکاتبات متعدد فدراسیون فوتبال سرانجام فیفا در اخرین ساعت های دیروز مجوز بازی را صادر کرد. فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل مشکلات داخلی فدراسیون فوتبال سیرالئون به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که دیدار دوستانه ایران و سیرالئون لغو شود. فدراسیون فوتبال ایران نیز در پاسخ به فیفا درخواست کرده با توجه به پرداخت هزینه‌های مربوط به سفر تیم ملی فوتبال سیرالئون به ایران، بازی تدارکاتی با تیم ملی فوتبال این کشور برگزار شود. فیفا جواب نامه فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده بود که این بازی به شرطی که ایشا جوهانسون، رییس پیشین فدراسیون فوتبال سیرالئون، موافقت خود را اعلام کند، برگزار می‌شود که این موضوع مورد موافقت قرار گرفته و بر همین اساس فیفا هم مجوز برگزاری این بازی تدارکاتی را رسما به فدراسیون فوتبال اعلام کرد.

26 اسفند در زمانبندی بازی‌های دوستانه ملی (فیفا دی) قرار ندارد ولی در ماه‌‎های گذشته کارلوس کی‌روش درخواست یک بازی دوستانه در این تاریخ را به فدراسیون ارائه داد. در فهرست‌ گزینه‌های کی‌روش تیم‌های عراق، سوریه، لیبی و حتی لبنان قرار داشت و در میان این تیم‌ها لیبی موافقت خود را برای بازی دوستانه اعلام کرد. فدراسیون فوتبال لیبی اما در هفته‌های گذشته از بازی با تیم‌ملی انصراف داد. این مقام مسئول عنوان می‌کند: «بعد از آن یک ایجنت پیشنهاد بازی با سیرالئون را ارائه داد و آقای کی‌روش هم قبول کرد. این ایجنت در ادامه با ایجنت فرانسوی که با فدراسیون سیرالئون همکاری می‌کرد، وارد مذاکره شد.» او درباره اینکه فدراسیون مکاتبه‌ای با فدراسیون سیرالئون نداشته، می‌گوید: «بعد از آن خودمان(فدراسیون) مکاتبه کردیم و اینکه می‌گویند رئیس قبلی و بعدی فدراسیون سیرالئون اصلا مطرح نبود. چون نامه فدراسیون به دبیرکل فدراسیون سیرالئون ارسال می‌شد. آنها هم آمادگی خود را برای انجام بازی دوستانه نشان دادند. در این حالت باید تاییدیه کنفدراسیون فوتبال آفریقا و آسیا و همین‌طور فیفا هم اعلام می‌شد.» او ادامه می‌دهد: «همین اتفاق هم افتاد، ولی یک خانمی در سیرالئون صحبت‌هایی انجام داد و سنگ‌اندازی کرد تا برگزاری بازی را زیرسوال ببرد. اصلا ما با این خانم مکاتبه‌ای نداشتیم.»

برخلاف این صحبت‌ها، گفته می‌شود فدراسیون فوتبال ایران با ایشا یوهانسن، رئیس زن فدراسیون سیرالئون که به فساد مالی متهم است، دیروز مکاتبه کرده و او را برای انجام بازی متقاعد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید