• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9957
+
-

بازی برگشت فینال کاردیف

قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دیروز در شهر نیون، مقر اتحادیه فوتبال اروپا برگزار شد و 8تیم حاضر در این مرحله رقبای خود را شناختند. مراسم قرعه‌کشی راس ساعت14:30 به وقت تهران آغاز شد و شوچنکو ستاره پیشین تیم‌ملی اوکراین که با میلان فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است، کار برداشتن گوی‌ها را انجام داد. او که سفیر بازی فینال در کی‌یف است، مرحله یک‌چهارم نهایی را مرحله‌ای بسیار دشوار توصیف کرد.



    بارسلونا – رم
یک‌بار وقتی رئال به آ.اس‌رم خورد، پیکه قرعه رئال را مسخره کرد. البته رم در همان فصل در مرحله گروهی حریف بارسا بود و یک تساوی از این تیم گرفته بود. قبل از قرعه‌کشی هم بارسایی‌ها مدعی بودند پرس لابی خواهد کرد و یکی از قرعه‌های سویا را رم را برمی‌دارد. حالا بارسا به بهترین قرعه خورده و با رم افتاده است. دو تیم 4بار در لیگ قهرمانان رو‌در‌روی یکدیگر قرار گرفته‌اند که یک‌بار را بارسا برده و یک‌بار را رم و دوبازی هم به تساوی انجامیده است. تمامی این بازی‌ها در مرحله گروهی بوده که آخرین بار با برتری 6بریک بارسلونا در نوکمپ به‌پایان رسیده است. دو‌تیم در فصل 16-2015 در گروه E قرار داشتند که بازی رفت در المپیکو به تساوی یک- یک انجامید، اما در بازی برگشت، بارسا با گل‌های مسی و سوارس (هر کدام دوگل) و پیکه و آدریانو در مقابل تک گل ژکو به پیروزی رسید. بارسا و رم در فصل 2002-2001 هم در گروه B در کنار هم بودند که بازی رفت در نوکمپ یک- یک شد، اما جالوروسی بازی برگشت را با گل‌های امرسون، مونتلا و تومازی به‌سود خود پایان داد.



    سویا – بایرن‌مونیخ
بایرن باز هم با قرعه‌ای ساده غافلگیر شد. بعد از حذف بشیکتاش، ساده‌ترین حریف دور قبل، حالا نوبت دومین حریف ساده در مرحله یک‌چهارم و البته حذف‌کننده منچستریونایتد است. بایرنی‌ها در چند سال اخیر رکورد خوبی مقابل تیم‌های اسپانیایی نداشته‌اند. فصل گذشته مقابل رئال‌مادرید در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند. فصل 16-2015 آنها مقابل اتلتیکومادرید در نیمه‌نهایی بازنده شدند. دو فصل قبل‌تر از آن هم به ترتیب مقابل بارسلونا و رئال‌مادرید در نیمه‌نهایی شکست خوردند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. بااین حال سویا، هرگز قدرت و اعتبار 3تیم دیگر اسپانیایی را ندارد و در این فصل در گروه E پشت‌سر لیورپول و بالاتر از اسپارتاک مسکو و ماریبور اسلوونی راهی مرحله یک‌هشتم شد، اما در این مرحله، دست به کاری بزرگ زد و توانست با برتری دوبریک مقابل منچستریونایتد راهی یک‌چهارم نهایی شود. در میان 8تیم حاضر در این مرحله، بایرن و سویا، تنها تیم‌هایی هستند که مربیان خود را در این فصل تغییر داده‌اند. وینچنتزو مونتلا به‌جای ادواردو بریتسو آمد و یوپ هاینکس جای کارلو آنچلوتی را در بایرن‌مونیخ گرفت.
 


   یوونتوس – رئال‌مادرید
قرعه رئال-یووه به‌نوعی بازی برگشت فینال فصل قبل در کاردیف است. بوفون که تا 40سالگی برای تنها عنوان خالی ویترین افتخاراتش یعنی لیگ قهرمانان اروپا صبر کرده است، ممکن است مجبور شود با این رویا خداحافظی کند. بوفون در هر 5رویارویی با کریس رونالدو از او گل خورده است اما امیدواری دروازه‌بان افسانه‌ای یوونتوس به این است که دو تیم تاکنون در مرحله حذفی اروپا و نه در فینال، 4بار با هم روبه‌رو شده‌اند که هر 4بار یووه به دور بعدی صعود کرده است. 9تقابل اخیر دو تیم؛ 4برد برای یووه، دوتساوی و 3برد برای رئال. بدشانسی رئالی‌ها هم ادامه دارد. بعد از قرعه مرگ دور قبل یعنی پاری‌سن‌ژرمن، حالا آنها با فینالیست فصل قبل روبه‌رو می‌شوند. اتفاقا در سال2015 هم با فینالیست2014 یعنی اتلتیکو افتاد که این تیم را حذف کرد. منچسترسیتی، اتلتیکو، ناپولی، بایرن‌مونیخ، اتلتیک ، یوونتوس، پاریس، یوونتوس 8حریف آخر رئال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان بوده‌اند که قرعه‌های دشواری بودند. میرالیم پیانیچ و بن‌عطیه دو غائب بزرگ یوونتوس در تورین مقابل رئال خواهند بود. دو‌تیم در تاریخ، 20بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. هر کدام 9پیروزی داشته‌اند و دوبازی هم مساوی شده است. یووه تنها یک‌بار آن‌هم در سال1962 در خانه‌اش مقابل رئال‌مادرید شکست خورده اما رئالی‌ها در سانتیاگوبرنابئو دوبار به سال‌های1962 و 2008 مقابل یووه باخته‌اند.
  


  لیورپول – منچسترسیتی
دو تیم انگلیسی جذاب حاضر در یک‌چهارم نهایی در این مرحله به‌هم خوردند تا دست‌کم یک جزیره‌نشین به نیمه‌نهایی راه پیدا کند. دو تیم 208مرتبه مقابل یکدیگر به‌میدان رفته‌اند و این نخستین‌باری است که در یک رقابت اروپایی قرار است با هم بازی کنند. آخرین بازی آنها، ژانویه بود که لیورپول در آنفیلد توانست 4بر3 سیتی را شکست دهد. بازی رفت این فصل لیگ‌برتر هم 5برصفر به‌سود سیتیزن‌ها به‌پایان رسید. در تعداد پیروزی‌ها اما، لیورپول 102 به 54 پیش است. البته باید در نظر گرفت، آن تیمی که لیورپولی‌ها راحت شکست‌اش می‌دادند، جای خود را به تیمی داده که به سختی امتیاز از دست می‌دهد. تقابل اروپایی یورگن کلوپ و پپ گواردیولا می‌تواند جذابیت‌های ویژه خود را داشته باشد. آخرین‌باری که لیورپولی‌ها توانسته‌اند به نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ برسند، به فصل8-2007 بازمی‌گردد. من‌سیتی اما در فصل
16-2015 در نیمه‌نهایی حاضر بوده است؛ بهترین پیشرفت سیتیزن‌ها در تاریخ لیگ قهرمانان.

 برنامه بازی‌ها
سه شنبه، 14 فروردین: سویا-بایرن مونیخ؛ یوونتوس-رئال مادرید
چهارشنبه، 15 فروردین: بارسلونا-رم؛ لیورپول- منچسترسیتی
سه شنبه، 21 فروردین: رم-بارسلونا؛ منچسترسیتی-لیورپول
چهارشنبه، 22 فروردین: بایرن مونیخ-سویا؛رئال مادرید-یوونتوس

    لیگ اروپا قرعه‌کشی شد
مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ اروپا هم دیروز برگزار شد که تیم‌های مدعی به‌هم نخوردند:
لایپزیش – مارسی؛ آرسنال – زسکامسکو؛ اتلتیکومادرید – اسپورتینگ لیسبون؛ لاتزیو – سالزبورگ. بازی‌های رفت روز پنجشنبه16 و بازی‌های برگشت پنجشنبه 23فرودرین 97برگزار می‌شود.

در اینجا به نکاتی آماری درباره مرحله یک‌هشتم نهایی اشاره می‌کنیم. پرگل‌ترین بازی این مرحله در مجموع بازی‌های رفت و برگشت، دیدار بایرن‌مونیخ و بشیکتاش بود که در مجموع 9گل داشت. بایرنی‌ها با 8گل زده بهترین خط حمله و لیورپول بدون گل خورده، بهترین خط دفاعی این مرحله را در اختیار داشتند. بارسلونا برای یازدهمین‌بار پیاپی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حاضر می‌شود که این یک رکورد به‌حساب می‌آید. هیچ مسابقه‌ای در این مرحله به وقت اضافه نرفت. آخرین‌بار در فصل 14-2013 چنین اتفاقی رخ داده بود.

گونسالو ایگواین (یوونتوس)، لیونل مسی (بارسلونا)، کریستیانو رونالدو (رئال) و سادیو مانه (لیورپول) هر کدام با 3گل، بهترین گلزنان این مرحله بودند. تنها تیم‌هایی که هم بازی رفت را بردند و هم بازی برگشت را رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ بودند. تنها دوبازی سویا و منچستریونایتد (رفت) و لیورپول و پورتو (برگشت) گلی در‌بر نداشتند. گونسالو ایگواین سریع‌ترین گل این مرحله را در دقیقه دوم بازی رفت یوونتوس با تاتنهام به‌ثمر رساند و دیرترین گل هم به نام روبرت لواندوفسکی از بایرن‌مونیخ ثبت شد که در دقیقه88، گل پنجم تیمش را مقابل بشیکتاش در بازی رفت به‌ثمر رساند. ایوان اوردچ از شاختار دونتسک، مارکو وراتی از PSG و دوماگوی ویدا از بشیکتاش بازیکنان اخراجی این مرحله بودند که البته تیم‌های‌شان هم نتوانستند به مرحله بعد صعود کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :