• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98559
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADMBj
+
-

احتمال تغییر نرخ شیر خام تا اردیبهشت‌ماه

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران با تایید افزایش قیمت یکی از محصولات لبنی می‌گوید: تجربه نشان داده که شرکت‌های لبنی به تبعیت از هم، قیمت محصولاتشان را تغییر می‌دهند و می‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از این، آن دسته از محصولات کارخانه های لبنی که قیمت مصوب ندارند، با توجه به تغییرات هزینه‌ای شرکت‌ها، مجددا قیمت‌گذاری شود

علی ابراهیمی_خبرنگار

احتمال تغییر نرخ شیرخام و به‌تبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی حداکثر تا پایان‌ماه مبارک رمضان افزایش یافته است. به گزارش همشهری، به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی درخصوص قیمت شیر و سایر محصولات لبنی منتشر کرد که براساس آن قیمت برخی از این محصولات در بهمن 98 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن، تا 50درصد رشد  نشان می‌داد. در گزارش وزارت صنعت بهای شیر استریل پاکتی ۲.۵درصد چربی در بهمن‌ماه۹۸ به ازای هر پاکت ۷۳هزارو۵۹۰‌ریال بود و در مقایسه با دی‌ماه همان سال که ۷۳هزارو۵۱۸‌ریال بود، رشد ۰.۱درصدی داشت، اما قیمت این محصول نسبت به بهمن۹۷ که ۴۸هزارو۵۴۳ ریال بود، افزایش ۵۱.۶درصدی را نشان می‌داد. یکی از مسئولان انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها دلیل این افزایش قیمت را افزایش هزینه تمام‌شده تولید اعلام کرد. به گفته سیدمحمدرضا بنی‌طبا یکی از مواداولیه تولید این محصول که نقش بسیار تأثیرگذاری بر افزایش قیمت تمام‌شده آن داشته، پاکت‌های چندلایه مخصوص بسته بندی شیر استریل است که بخش عمده آن از طریق واردات تامین می‌شود. در خرداد‌ماه سال98 دولت و ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام را افزایش داد و به‌تبع آن قیمت تمام‌شده تمام محصولات شیرپایه هم افزایش یافت. علاوه بر این در سال گذشته نرخ دلار تا محدوده 15هزار تومان رشد کرد و این رشد تمام کالاهای وارداتی ازجمله پاکت‌های مخصوص بسته بندی شیر استریل را تحت‌تأثیر قرار داد.

کارخانه‌ها زیان دادند
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با همشهری درباره تغییرات قیمت شیر گفت: آخرین مصوبه درباره قیمت شیر مربوط به 22خرداد سال گذشته بوده که براساس آن قیمت شیر دریافتی از گاوداری 2هزارو390تومان برای شیر مرغوب (3.6درصد چربی) تعیین شده بود که البته این قیمت هیچ‌گاه عملی نشد. رضا باکری گفت: دامداران هیچ‌گاه این قیمت را نپذیرفتند و میانگین قیمت خرید در این مدت 2هزارو750تومان بوده است، در این مدت پرداختی شرکت‌های صنایع لبنی هیچ‌گاه کمتر از 2هزارو600تومان نبوده؛ از خرداد سال قبل تاکنون شیر خام بین 2هزارو600 تا 2هزارو750تومان خریداری شده است. باکری با اشاره به زیان کارخانه‌های صنایع لبنی اضافه کرد: به‌دلیل اینکه قیمت لبنیات براساس شیر کیلویی 2هزار و 390تنظیم شده، کارخانه‌ها با قبول ضرر و زیان، مابه‌التفاوت این قیمت را پرداختند. این ضرر و زیانی است که به کارخانه‌های صنایع لبنی وارد شده و شرکت‌ها قبول کرده‌اند به‌دلیل شرایط خاص کشور و برای اینکه زیانی متوجه دامداران نشود این مابه‌التفاوت را بپردازند. او افزود: براساس آخرین اطلاع ما تاکنون افزایش قیمتی در گاوداری‌ها و صنایع لبنی گزارش نشده و مصوبه‌ای هم در این خصوص ابلاغ نشده، به همین دلیل ملاک قیمت‌گذاری همان قیمت‌های مصوب پارسال است. باکری درباره گزارشی که وزارت صنعت درباره قیمت محصولات لبنی منتشر کرده، گفت: در بخش‌هایی که از مواداولیه وارداتی استفاده می‌شود، نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی و سایر تغییرات از این دست، طبیعتا بر قیمت نهایی تأثیرگذار است و هر افزایشی که در هریک از این موارد رخ دهد، صرف‌نظر از قیمت اولیه محصول لبنی، قیمت نهایی را افزایش خواهد داد. با توجه به این‌ مورد، گران شدن مواد به‌کار رفته در بسته‌بندی کالاهای لبنی از قبیل محصولات پتروشیمی و وارداتی‌ها، تغییر نرخ برابری ارز و تغییراتی که در تعرفه‌ها اعمال می‌شود ممکن است قیمت برخی انواع شیر یا سایر لبنیات دارای بسته‌بندی خاص را افزایش داده باشد. دبیر انجمن صنایع لبنی افزایش قیمت لبنیات در آستانه  ‌ماه رمضان را بعید دانست.

سوپرمارکت‌ها: افزایش قیمت نداشتیم
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران نیز در گفت‌وگو با همشهری هرگونه افزایش قیمت در کالاهای سوپرمارکتی ازجمله محصولات لبنی را رد کرد و گفت: آخرین افزایش قیمت محصولات لبنی مربوط به‌مدت‌ها پیش است و اخیرا هیچ افزایش قیمتی گزارش نشده است. سعید درخشانی افزود: از زمستان تاکنون هیچ افزایش قیمتی در محصولات لبنی نداشتیم اما پیش از آن تغییراتی در نرخ این محصولات اعمال شد که مربوط به شرکت‌های تولیدکننده بود. او ادامه داد: چنین تغییراتی می‌تواند باز هم در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده اعمال شود و ما نمی‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم اما با این حال در روزهای اخیر چنین گزارشی هم به اتحادیه نرسیده است.

آغاز تغییرات در نرخ محصولات لبنی
گزارش‌های میدانی همشهری از آغاز تغییر در قیمت‌ لبنیات حکایت دارد. به گفته سوپرمارکت‌داران قیمت ماست دبه‌ای سون از محصولات شرکت کاله در چند روز اخیر با 2هزار تومان افزایش از 22هزار و 500 به 24هزار و 500 تومان رسیده است و نرخ برخی محصولات شرکت هراز نیز تغییر کرده است. رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران در گفت‌وگو با همشهری با تایید این افزایش قیمت گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، شرکت کاله قیمت یکی از محصولات خود به نام ماست سون را افزایش داده و ممکن است این افزایش قیمت را در سایر محصولات خود نیز اعمال کند. سعید درخشانی با ابراز بی اطلاعی از دلیل این افزایش قیمت با توجه به تثبیت قیمت شیر، گران‌شدن محصولات سایر برندها را نیز دور از انتظار ندانست و افزود: تجربه نشان داده که شرکت‌های لبنی به تبعیت از هم، قیمت محصولاتشان را تغییر می‌دهند و می توان پیش‌بینی کرد که بعد از این، آن دسته از محصولات کارخانه‌های لبنی که قیمت مصوب ندارند، با توجه به تغییرات هزینه ای شرکت‌ها، مجددا قیمت‌گذاری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید