• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98558
+
-

در مذمت یارکشی‌های زودهنگام

انتقادها‌ از تلاش‌های زودهنگام برای تعیین رئیس مجلس یازدهم افزایش یافته است

مجلس
در مذمت یارکشی‌های زودهنگام

روزانه خبرهای گوناگونی درباره برگزاری جلسات میان منتخبان مجلس یازدهم، دیدارهای میان نمایندگان منتخب استان‌ها با یکدیگر، برگزاری جلسات مجازی و حقیقی‌ و برگزاری نشست‌هایی با عناوین مختلف، منتشر می‌شود. محتوا و موضوع این جلسات هر‌چه که باشد، تلاش‌ها، رایزنی‌ها و لابی‌هایی که برای یارکشی درباره انتخاب رئیس و هیأت رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها شکل می‌گیرد، قابل انکار نیست. این دیدارها، دید و بازدیدها و لابی‌های سنگین میان منتخبان مجلس یازدهم، از رقابت‌های غیررسمی برای به‌دست‌گرفتن ریاست مجلس و سایر پست‌های در مجلس توسط مدعیان حکایت دارد؛ موضوعی که به اعتقاد عده‌ای اهمیت چندانی هم ندارد.

 افرادی مانند علی مطهری که سابقه حضور در مجلس و هیأت رئیسه مجلس را در کارنامه خود دارند، معتقدند که «فرقی نمی‌کند چه‌کسی رئیس مجلس باشد، چرا که در مسائل مهم، مجلس تصمیم‌گیر نیست و این تصمیمات با شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است.» 
به گزارش همشهری، گروهی نیز هستند که یارکشی‌های زودهنگام برای تقسیم پست‌های مجلس را شایسته نمی‌دانند؛ بیژن نوباوه بر این باور است که انتخاب رئیس مجلس به شیوه‌های قبلی و قبل از شروع مجلس، «فسادآور» است. به گفته نوباوه، در این روش‌ قبل از شروع مجلس با همه لابی می‌شد و قبل از ورود به مجلس به افراد قول پست‌های گوناگون ازجمله ریاست کمیسیون‌ها و سخنگویی آنان داده می‌شد. این کار بسیار غلطی است. به اعتقاد این نماینده سابق مجلس و نماینده منتخب مجلس یازدهم، اینکه با لابی‌گری و اقدامات غیراخلاقی فردی رئیس مجلس شود، شایسته‌سالاری نیست. وی در اظهاراتی گفته که شیوه انتخاب رئیس مجلس پیش از آغاز رسمی مجلس، «نه‌تنها دمکراسی نیست، بلکه خلاف عقل هم هست، زیرا عده‌‌ای در مجلس جدید هستند که استعدادهای جدید دارند، هر‌چند که ناشناخته هستند. بنابراین شاید برخی از آنها بتوانند نسبت به بقیه، بسیار بهتر کار کنند.»

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و یکی از چهره‌هایی که نامش در میان گزینه‌های ریاست مجلس مطرح است، طی اظهاراتی گفته که ورود به موضوع ریاست مجلس و قول‌گرفتن از این و آن درست نیست. آقا‌تهرانی گفته اگر از همین حالا به‌دنبال لابی‌گری برای اینکه این فرد را بیاوریم و دیگری را ببریم یا در پی سهم‌خواهی و سهم‌بندی در مجلس باشیم، بعد از 4سال عملکردی برای ارائه به مردم نخواهیم داشت و همه‌‌چیز خراب می‌شود. با این حال، ناصر سقایی بی‌ریا، عضو شاخص جبهه پایداری، در اظهاراتی رایزنی و گفت‌وگو‌ و قرار‌گذاشتن میان منتخبان را امری طبیعی می‌داند.

عبدالحسین روح‌الامینی، منتخب مردم تهران در مجلس و دبیرکل جبهه ایستادگی ازجمله کسانی است که اعتقاد دارد وارد‌شدن زود‌هنگام به فرایند انتخاب هیأت‌رئیسه مجلس، باعث ایجاد حاشیه‌هایی خواهد شد که می‌تواند به نیرو‌های جبهه انقلاب آسیب بزند. روح‌الامینی پرداختن زودهنگام به موضوع هیأت‌رئیسه مجلس را برای جبهه انقلاب مضر دانسته و گفته: «انتخاب هیأت‌رئیسه، نواب و ریاست کمیسیون‌ها و سایر مسئولیت‌های مجلس باید در فرایندی شفاف و در شرایط مناسب انجام شود.»
زهره سادات لاجوردی، دیگر منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به برگزاری جلسات مجازی میان منتخبان، درباره رایزنی برای انتخاب رئیس یا هیأت رئیسه مجلس یازدهم به ایسنا گفت: نظر شخصی من این است که نباید به این مسئله ورود زودهنگام داشته باشیم و باید در زمان خود ‌به این موضوع ورود کنیم. به گفته لاجوردی، رئیس مجلس باید با نظر همه نمایندگان انتخاب ‌‌شود و بحث در این زمینه از الان کار درستی نیست. مجلس یازدهم مسلما مجلس یکدست‌تری است و از این جهت کار در این مجلس شاید راحت‌تر باشد.
چهره‌های شاخص حزب مؤتلفه هم اخیرا و به‌کنایه در مذمت تلاش‌های زودهنگام برای تعیین ریاست مجلس سخن گفته‌اند؛ سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم که خود داعیه ریاست مجلس را دارد، طرح زودهنگام موضوع ریاست مجلس آینده را مبحثی انحرافی دانسته و گفته که هرکسی در این راه گام بردارد حتما مسیر را اشتباه می‌رود. 
میرسلیم همچنین گفته‌: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، به‌ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.» وی اخیرا هم در یادداشتی کنایه‌آمیز در توییتر خود نوشت: «‎نمایندگان مجلس برای خدمت مخلصانه به مردم انتخاب شده‌اند و هیأت‌رئیسه، خدمتگزاران آنهایند و ‎ رئیس مجلس خادم قسم‌خورده آن هیأت. این مقام جای برتری‌جویی نیست ولی آن ‎خدمت، افتخار است.»
 در همین حال، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه نیز در توییتی نوشت: «جهاد و صمیمیت و خدمت باید در رفع مشکلات اقتصادی حاصل از‎ کرونا به‌کار گرفته شود. از منتخبان ‎مجلس یازدهم درخواست می‌کنیم برای برنامه‌های پساکرونا تدبیر و تفکر کنند. بودجه‌نویسی نیاز به بازنگری دارد و باید از حالا در تنظیم بودجه، متناسب با وضعیت کشور اقدام کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید