• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98556
+
-

قیمت شیرینی فعلا ثابت می‌ماند

زولبیا بامیه فقط در بسته‌بندی یک و نیم کیلویی و با سلفون به مشتریان عرضه می‌شود

علی ابراهیمی_خبرنگار

هرسال با نزدیک شدن به ‌ماه مبارک رمضان تقاضا برای برخی انواع محصولات قنادی مانند زولبیا و بامیه افزایش می‌یابد؛ اما امسال با شیوع ویروس کرونا فعالیت قنادی‌ها نیز براساس مصوبات ستاد ملی کرونا متوقف شده.  حالا با قرار گرفتن این صنف در فهرست مشاغل کم‌خطر، کسب‌وکار این واحدهای صنفی نیز از 30فروردین‌ماه امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شده است. با علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت زولبیا و بامیه قابل عرضه در ‌ماه مبارک رمضان تا چه زمانی اعلام می‌شود؟
نرخ هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه، در سال گذشته بنا بر کیفیت از 18 تا 20هزار تومان تعیین شده بود اما امسال شاهد رشد هزینه‌های تمام‌شده تولید این اقلام به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد و نظایر آن هستیم. بر این اساس کمیسیون فنی اتحادیه قنادان با بررسی عوامل مؤثر در هزینه تمام‌شده تولید زولبیا و بامیه، آنالیز قیمتی استخراج شده را برای تعیین نرخ جدید این اقلام در‌ماه مبارک رمضان به اتاق اصناف ایران اعلام کرده تا پس از بررسی و ارائه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نرخ جدید این اقلام تعیین و برای اجرا به واحدهای صنفی ابلاغ شود. با این روند در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده قیمت نهایی زولبیا و بامیه بنا بر درجه کیفیت تعیین و به واحدهای صنفی تابعه اتحادیه ابلاغ می‌شود. اما درمورد نرخ شیرینی فعلا واحدهای صنفی همان نرخ‌های سال گذشته را اجرا می‌کنند زیرا در شرایط کنونی برای صنف‌ما سلامتی مردم در اولویت است و برای رعایت حال مصرف‌کنندگان فعلا نرخ شیرینی با وجود رشد هزینه تمام‌شده تولید تغییری نمی‌کند و بعد از فروکش کردن بحران کرونا این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم.

آیا شیرینی و زولبیا بامیه مشمول نرخ‌گذاری دولتی است؟
با توجه به اینکه اعضای این صنف مواداولیه تولید از آرد و روغن گرفته تا تخم مرغ، شکر و جعبه بسته بندی و محصولات سلولزی را به نرخ آزاد و از بازار تهیه می‌کنند طبیعی است اگر افزایش نرخ این اقلام و هزینه‌هایی مانند نرخ حامل‌های انرژی، دستمزد و بیمه، بر رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت این اقلام مؤثر باشد. در نتیجه به ظاهر شیرینی و زولبیا و بامیه از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج شده است، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار، شیرینی و زولبیا و بامیه را  در برخی ایام مانند شب عید و ‌ماه مبارک رمضان، در فهرست اقلام ضروری و پرتقاضا قرار می‌دهند و با استناد به آن، نرخ اقلام مذکور در کمیسیون نظارت استان تعیین و با تأیید سازمان حمایت ابلاغ می‌شود.

بر اساس بررسی‌های اتحادیه، هزینه تمام‌شده تولید شیرینی و زولبیا بامیه چقدر افزایش داشته است؟
مسئولان باید بپذیرند که امسال فقط هزینه دستمزد کارگران براساس مصوبات دولت21‌درصد افزایش یافته است. در مورد مواد اولیه تولید نیز  مانند شکر، روغن آرد و تخم مرغ هیچ سهمیه دولتی به این صنف داده نمی‌شود. فقط قبل از عید به‌صورت جزئی شکر با نرخ دولتی به اتحادیه دادند اما برای‌ماه مبارک رمضان هنوز هیچ سهمیه‌ای برای روغن و شکر در اختیار اتحادیه قرار نگرفته و واحدهای صنفی این مواداولیه را با نرخ آزاد از بازار تهیه می‌کنند.

قنادی‌ها با چه شرایطی بازگشایی می‌شوند؟
واحدهای تحت پوشش این اتحادیه ازجمله مشاغلی بودند که با مصوبه ستاد ملی کرونا برای تعطیلی عملا بازار شب عید را از دست دادند اما اکنون با قرار گرفتن این واحدها در فهرست مشاغل کم خطر، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشان که خدمات آنها خاصیت بیرون‌بری دارد از روز شنبه هفته آینده 30فروردین براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از این ستاد و پس از ثبت نام در درگاه اینترنتی وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. اکنون دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به واحدهای صنفی ابلاغ شده و همکاران ما علاوه بر ثبت نام در درگاه اینترنتی وزارت بهداشت به دریافت کد رهگیری و درج آن در مغازه ملزم هستند.

اتحادیه چه الزماتی برای رعایت نکات بهداشتی به اعضای تحت پوشش اعلام کرده است؟
علاوه بر پروتکل بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، ثبت نام در درگاه اینترنتی و دریافت کد رهگیری، اتحادیه نیز دستورالعملی مفید و کوتاه برای ابلاغ به واحدهای صنفی تحت پوشش ابلاغ کرده که در آن الزاماتی برای مشتریان و کسبه تعیین شده است. براساس این دستورالعمل که روز چهارشنبه 27فروردین برای اجرا به اعضای تحت پوشش اتحادیه ابلاغ شده، تکالیفی برای مشتریان و قنادی‌ها تعیین شده که مطابق آن قنادی‌ها باید هنگام ورود مشتری مواد ضد‌عفونی در اختیار مشتریان قرار دهند تا خریداران هنگام ورود به قنادی دست‌های خود را ضد‌عفونی کنند. همچنین مشتریان به رعایت فاصله اجتماعی براساس تمهیدات اعلام شده ستاد ملی مقابله با کرونا ملزم هستند و باید از هرگونه تماس فیزیکی و لمس ویترین‌های فروش مغازه، قفسه‌ها یا میزکار واحدهای صنفی خودداری کنند. علاوه بر این پرداخت وجه خرید شیرینی فقط از طریق کارتخوان مجاز است و واحدهای قنادی از دریافت وجه نقد خودداری می‌کنند. واحدهای صنفی نیز مکلف به مواردی مانند ضد‌عفونی کردن و گندزدایی روزانه همه سطوح محل کسب، رعایت حداقل یک تا 2متر فاصله بین پرسنل شاغل در فروشگاه با مشتریان، الزام استفاده از شیلد صورت، ماسک و دستکش برای پرسنل فروشگاه هستند تا احتمال شیوع ویروس در محل کسب‌وکار آنها از بین برود. از نظر عرضه نیز فروش زولبیا و بامیه در اینگونه واحدهای صنفی صرفا در بسته بندی یک و نیم کیلوگرمی و به‌صورت سلفون کشیده انجام خواهد شد تا احتمال تماس فیزیکی با این محصولات به حداقل برسد.

چه نظارتی بر رعایت بهداشت جعبه‌های شیرینی وجود دارد؟
باید توجه کرد که جعبه‌های شیرینی مورد استفاده در قنادی‌ها دارای نشان سیب سلامت، شماره سریال ساخت و مهر سازمان ملی استاندارد است اما تا این مرحله عملا قنادی‌ها نظارتی بر تولید بهداشتی جعبه شیرینی ندارند. برای رعایت بهداشت جعبه شیرینی در قنادی‌ها نیز این جعبه‌ها در بسته بندی صد تایی با پوشش نایلون نگهداری و هنگام منگنه زدن و آماده‌سازی‌ برای استفاده نیز همه اصول بهداشت شخصی توسط پرسنل رعایت می‌شود.

علت افزایش قارچ گونه تعداد عرضه‌کنندگان زولبیا و بامیه و شیرینی در ‌ماه مبارک رمضان چیست؟
متأسفانه فعالیت واحدهای غیرمجاز، زیرپله‌ای و حتی برخی افراد که با تداخل صنفی در اغلب ایام سال و به‌خصوص هنگام رشد تقاضا به حیطه کسب وکار قنادی‌ها وارد می‌شوند، فعالیت این صنف را به خطر انداخته و هیچ نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد. اینگونه واحدهای صنفی بدون رعایت هیچ‌یک از اصول بهداشتی یا استفاده از مواداولیه مرغوب و با کمترین هزینه آزادانه فعالیت می‌کنند؛ موضوعی که باعث گلایه و اعتراض اعضای اتحادیه شده است زیرا فعالان صنفی مجاز باید همه هزینه‌های قانونی را برای دریافت جواز کسب و فعالیت بپردازند، اما اینگونه واحدهای غیرمجاز بدون پرداخت مالیات، رعایت ضوابط بهداشت و اداره اماکن فعالیت می‌کنند. وضع  طوری است که اکنون همه از بقالی‌ها گرفته تا نانوایی‌های فانتزی و فروشگاه‌های بزرگ شیرینی‌فروش شده‌اند.

به‌طور مشخص کدام تداخل صنفی به قنادان لطمه زده است؟
با افزایش تقاضا در‌ماه مبارک  تعداد عرضه‌کنندگان غیرمجاز و زیر پله‌ای زولبیا و بامیه بدون دریافت هیچ مجوزی افزایش می‌یابد، درحالی‌که اداره اماکن و بازرسان اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت به برخورد با این افراد ملزم هستند اما مشخص نیست چرا کسب‌وکار این  واحدها روزبه‌روز رونق می‌گیرد.   واحدهای تحت پوشش اتحادیه اعلام می‌کنند که برای فعالیت خود چرا باید دردسرهای دریافت جواز کسب و نظارت دستگاه‌ها را بپذیرند، آن هم زمانی که برخی افراد بدون هیچ نظارت و با حداقل هزینه فعالیت می‌کنند و سودهای کلانی می‌برند. وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد باید قنادی‌ها تعطیل شوند، ما اطاعت کردیم اما هیچ‌کس پاسخگو نیست که چرا باید نان فانتزی‌ها کیک یزدی و شیرینی خشک بفروشند یا واحدهای نان فانتزی مستقر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ انواع کیک یزدی و حتی شیرینی‌تر بدون کیفیت را بدون هیچ نظارت و ضوابطی تولید و به مردم عرضه کنند. وقتی نان فانتزی‌ها با جوش شیرین و استفاده از حداقل روغن و تخم مرغ، کیک یزدی بی‌کیفیت را با قیمت هر کیلوگرم 15هزار تومان تولید و به مشتری عرضه می‌کنند و قیمت هر کیلوگرم از این محصول با مواد مرغوب در واحدهای تحت پوشش اتحادیه 21هزار تومان تعیین شده است، مشخص است که واحدهای نان فانتزی با وجود قیمت کمتر سود بیشتری را از فروش شیرینی به جیب می‌زنند. در این زمینه بارها با سازمان صنعت، اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های نظارتی نامه نگاری کرده و در نشست‌ها نسبت به اینگونه تداخل صنفی واحدهای نان فانتزی اعتراض کرده و خواستار پیگرد قانونی شده‌ایم اما متأسفانه این مشاغل با سوءاستفاده از ضعف نظارت، کسب‌وکار قنادی‌ها و شیرینی‌فروشان را به خطر انداخته‌اند.

سهم تولید‌کنندگان غیرمجاز چقدر است؟
به جرأت می‌توان گفت اکنون 40 تا 50درصد بازار کار قنادی‌ها و شیرینی‌فروشان به مشاغل غیرمجاز، زیرپله‌ای یا نان فانتزی‌ها اختصاص یافته است. وقتی در قانون اعلام می‌شود قنادی‌ها به فروش آجیل و شیرینی و محصولات قنادی ملزم هستند و با شیوع کرونا به تعطیلی اینگونه مشاغل حکم می‌دهند باید با   واحدهای صنفی غیرمجاز که کسب‌وکار ما و سلامت مردم را به‌خطر انداخته‌اند نیز برخورد شود. یا اینکه کسب‌وکار قنادی‌ها را جمع کرده و مجوز تولید انواع شیرینی و زولبیا بامیه را نیز به واحدهای تولید‌کننده نان فانتزی سطح شهر و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای بدهند. به‌نظر می‌رسد، این کار نسبت به چشم‌پوشی از تولید غیرمجاز و زیرپله‌ای در بازار محصولات قنادی و شیرینی بهتر است، شاید این افراد نیز روزی تحت نظارت قرار گرفته و ناچار به پاسخگویی شوند.

قیمت‌گذاری شیرینی 
رئیس اتحادیه صنف قنادی: شیرینی و زولبیا و بامیه از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج شده، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار، شیرینی و زولبیا و بامیه را در برخی ایام مانند شب عید و ‌ماه مبارک رمضان، در فهرست اقلام ضروری و پرتقاضا قرار می‌دهند و با استناد به آن، نرخ اقلام مذکور در کمیسیون نظارت استان تعیین و با تأیید سازمان حمایت ابلاغ می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید