• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 4 مهر 1403
کد مطلب : 235786
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/98544
+
-

جوجه شماری اول پاییز

سرخابي‌هاي پايتخت در حالي دربي 104 را برگزار مي‌کنند که نتيجه اين مصاف حيثيتي مي‌تواند روي سرنوشت هر دو سرمربي تاثير چشمگيری داشته باشد

تیتر یک
جوجه شماری اول پاییز

از ساعت19امروز 2تیم پرسپولیس و استقلال مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا دربی شماره104دو تیم محبوب پایتخت را روی صحنه ببرند. این مسابقه از بازی‌های لیگ برتر ایران و در هفته ششم این رقابت‌ها برگزار می‌شود و هر دو تیم نیاز مبرم به امتیازات آن دارند اما نیاز استقلالی‌ها بیشتر و شرایط آنها در حال‌حاضر خطرناک‌تر از پرسپولیسی‌هاست. دربی شماره104در حالی برگزار می‌شود که این بار خبری از دیگ جوشان آزادی و حضور 100هزار نفری هواداران در ورزشگاه نیست. به لطف فدراسیون فوتبال و لیگی که نصف تیم‌هایش زمین مناسب برای میزبانی ندارند، دربی بزرگ تهران این‌بار در ورزشگاه اراک و مقابل سکوهایی که حتی گنجایش 10هزار نفر را هم ندارند، برگزار می‌شود. این شاید مهم‌ترین تفاوت دربی104با سایر دربی‌های قبلی باشد.

   دربی در زندان بندر
در زمستان سال1373دربی 2تیم پرسپولیس و استقلال که در مرحله نیمه‌نهایی لیگ دوگروهی آزادگان برگزار می‌شد، به دعوا و درگیری کشیده شد و در ورزشگاه آزادی تهران ناتمام ماند؛ همان مسابقه‌ای که درگیری مجتبی محرمی با قلعه‌نویی جرقه درگیری‌هایش را زد و بازی را ناتمام گذاشت. فدراسیون فوتبال بعد از آن مسابقه، علاوه بر اینکه 9نفر از بازیکنان 2تیم را محروم کرد، بازی برگشت را هم به زمینی دورافتاده در بندرعباس منتقل کرد که متعلق به زندان این شهر بود و به این ترتیب دربی تهران در شرایط خیلی عجیبی برگزار شد. آن مسابقه که روز 7بهمن سال1373برگزار شد، قرار بود بدون تماشاگر باشد اما 4هزار نفر از افراد محلی که اغلب آنها سرباز بودند، موفق شدند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. میزبانی اراک از بازی امشب را می‌توان دومین میزبانی عجیب در تاریخ دربی تهران قلمداد کرد. سرخابی‌ها البته یک‌بار هم سال1381در تبریز به مصاف هم رفتند اما آن مسابقه به لحاظ حضور تماشاگر وضعیت خوبی داشت و از دربی‌های کم‌تماشاگر محسوب نمی‌شد. گنجایش ورزشگاه اراک اما کمتر از 10هزار نفر است و گفته شده برای این مسابقه فقط 8هزار بلیت به فروش می‌رسد. دربی تهران، ورزشگاهی خلوت‌تر از ورزشگاه اراک را به جز آن بازی عجیب بندرعباس فقط در روزهایی تجربه کرده که به‌خاطر بیماری کرونا در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی برگزار شده است.

   زمین قرمز است، آسمان آبی
دربی امشب پرسپولیس و استقلال در حالی آغاز می‌شود که قرمزها به وضوح شرایط بهتری دارند و آبی‌ها از لحاظ فنی کمی متزلزل هستند. تیم نکونام طی 4بازی در لیگ فقط یک‌بار پیروز شده و هرگز کلین‌شیت نکرده است. این تیم با 6گل خورده در 4مسابقه، سومین خط دفاعی ضعیف لیگ را داشته و از این لحاظ شرایط ترسناکی دارد. پرسپولیس اما بعد از آن 2مساوی ابتدایی، 2بازی اخیرش در لیگ را با 2برد و 2کلین‌شیت سپری کرده و گاریدو تقریبا بر شرایط مسلط شده است. پرسپولیس روی زمین تسلط قابل توجهی نسبت به استقلال دارد و در عوض آبی‌ها روی آسمان از تسلط بیشتری برخوردارند؛ این نکته را آمارهای سایت متریکا طی همین 5هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته ثبت کرده‌اند. در 5هفته‌ای که سپری شده هر دو تیم یک بازی عقب‌افتاده هم دارند و هر کدام فقط 4بازی انجام داده‌اند. میانگین آمارهای 2تیم در این 4مسابقه نشان می‌دهد استقلال در هر بازی 27.3نبرد هوایی موفق داشته است. این آمار برای پرسپولیسی‌ها فقط 14نبرد هوایی موفق در هر بازی بوده است؛ یعنی تقریبا نصف استقلالی‌ها. این آمار روی زمین کاملا برعکس می‌شود. میانگین دریبل موفق در هر مسابقه برای استقلال 4.3و برای پرسپولیس 6.7ثبت شده است. البته پرسپولیسی‌ها بخش زیادی از این آمار را مدیون تکنیک‌های اورونوف هستند که در این مسابقه به احتمال زیاد غایب است. میانگین تکل موفق هم برای پرسپولیس 13.7و برای استقلال 10.3محاسبه شده و قرمزها در این زمینه هم برتری دارند.

   گئورگی؛ بهترین بهترین‌ها
پرسپولیس از اسفندماه 1396و شکستی که با گل وریا غفوری رقم خورد، دیگر در جریان بازی به استقلال نباخته است. درواقع قرمزها طی 16دربی اخیر به آبی‌ها نباخته‌اند و عملکرد موفق‌تری داشته‌اند. این موفقیت به لحاظ فردی هم قابل توجه است و بهترین نمایش یک بازیکن در دربی‌های اخیر متعلق به بازیکنان پرسپولیس بوده است. بهترین نمرات فردی بازیکنان در 10دربی گذشته نصیب پرسپولیسی‌ها شده است. گئورگی گولسیانی با میانگین 7.53صاحب بهترین نمره فردی در 10دربی اخیر تهران بوده است. بعد از او مهدی ترابی با نمره 7.36در رتبه دوم قرار دارد که البته این یکی برخلاف گئورگی در دربی امشب حاضر نیست. نام نفر سوم هم جالب است؛ رامین رضاییان که نمره 7.32برایش ثبت شده اما این نمره را در لباس پرسپولیس به‌دست آورده و حالا قرار است با لباس استقلال بازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید