• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98137
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xzZ2
+
-

1/6میلیارد دلار کجا هزینه می‌شود

سخنگوی دولت: همه تلاش خود را می‌کنیم تا پول‌های آزاد شده را تبدیل به دارو و کالای مورد نیاز مردم در شرایط فعلی کنیم

1/6میلیارد دلار کجا هزینه می‌شود

اصغر صوفی _ خبر‌نگار

سخنگوی دولت روز گذشته درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شدن ایران در لوکزامبورگ و تصمیم دولت برای نحوه هزینه‌کرد آن گفت: آمریکا از طریق دادگاه‌های خود براساس ادعاهای واهی‌ مبتنی بر کشته‌شدن شماری در حادثه ۱۱ سپتامبر، منابع بانک مرکزی نزد لوکزامبورگ را توقیف کرده و تلاش کرده بود آن را با حکم دیگری به آمریکا منتقل کرده و متصرف شود. علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه با اقدام جدی و حقوقی بانک مرکزی در ۱۱ و ۱۵ فروردین هر دو حکم نقض شد، افزود: حقوقدانان ما در کنار بانک مرکزی تلاش بسیار زیادی را کردند. به‌نظرم همین ادعای آمریکا یک نوع شاخص برای قضاوت است. همه ماجرای ۱۱ سپتامبر را می‌دانیم و مشخص است چه گروهی حمله کرده و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این حملات موردپسند ما نبوده و آن را در همان دوره محکوم کردیم. ربیعی با بیان اینکه حمله ۱۱ سپتامبر ناشی از اقدام جریان‌های افراطی مورد حمایت آمریکا بود، یادآور شد: همان زمان نیز اعلام شد که القاعده این حمله را انجام داد. اینکه به آن بهانه بخواهند پول ایران را مصادر کنند، نشان‌دهنده سیاست و خوی استکباری دولت آمریکاست.
به گزارش همشهری، در پی شکایت عده‌ای از قربانیان حمله 11سپتامبر، دادگاهی در نیویورک در سال ۲۰۱۲ حکمی را صادر کرد که براساس آن ایران باید ۷ میلیارد دلار غرامت به خانواده‌ها و وراث پرداخت کند. «جورج بی‌دانیلز»، یک قاضی فدرال در نیویورک در سال 2012ایران را به پرداخت 2میلیارد دلار خسارت به قربانیان این حملات و پرداخت 5میلیارد دلار به‌عنوان جریمه محکوم کرد. استدلال قاضی این دادگاه نیویورک این بود که ایران نتوانسته است ادعاهای مربوط به حمایت آن کشور از هواپیماربایان حملات 11سپتامبر را رد کند و بنابراین در پرداخت خسارات مربوط به این حملات مسئول است! 
ایران پیش از آغاز تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱.۶ میلیارد دلار دارایی نزد یک شرکت نقل‌وانتقال ارز لوکزامبورگی به نام «کلییراستریم» داشت که این رقم به‌خاطر تحریم‌ها مسدود شد، اما بعد از لغو تحریم‌ها نیز به‌خاطر رأی دادگاه آمریکایی و مراجعه بازماندگان حملات سپتامبر به دادگاه لوکزامبورگ، این دارایی مسدود ماند تا اینکه روز 20فروردین، عبدالناصرهمتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش‌دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری‌های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، 2 پیروزی نصیب کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. همتی تأکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ 1.6میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ 1394.10.25در توقیف بود، رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یادشده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه 11 سپتامبر به ایران پیشگیری شد.
سخنگوی دولت در ادامه سخنانش درباره تصمیم دولت برای نحوه هزینه‌کرد پول‌های آزادشده، گفت: همه تلاش خود را می‌کنیم این منابع را منتقل کرده یا تبدیل به دارو و کالای موردنیاز مردم در شرایط فعلی کنیم. ربیعی افزود: امیدواریم بتوانیم از آن منابع برای دارو و زندگی مردم به‌ویژه غذا، خوراک و نهاده‌های کشاورزی استفاده کنیم.

نهادهای بین‌المللی دارایی آمریکا نیستند
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اظهار کرد: فکر می‌کنیم آمریکا از نظر قانونی در جایگاهی نیست که بخواهد مانع از عملکرد قانونی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شود. آمریکا باید درک کند نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آنها نیستند و کشورهای دیگر هم زیردست آنها نیستند که آنها را امر و نهی کند.
به گزارش همشهری، هفته گذشته، المانیتور گزارش داد آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت 5‌میلیارد دلار وام جهت مقابله با ویروس کرونا مخالفت کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مطرح کردن اتهامات همیشگی کاخ سفید علیه کشورمان مدعی شد که ایران این پول‌ها را به گروه‌های «نیابتی» خود اختصاص می‌دهد.
پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول یک‌ماه قبل اعلام کرد که به کشورهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا وام پرداخت می‌کند، وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله با ارسال نامه‌ای خواستار اختصاص 5 میلیارد دلار وام شد تا بهتر بتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند. با این حال نام ایران در میان کشورهایی که صندوق بین‌المللی پول با اعطای وام به آنها موافقت کرده بود، وجود نداشت. پیش‌تر علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، آمریکا را متهم کرده بود با استفاده از نفوذ خود مانع از اعطای وام در صندوق بین‌المللی پول به ایران می‌شود.
سخنگوی دولت روز گذشته درباره مخالفت آمریکا با درخواست وام از سوی ایران، با بیان اینکه آمریکا هیچ حقوقی برای وتو کردن تصمیمات صندوق ندارد و این امر هم پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: سایر اعضای صندوق از اقدام غیرانسانی آمریکا ممانعت می‌کنند. فکر می‌کنیم صندوق مستقلانه عمل می‌کند. سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌ایم. هیچ‌گاه هم از این صندوق درخواستی در سال‌های قبل نداشته‌ایم. ربیعی ادامه داد: این حق طبیعی است که در شرایطی که تحریم‌ها از یکسو جان و زندگی افراد را تهدید می‌کند و شیوع گسترده کرونا در سطح جهانی نیز موجب تهدید جان شهروندان شده است، ما هم دچار رنج مضاعف شده‌ایم و باید از حق خود استفاده کنیم. وی با بیان اینکه اقدام صندوق برای دنیا نشان‌دهنده این خواهد بود که مشارکت شما در امور بین‌المللی تابعی از سیاست‌های یکجانبه هیچ کشوری نمی‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: درواقع تصمیم صندوق بین‌المللی پول یک نماد برای اخلاق و انسانی بودن صندوق‌هایی است که برای مسائل انسانی به‌وجود می‌آیند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید